تنظیم‌کننده انرژی ترکیه، شرکت EPDK اعلام کرد که قیمت برق خانگی را ۲۰‌درصد، برق مصرفی بخش‌های عمومی و خدماتی را ۳۰‌درصد و برق مصرفی در صنعت را ۵۰‌درصد افزایش داده است. از طرف دیگر شرکت دولتی واردکننده انرژی BOTAS اعلام کرد که قیمت گاز طبیعی برای مصارف خانگی را ۴/ ۲۰‌درصد، ۶/ ۴۷‌درصد برای مشتریان صنعتی کوچک تا متوسط و ۸/ ۵۰‌درصد برای کاربران صنعتی بزرگ افزایش داده است. این شرکت اعلام کرد که قیمت گاز مورد استفاده برای تولید برق ۵/ ۴۹‌درصد افزایش یافته است. شرکت خطوط لوله مواد نفتی (BOTAS)، شرکت دولتی خطوط لوله نفت خام و گاز طبیعی و شرکت بازرگانی در ترکیه است.

هر دو سازمان از درگیری‌های اوکراین و تحولات جهانی، از جمله همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، به عنوان دلایل افزایش قیمت‌ها یاد کردند. ترکیه برای تامین نیازهای گاز طبیعی و نفت خود تقریبا به طور کامل به واردات متکی است و تقاضای داخلی آن از زمان شروع پاندمی افزایش یافته است. افزایش قیمت جهانی انرژی در سال‌جاری و همچنین کاهش شدید ارزش لیر که بالغ بر ۴۴‌درصد در سال ۲۰۲۱ و بیش از ۲۷‌درصد در سال‌جاری است، باعث افزایش قیمت‌ها در داخل کشور شده است. همچنین قیمت گاز طبیعی خانگی در سال‌جاری ۱۷۴‌درصد افزایش یافته، قیمت گاز صنعتی در مقیاس کوچک تا متوسط ۲۷۷‌درصد و قیمت گاز صنایع بزرگ ۳۷۹‌درصد افزایش یافته است.

همچنین شرکت BOTAS روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دولت همچنان به بیش از ۸۰‌درصد قیمت گاز طبیعی برای خانوارها یارانه می‌دهد. مصرف سرانه برق ترکیه بیشتر از میانگین جهانی است، اما این کشور کمتر از میانگین اروپا برق مصرف می‌کند و تقاضا در تابستان به دلیل تهویه مطبوع به اوج خود می‌‌‌رسد. بیشتر برق از زغال‌سنگ، گاز و برقآبی تولید می‌شود و برقآبی از شرق این کشور به شهرهای بزرگ در غرب منتقل می‌شود. قیمت برق ترکیه تحت کنترل دولت است، اما قیمت عمده‌فروشی به شدت تحت‌تاثیر هزینه گاز وارداتی است.  هر سال حدود ۳۰۰ تراوات ساعت (TWh) برق در ترکیه مصرف می‌شود که تقریبا یک‌چهارم کل انرژی مصرفی در ترکیه است. به طور متوسط، حدود ۴۰۰ گرم دی اکسید کربن به ازای هر کیلووات ساعت برق تولید شده منتشر می‌شود. این شدت کربن، کمی کمتر از میانگین جهانی است. از آنجا که ۱۰۰ گیگاوات ظرفیت تولید در این کشور وجود دارد، می‌توان برق بسیار بیشتری تولید کرد، اگر چه تنها بخش ناچیزی از آن صادر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود مصرف برق ترکیه افزایش یابد و برنامه‌هایی برای صادرات بیشتر در طول دهه نیز وجود دارد.  نیروگاه‌های زغال‌سنگ ترکیه بزرگ‌ترین منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور هستند. به بسیاری از نیروگاه‌های زغال‌سنگ قهوه‌ای یارانه پرداخت می‌شود که این امر آلودگی هوا را افزایش می‌دهد. واردات گاز، عمدتا برای نیروگاه‌های ترکیه، یکی از هزینه‌های اصلی این کشور است. در فصل زمستان، تولید برق در برابر کاهش عرضه گاز از کشورهای دیگر آسیب‌پذیر است. نیروگاه‌های خورشیدی و بادی اکنون ارزان‌‌‌ترین تولیدکننده‌‌‌های برق در ترکیه هستند و تعداد بیشتری از هر دو در حال ساخت هستند. اگر برق خورشیدی و بادی کافی تولید شود، نیروگاه‌های برقآبی این کشور باید تنها برای پوشش هفته‌های ابری بدون باد کافی باشند. انرژی‌های تجدیدپذیر یک‌سوم برق کشور را تولید می‌کنند و دانشگاهیان پیشنهاد کرده‌اند که هدف ۳۲‌درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰‌درصد افزایش یابد و تا اواسط دهه ۲۰۳۰ انرژی مبتنی بر زغال‌سنگ حذف شود. همچنین انتظار می‌رود افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی تقاضای برق را افزایش دهد.

