چهار واحد AP۱۰۰۰ در حال حاضر در چین فعال هستند که شامل واحدهای سانمن ۱و۲ در استان ژجیانگ و هایانگ ۱و۲ در استان شاندونگ هستند، که این چهار رآکتور در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شدند. همچنین چهار رآکتور مدل CAP۱۰۰۰ دیگر، اقتباس چینی از AP۱۰۰۰، در کارخانه‌های سانمن و هایانگ در دست ساخت هستند. شرکت ملی هسته‌‌ای چین (CNNC) ساخت فاز دوم را در سانمن در ژوئن ۲۰۲۲ آغاز کرد، در حالی که موسسه تحقیقات و طراحی مهندسی هسته‌‌ای شانگهای (SNERDI)، وابسته به SPIC، پی‌ریزی‌های اولیه را برای فاز دوم هایانگ در جولای ۲۰۲۲ آغاز کرد.

شورای دولتی، این دو پروژه را در ماه آوریل تصویب کرد. تا ۲۵ سپتامبر، SNERDI که یک پیمانکار عمومی برای هر دو پروژه است، گزارش داد که به‌طور جداگانه سازه مهارکننده را در هایانگ ۳ و سانمن ۳ در محل نصب کرده است. موسسه تحقیقات و طراحی مهندسی هسته‌‌ای شانگهای همچنین در حال ساخت رآکتورهای CAP۱۰۰۰ در لیانجینگ ۱ و ۲ است. این شرکت در ۲۸ سپتامبر اعلام کرد که حفاری برای فاز اول نیروگاه لیان جیانگ را آغاز کرده است و اخیرا اعلام کرد که این سایت برای میزبانی مجموعا شش رآکتور ۲/ ۱ گیگاواتی طراحی شده است.

شتاب گرفتن به سمت «نسل بعدی»

وستینگهاوس الکتریک در بیانیه‌‌ای به نیروگاه هسته‌ای لیان جیانگ برای افزودن واحدهای مشتق شده از نیروگاه هسته‌ای AP۱۰۰۰ به ناوگان رو به رشد خود تبریک گفت. این نیروگاه نیز در این رابطه اظهار کرد: نیروگاه AP۱۰۰۰ تنها رآکتور پیشرفته نسل سوم مجهز به سیستم‌‌های ایمنی برای غیرفعال‌سازی کامل و طراحی مدولار است و همچنین کمترین ردپای کربن را در هر مگاوات تولید دارد. رآکتورهای سانمن و هایانگ از پیشرفته‌‌ترین و قابل اعتمادترین فناوری استفاده می‌کنند و رکوردهای صنعتی را با راه‌‌اندازی سریع، در دسترس بودن و عملکرد عملیاتی برجسته خود به ثبت رسانده‌‌اند. به گفته کارشناسان این واحد در سایت هایانگ هم برق و هم بخار برای گرمایش منطقه‌ای تولید می‌کند.

راه‌اندازی رآکتورهای AP۱۰۰۰ چین از توافق‌نامه‌های انتقال فناوری بین شرکت فناوری انرژی هسته‌ای دولتی چین (SNPTC) و شرکت وستینگهاوس برای استانداردسازی فناوری رآکتورها و امکان تولید داخلی قطعات ناشی می‌شود. در ماه آوریل، در حالی که شورای ایالتی فازهای دوم را در سانمن و هایانگ تصویب کرد، وستینگهاوس اعلام کرد که مشارکت آن با SPIC، که از طریق ادغام شرکت سرمایه‌‌گذاری نیروی برق چین و SNTPC در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد، از عملکرد فوق‌العاده نیروگاه AP۱۰۰۰ در چهار واحد عملیاتی موجود بهره می‌‌برد.

