قطعی برق ۵۳ روزه در سال گذشته

با وجود رشد اوج بار ۶/ ۱ درصدی، هیچ یک از قطعی برق‌‌های سال گذشته در سال جاری تکرار نشد. اگر بخواهیم نگاهی آماری به وضعیت تامین برق در آخرین سال دولت قبل بیندازیم متوجه خواهیم شد که میزان خاموشی‌‌های بخش خانگی در دو مقطع زمانی یعنی ابتدای خرداد سال ۱۴۰۰ و ۱۲ تیر همان سال به مرز ۸۰ هزار مگاوات ساعت رسید. این مساله در شرایطی رخ می‌دهد، که در ۵۷ روز از ۱۲۰ روز سال گذشته معادل ۵/ ۴۷ درصد ایام با خاموشی بخش خانگی در سراسر کشور مواجه بودیم.

 جزئیات تفاوت تامین برق مشترکان نسبت به سال گذشته

بر این اساس در سال جاری تا این لحظه هیچ خاموشی در بخش خانگی به وجود نیامده است. وضعیت تامین برق در سال جاری نسبت به سال گذشته تنها به تامین برق بخش خانگی منتهی نمی‌شود و سایر مشترکان در سال جاری نسبت به سال گذشته شرایط مناسب‌‌تری را تجربه می‌کنند. در همین راستا تا تاریخ ۲۲ تیر سال ۱۴۰۰ میزان برنامه مدیریت مصرف برق صنایع در کشور از ۵۲۰۰ مگاوات در سال گذشته به ۳۲۰۰ مگاوات کاهش پیدا کرده است و همین میزان نیز در قالب برنامه‌های دقیق اعمال می‌شود. این در حالی است که در بخش کشاورزی شاهد کاهش ۴۴ درصدی برنامه مدیریت مصرف برق هستیم و میزان برنامه مدیریت مصرف برق در این حوزه از ۳۰۰۰ مگاوات به ۱۶۸۰ مگاوات کاهش پیدا کرده و کشاورزان در قالب تفاهم‌‌نامه در ازای برنامه مدیریت مصرف برق از تعرفه برق رایگان بهره‌‌مند می‌شوند.

سهم قابل توجه صرفه‌‌جویی ادارات دولتی در پایداری شبکه برق

در شرایطی که با رشد اوج بار مصرف برق، مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی از شرایط بسیار مطلوب‌‌تری نسبت به سال گذشته استفاده می‌کنند، در بخش مصارف ادارات و دستگاه‌های دولتی شاهد صرفه‌‌جویی ۶۵۰ مگاواتی هستیم. در حالی که سال گذشته مصرف برق ادارات نه تنها کاهش نیافت بلکه به‌طور متوسط ۵ درصد نیز رشد کرده بود. علاوه بر صرفه‌‌جویی ۶۵۰ مگاواتی، پس از سال‌ها ۳۵۰ مگاوات از مولدهای تامین برق اضطراری ادارات دولتی به مدار تولید برق آمد و مجموع صرفه‌‌جویی این بخش را به ۱۰۰۰ مگاوات افزایش داد. به معنای دیگر دولت سیزدهم با کاهش بار محدودیت تامین انرژی از مردم به دستگاه‌های دولتی زمینه تامین پایدار برق را به وجود آورده است.

 نقش ویژه تصویب‌‌نامه هیات وزیران در صرفه‌‌جویی ۳۰‌درصدی مصرف برق صنایع‌‌ در پایداری شبکه برق

در همین راستا، محمد پورحمید، کارشناس حوزه انرژی ضمن بیان جزئیات برنامه مدیریت مصرف برق ادارات گفت: «تصویب‌‌نامه هیات وزیران مبنی بر صرفه‌‌جویی ۳۰ درصدی مصرف برق صنایع، نقش ویژه‌‌ای در پایداری شبکه برق ایفا کرده است..» این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: «در نقاطی نظیر تهران که سهم ادارات در اوج بار بسیار بالا است، تصویب‌‌نامه مدیریت مصرف برق دستگاه‌های دولتی پایداری شبکه برق با وجود رشد قابل توجه را تضمین کرد.» پورحمید تاکید کرد: «به معنای دیگر اگر این تصویب‌‌نامه نبود احتمالا در حال حاضر در پایتخت با خاموشی مواجه بودیم.» بر این اساس به نظر می‌‌رسد، دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل فشار مدیریت مصرف برق را به جای مردم به ادارات و دستگاه‌های دولتی انتقال داده و از این طریق زمینه بهبود شرایط شبکه برق را مهیا کرده است.

 شرط تداوم تامین برق پایدار

با توجه به جزئیات ارائه شده از روند مصرف برق، به نظر می‌‌رسد، شرایط مطلوب فعلی با در نظر گرفتن‌‌ پیش‌‌‌شرط‌‌هایی می‌تواند ادامه پیدا کند، در این راستا تداوم مدیریت مصرف برق در ادارات و دستگاه‌های دولتی مطابق تصویب‌‌نامه هیات وزیران می‌تواند‌‌ زمینه تامین پایدار شبکه برق کشور را به وجود بیاورد.