قیمت برق در ترکیه در سال ۲۰۲۲ چقدر است؟

از اول ژانویه ۲۰۲۲، با‌گذار به تعرفه تدریجی بازده محور، قیمت نهایی یک کیلووات ساعت بالغ بر ۳۷/ ۱ لیر برای مصرف تا سقف ۲۱۰ کیلووات ساعت در ماه برای مشترکان مسکونی و ۰۶/ ۲ لیر در هر کیلووات ساعت برای مشترکان مسکونی که مصرف ماهانه آنها بیش از ۲۱۰ کیلووات ساعت تعیین شد.

صرفه‌جویی در مصرف برق در ترکیه

در بسیاری از کشورهای متمدن، نحوه استفاده کمتر از منابع انرژی، به‌ویژه انرژی الکتریکی، به مردم آموزش داده می‌شود، زیرا بیشترین استفاده و طولانی‌ترین آن مربوط به این انرژی است. ترکیه به طور منظم نکات و دستورالعمل‌هایی را برای منطقی کردن مصرف برق از طریق گزارش‌های مطبوعاتی در رسانه‌های صوتی و تصویری و چاپی ارائه می‌دهد. گزارش‌های آگاهی دهنده فقط بر کاهش ارزش قبض برق در ترکیه برای ساکنان متمرکز نیست. آنها از این هم فراتر می‌روند و سعی می‌کنند فرهنگ عقلانیت و صرفه‌جویی در مصرف برق را ایجاد کنند. ترکیه همچنین از طریق گزارش‌های خود مجموعه‌ای از پیشنهادها را برای استفاده ایمن، تامین سهم بیشتری از مصرف انرژی الکتریکی، صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی و کاهش قبض برق در ترکیه ارائه می‌کند.

بخش‌های برق بر اساس زمان اوج مصرف در ترکیه در سال ۲۰۲۲

قیمت هر کیلووات برق خانگی بر اساس بازه زمانی به سه بخش به شرح زیر تقسیم می‌شود:

دوره مصرف معمولی: از ساعت شش صبح تا پنج بعد از ظهر، قیمت هر کیلووات ۳۷/ ۱ لیر بر کیلووات ساعت است.

دوره پیک: از پنج بعدازظهر تا ۱۰ شب، قیمت هر کیلووات برق ۱۵/ ۲ لیر بر کیلووات ساعت است.

دوره کاهش یافته: از ساعت ۱۰ شب تا شش صبح قیمت هر کیلووات برق ۷۴/ ۰ لیر بر کیلووات ساعت است.

قیمت برق تجاری در ترکیه در سال ۲۰۲۲

قیمت یک کیلووات برق تجاری در ترکیه برای سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۷۵/ ۲ لیر ترکیه است. ارزان‌ترین قیمت برق بین ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح است. قیمت یک کیلووات برق در ترکیه ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۷/ ۱ لیر ترکیه است و بین ساعت ۵ تا ۲۲ هر کیلووات برق بالاترین قیمت را دارد.