سخنگوی آب کشور در نشست خبری در پاسخ به سوال «ایسنا»، درباره برخورد وزارت نیرو با مشترکان بدمصرف ضمن اعلام مطلب فوق گفت: ۶ درصد مشترکان جزو این طرح هستند و مقرر شده طرح قطع آب را در چند فاز برای این دسته از مشترکان اجرایی کنیم و در شرایطی که مدیریت مصرف صورت نگیرد، آب این مشترکان به‌طور کامل قطع خواهد شد. فیروز قاسم‌زاده با بیان اینکه در بخش اداری نیز مقررات سختگیرانه‌ای را در دستور کار داریم، گفت: تاکنون ۷۰ درصد به اهداف ترسیم‌شده دست یافته‌اند. وی درباره آخرین وضعیت فرونشست در کشور گفت: ایران جزو کشورهایی است که بیشترین میزان فرونشست را دارد. فرونشست در کل کره زمین با یک نرخ مجاز اتفاق می‌افتد که اگر از این نرخ خارج شود مشکل‌آفرین خواهد شد. قاسم‌زاده در پاسخ به این سوال، مبنی بر اینکه در حال حاضر نرخ مجاز چقدر است، گفت: نرخ مجاز تعیین شده نیم تا یک سانتی‌متر تعریف شده، اما این میزان در برخی از دشت‌های تهران حدود هشت سانتی‌متر است، اما این عدد چندان بالا نیست و رنج‌های بالای ۲۰ سانتی‌متر بسیار خطرناک هستند.

سخنگوی آب کشور درباره آخرین وضعیت طرح‌های انتقال آب گفت: در خلیج فارس و دریای عمان فاز مطالعاتی آغاز شد، چند نقطه را لکه‌گذاری کردیم، در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان این مطالعات در حال انجام است و مهندسی ارزش صورت می‌گیرد.

وی افزود: انتقال آب از دریای عمان به کرمان، اصفهان، هرمزگان و یزد در فاز ۱ به گل‌گهر اجرا شده و اکنون آماده بهره‌برداری است. در سیستان و بلوچستان نیز یک طرح مطالعه شده که در بخش‌های خط انتقال در چابهار و خراسان جنوبی در حال انجام بوده و قرار است برای صنایع و شرب آب را منتقل کند و در مسیر تمام اینها را به آب شرب برساند.

قاسم‌زاده درباره انتقال آب از دریای خزر نیز گفت: بر اساس جمع‌بندی‌هایی که صورت گرفت در حال حاضر این طرح در حال بررسی است تا خط‌مشی‌های آن تعیین شود و اکنون با محیط زیست و امور جنگل‌ها در حال تعیین تکلیف برای اجرای این طرح هستیم. وی با اشاره به تعداد شهرهای دارای تنش آبی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم هدف‌گذاری شد که برای شهرهای دارای تنش آبی چاره‌اندیشی شود. در آن زمان ۳۰۰ شهر دارای تنش پیدا کردیم و در دو جبهه آبرسانی شهری و روستایی برنامه‌ریزی‌های مدون برای این بخش صورت گرفت. قاسم‌زاده افزود: در حال حاضر بیشترین نگرانی در مراکز استان است اما بر اساس سیاستگذاری‌های صورت گرفته در تابستان هیچ گونه جیره‌بندی نخواهیم داشت. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آب روستایی گفت: برای این مهم جهاد آبرسانی تشکیل شد و هدف این بود که روستاهای بیش از ۲۰ خانوار که شامل ۱۵ هزار روستاست به شبکه آبرسانی متصل شود. این طرح تاکنون هشت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. سخنگوی آب کشور در خصوص آخرین وضعیت حقابه هیرمند گفت: نشست‌های جدی در این خصوص با طرف افغان داشته‌ایم. اخیرا نیز جلسه‌ای در تهران با همین موضوع برگزار شد که در‌صدد بودیم ابهامات موجود برای طرف مقابل را برطرف کنیم، در این راستا دستور کارهایی به دو طرف داده شده که باید برای آن مطالعات لازم صورت بگیرد و در نهایت تصمیم‌گیری شود. به گفته این  مقام مسوول تاکنون متاسفانه شاهد مشارکت خوبی نبودیم. آن‌طور که اعلام شده ۳۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده اما آنچه ما دریافت کرده‌ایم تنها سه میلیون متر مکعب بوده است. البته باید توجه داشت که حقابه هیرمند ثابت نیست و تابع شرایط آبی بوده و با توجه به اینکه هر دو طرف چندین سال است با خشکسالی مواجه هستند، باید توافق برای این موضوع صورت بگیرد. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای نصب کنتورهای هوشمند در صنعت آب گفت: به دلیل اینکه نصب این تجهیزات بر عهده مصرف‌کننده است، استقبال چندانی تاکنون برای این موضوع صورت نگرفت، درنهایت وزارت نیرو به این جمع‌بندی رسید که تسهیلاتی را برای نصب کنتورهای هوشمند در نظر بگیرد. سخنگوی آب کشور با اشاره به سیاست‌های تشویقی و تنبیهی وزارت نیرو برای مشترکان گفت: سه بسته مشترک خوش‌مصرف، پرمصرف و بدمصرف وجود دارد که در بخش آب شرب یارانه‌ای که به مشترکان اختصاص می‌یابد نوعی تشویق حساب می‌شود، چرا که بر اساس یارانه آب مشترکان تنها ۲۰ درصد از قیمت تمام‌شده آب را پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: سیاست‌های تنبیهی نیز در این راستا دیده شده، به گونه‌ای که تعرفه آب به صورت پلکانی محاسبه می‌شود و در نهایت به قیمت تمام‌شده می‌رسد. در واقع الگوی مصرف برای هر فرد در ماه به طور متوسط ۱۵ متر مکعب تعریف شده که اگر مصرف به ۳۰ متر مکعب برسد، مشترک جزو مشترکان پرمصرف و بالای این میزان مشترک جزو بدمصرف‌ها به حساب می‌آید. به گفته وی در حال حاضر قیمت آب تمام‌شده در هر متر مکعب ۲۵۰۰ تومان است.