مشتریان کسب‌وکارهای کوچک نیز تحت‌تاثیر این تغییرات قرار خواهند گرفت و قیمت‌های پیشنهادی ثابت، بسته به هر ایالت تا ۵/ ۱۳ درصد افزایش می‌یابد. این خبر که ضربه‌ای مضاعف بر پیکر خانوارهای استرالیایی وارد می‌کند که از قبل با افزایش هزینه زندگی خود دست و پنجه نرم می‌کنند، آنچنان هم غیرمنتظره نیست. اوایل این ماه، اپراتور بازار انرژی استرالیا (AEMO) هشدار داد که میانگین قبض برق خانگی ممکن است امسال تا ۲۰ درصد و سال آینده ۲۰ درصد دیگر افزایش یابد. نهاد تنظیم‌کننده انرژی استرالیا افزایش سرسام‌آور هزینه‌های عمده‌فروشی برق را دلیل اصلی افزایش قیمت عنوان می‌کند. این نهاد می‌گوید قیمت عمده‌فروشی در سال جاری بیش از ۱۴۰ درصد افزایش یافته است و این افزایش در حال انتقال به مصرف‌کنندگان است.

چرا قیمت عمده‌فروشی افزایش یافته است؟

به نظر می‌رسد مقصر اصلی اینکه قیمت‌های عمده‌فروشی برق در استرالیا افزایش یافته است، شرایط سوخت‌های فسیلی آلاینده هستند. تعطیلی کارخانه‌های تولید زغال سنگ و افزایش قیمت زغال سنگ و گاز مرتبط با بازارهای بی‌ثبات بین‌المللی هسته اصلی این مشکل است. قیمت گاز داخلی در استرالیا به طور متوسط حدود ۱۰ دلار در هر گیگاژول در سه ماه اول بود. با این حال، از آن زمان تاکنون تحت‌الشعاع افزایش قیمت‌ها قرار گرفته است که در سه ماه دوم اتفاق افتاد و قیمت‌ها تا ۵۵ دلار در ماه مه ‌در ویکتوریا ثبت شد. در واکنش به قیمت‌های بالای بین‌المللی، در سه ماه نخست سال جاری، صادرات گاز مایع و تولید گاز استرالیا افزایش داشت. در سه ماه اول تولید گاز این کشور با ۵۳۵۷ تراژول در روز به رکورد جدیدی رسید.

همان‌طور که این افزایش قریب‌الوقوع قیمت سوخت نشان می‌دهد، مناطقی مانند نیو ساوت ولز و کوئینزلند که بیشترین اتکا به برق حاصل از زغال‌سنگ سیاه را دارند، بیشترین ضربه را خورده‌اند، در حالی که ایالت‌هایی با سهم بیشتری از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند استرالیای جنوبی و ویکتوریا، وضعیت بسیار بهتری داشتند. مارییا پتکوویچ، مدیر عامل Energy Synapse توضیح داد که زغال سنگ و گاز، در حال حاضر بازارهای بی‌ثباتی دارند و این امر مصرف‌کنندگان را به شدت در معرض خطر نوسانات قیمتی قرار می‌دهد. او گفت: تا زمانی که فرآیندهای تولید برق ما به سوخت‌های فسیلی متکی باشد، ما همچنان در برابر شوک‌های قیمتی در بازارهای زغال‌سنگ و گاز آسیب‌پذیر خواهیم بود. کلر ساویج، رئیس AER، خاطرنشان کرد که قرار نبود قیمت معیار، ارزان‌ترین قیمت موجود باشد و از مصرف‌کنندگان خواست برای یافتن بهترین قیمت، برق تمامی ‌اپراتورها را بررسی کنند. خرده‌فروشان انرژی معمولا به خاطر مشتریان کوچک خود شهرت دارند، که به اصطلاح «مالیات‌دهندگان تنبل» نامیده می‌شوند، یعنی مشتریانی که معمولا به دنبال قیمت‌های پیشنهادی بهتر نیستند و پس از پایان پیشنهادهای اولیه، به‌طور خودکار به سمت تعرفه‌هایی با قیمت بالاتر می‌روند. این اتفاق اغلب بدون اطلاع مشتری انجام می‌شود، بنابراین برای مشترکان برق در استرالیا مهم است که به طور منظم حداقل هر ۶ ماه قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و در نظر بگیرید که اپراتورهای ارائه‌دهنده گاز و برق خود را تعویض کنند تا مطمئن شوند که بهترین قیمت را دریافت می‌کنند.

مصونیت خانوارهایی که از برق خورشیدی استفاده می‌کنند از افزایش قیمت

وقتی قیمت برق افزایش می‌یابد، بازار پنل‌های خورشیدی و باتری‌های ذخیره‌سازی برق نیز رونق می‌یابد. در استرالیا، خانوارهایی که پنل‌های خورشیدی روی پشت بام خود دارند تا حدودی در برابر افزایش قیمت مصون هستند، زیرا آنها برق موردنیاز خود را تولید می‌کنند و می‌توانند اتکای خود را به شبکه به حداقل برسانند. این در حالی است که وقتی قیمت عمده‌فروشی برق افزایش می‌یابد، تعرفه‌های مواد غذایی نیز افزایش می‌یابد و انگیزه مالی بیشتری برای خانوارها برای استفاده از انرژی خورشیدی ایجاد می‌کند.

در این شرایط سخت، ما درک می‌کنیم که همه نمی‌توانند هزینه اولیه انرژی خورشیدی را بپردازند، اما برای کسانی که می‌توانند، مطمئنا این سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای است که برای سال‌های آینده در هزینه شما صرفه‌جویی خواهد کرد. دوره بازپرداخت پنل‌های خورشیدی از ایالت به ایالت دیگر متفاوت است و به اندازه سیستم شما بستگی دارد، اما برای یک سیستم خورشیدی متوسط ۶/ ۶ کیلوواتی که حدود ۶ تا ۷ هزار دلار هزینه دارد، می‌توانید دوره بازپرداخت بین ۴ تا ۶ سال را انتظار داشته باشید. همچنین با توجه به اینکه میانگین طول عمر پنل‌های خورشیدی بین ۲۵ تا ۳۰ سال است، این یک بازگشت سرمایه است! آخرین گزارش فصلی بازارهای عمده‌فروشی تنظیم‌کننده انرژی استرالیا که اخیرا منتشر شد، افزایش قیمت برق و گاز را در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود در طول سال قیمت‌ها به سطوح بالاتری نیز افزایش یابند.

در بخش برق، متوسط قیمت‌ها در اکثر مناطق در طول ژانویه تا مارس حداقل دو برابر شده است و از ۶۴ دلار به ازای هر مگاوات ساعت در ویکتوریا شروع شد و در نیو ساوت ولز به ۸۹ دلار رسید، در حالی که در کوئینزلند در مقایسه با سه ماه مشابه سال گذشته چهار برابر شده و به ۱۷۱ دلار در مگاوات ساعت رسیده است. به طور کلی، دلیل افزایش قیمت‌ها در طول سه ماه در همه ایالت‌ها را می‌توان افزایش تقاضا، توأم با محدودیت‌های عرضه مانند قطعی شبکه در زمان‌هایی که وزش باد و تابش خورشید اندکی وجود داشت و همچنین کاهش واردات از مناطق همسایه دانست. قطعی‌های برنامه‌ریزی شده و برنامه‌ریزی نشده شبکه، توانایی کوئینزلند، نیو ساوت ولز و استرالیای جنوبی را برای دسترسی به برق با قیمت پایین‌تر در زمان اوج تقاضا محدودتر کرده و منجر به نوسانات بازار می‌شود.