سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه توافق با وزارت صمت از جمله اقدامات مهم در سال ۱۴۰۰ بود، گفت: از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور ۵۸۰ هزار واحد مشمول هیچ محدودیت و مدیریت مصرف برق قرار نگرفتند و حدود ۹۲ درصد که عمدتا واحدهای صنعتی کوچک بودند توانستند به اشتغال پایدار خود ادامه دهند و محدودیتی از لحاظ مصرف برق نداشته و تنها ۸ درصد از واحدهای صنعتی در برنامه مدیریت مصرف بودند.  «مصطفی رجبی‌مشهدی» ادامه داد: در سال گذشته به‌‌دلیل کمبود برق در شهرک‌‌های صنعتی، دو روز به صورت برنامه‌‌ریزی شده ناچار به قطع برق بودیم که امسال تنها ۱۲ ساعت در هفته محدودیت در مصرف داشتند که می‌توانستند با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز جمعه آن را هم جبران کنند. سخنگوی صنعت برق ادامه داد: برای ۴۴۰ واحد انرژی‌‌بر بزرگ در کشور عمدتا در بخش فولاد، سیمان، آلومینیوم و مس به گونه‌‌ای برنامه‌‌ریزی شد تا این واحدها تعمیرات یا تعطیلات خود را در طول سال به تابستان موکول کنند.

وی ادامه داد: در همین بخش ما ۴۴/ ۱۱ درصد رشد برق مصرفی داشتیم که میزان رشد مصرف برق در بخش پتروشیمی ۳۰ درصد، آلومینیوم کشور ۱۸ درصد، بخش فولاد کشور ۱۰ درصد و سیمان ۵۰۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد مصرف برق داشتند. وی ادامه داد: تمام برنامه‌‌ریزی به گونه‌‌ای بود که نیاز بازار حفظ شود و تقاضای بازار تحت تاثیر و کمبود قرار نگیرد. به عنوان مثال ۵ میلیون تن سیمان در ماه تولید شد‌‌ و انرژی که تحو‌‌یل دادیم بیش از مقدار بود و‌‌ محدودیت جدی در این بخش‌ها نداشتیم. به گفته وی، برنامه‌‌ریزی‌‌ها دقیق بود و بخش صنعت نیز با ما همکاری خوبی کرد.

این کارشناس صنعت برق ادامه داد: یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی، ساخت داخل نیروگاه‌ها توسط شرکت مپنا است که جزو شرکت‌‌های برتر سازنده نیروگاه در جهان است. رجبی‌مشهدی گفت: از تابستان ۱۴۰۰ تاکنون، ۴٢٠٠ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید با ارتقای نیروگاه‌های موجود به تامین برق کشور اضافه شده و طی یک‌‌ماه آینده نیز ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه دیگر در مدار تولید قرار می‌گیرد که عمدتا ساخت شرکت مپنا است. همین موضوع و صرفه‌‌جویی خوب مردم باعث شده تا خاموشی و قطعی برق در بخش خانگی نداشته باشیم و توانستیم به نحو مطلوب برق‌‌رسانی به صنایع کشور را نیز انجام دهیم.