وستینگهاوس در ادامه خاطرنشان کرد که یک مزیت کلیدی، سرعت ساخت سریالی این فناوری بوده است. از طریق مشارکت موفق ما با نیروگاه هسته‌ای لیان جیانگ در چین، ما انتظار داریم که به «نسل بعدی» نیروگاه‌های AP۱۰۰۰ دست یابیم. روز چهارشنبه گذشته، پاتریک فراگمن، رئیس و مدیرعامل وستینگهاوس گفت که این شرکت مفتخر است بخشی از این برنامه همکاری ۱۵ساله در زمینه انرژی هسته‌‌ای است و به تعهد خود برای فعال کردن ناوگانی از واحدهای AP۱۰۰۰ برای تامین انرژی آینده‌‌ای با کربن صفر برای چین عمل می‌کند.

چشم‌انداز آینده در چین، اروپا و ایالات متحده

همراه با ساخت نیروگاه AP۱۰۰۰ چین، دو واحد AP۱۰۰۰ در حال حاضر در سایت Vogtle در ایالات متحده در وینزبورو، ایالت جورجیا در حال تکمیل است. شرکت ساوترن که ۷/ ۴۵ درصد از این پروژه را از طریق شرکت تابعه خود جورجیا پاور در اختیار دارد، می‌گوید پیشرفت قابل توجه در توسعه سایت هسته‌‌ای وگتل ۳ و ۴ ادامه دارد. ساخت‌و‌سازدر واحد ۳ تقریبا ۹۹ درصد و کل پروژه تقریبا ۹۶ درصد تکمیل شده است. جورجیا پاور در حال حاضر تاریخ آغاز به کار واحد ۳ را در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۲ یا سه ماه اول ۲۰۲۳ اعلام کرده است. پیش‌‌بینی می‌شود که واحد ۴ در سه ماه سوم یا چهارم سال ۲۰۲۳ تکمیل شود. نیروگاه وگتل ۳، به ویژه در ماه اوت، چراغ سبز کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌‌ای را برای بارگیری سوخت و شروع عملیات واحد دریافت کرد. وگتل ۳ نخستین رآکتور در ایالات متحده است که به عنوان بخشی از فرآیند مجوز ترکیبی تنظیم‌کننده ایالتی به نقطه عطف عملکرد خود رسیده است.

فناوری AP۱۰۰۰ وستینگهاوس نیز برای ۹ واحد در اوکراین انتخاب شده است و در چندین سایت در کشورهای دیگر در اروپای مرکزی و شرقی و بریتانیا در دست بررسی است. همچنین وستینگهاوس روز چهارشنبه اعلام کرد که فناوری این رآکتورها در ایالات متحده در دست بررسی است. پیشرفت‌های وستینگهاوس AP۱۰۰۰ با توجه به اینکه این فناوری در حال حاضر پرچم‌‌دار عرضه انرژی هسته‌‌ای در مقیاس بزرگ این شرکت افسانه‌‌ای آمریکایی است، از نزدیک تحت نظر کارشناسان است. در حالی که تاخیرها و شکست‌‌ها در پروژه‌های AP۱۰۰۰ در ایالات متحده، این فروشنده رآکتور را فلج کرد و حتی آن را در سال ۲۰۱۷ به ورشکستگی کشاند، به نظر می‌‌رسد این شرکت دوباره به عنوان یک رقیب قوی در بازار رو به رشد انرژی هسته‌‌ای ظاهر شده است، که به‌طور فزاینده‌‌ای به عنوان بخشی جدایی‌‌ناپذیر برای کربن‌زدایی انرژی هسته‌‌ای در نظر گرفته می‌شود.

در اوایل این هفته، کنسرسیومی متشکل از شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر بروکفیلد، همراه با شرکای نهادی خود و کامیکو شرکت انرژی و استخراج معدن کانادایی، با خرید وستینگهاوس از بروکفیلد بیزینس موافقت کردند. انتظار می‌‌رود این قرارداد ۸ میلیارد دلاری در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، مشروط به شرایط بسته شدن و تاییدیه‌های مرسوم نهایی شود.