وب‌سایت POWER مصاحبه‌ای را در این خصوص با جنیفر نیومن، معاون تحقیقات علوم جوی در RESurety، یک شرکت فعال در زمینه داده‌ها و تجزیه و تحلیل صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر مستقر در بوستون، ماساچوست، انجام داده است که در ادامه به بخشی از آن اشاره خواهیم کرد. RESurety شرکت تحلیلی پیشرو است که اقتصاد انرژی پاک را تقویت می‌کند. این شرکت با فعالیت در زمینه آب و هوا، بازارهای برق و مدل‌سازی مالی، تصمیم‌گیرندگان کلیدی صنعت نیرو را قادر می‌سازد که بهترین اطلاعات را در رابطه با ارزش و خطرات این بازار در اختیار داشته باشند و ابزارهایی را نیز برای اقدام بر اساس آن داده‌ها ارائه می‌دهد.

موسسه RESurety با توسعه‌دهندگان، خریداران، سرمایه‌گذاران و مشاوران پیشرو در صنعت نیرو به عنوان مشتری و ۷ هزار مگاوات تراکنش قطعی، به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا در آینده‌ای پویا و پیچیده، با بهره‌مندی از انرژی‌های پاک پیشرفت کنند. جنیفر نیومن، معاون تحقیقات علوم آب و هوایی در REsurety، یک دانشمند با‌تجربه در زمینه هواشناسی لایه مرزی، سنجش از راه دور، یادگیری ماشین و ارزیابی منابع باد است. او به عنوان یک دانشمند محقق در REsurety روش‌های جدیدی را برای تخمین خطرات پروژه‌های بادی بالقوه بررسی می‌کند. او دارای مدرک دکترا و کارشناسی ارشد در هواشناسی از دانشگاه اوکلاهاما است، جایی که به عنوان سرگرمی ‌به دنبال بررسی گردبادها بود و دارای مدرک کارشناسی در علوم جوی از کرنل است و به عنوان محقق ممتاز از آنجا فارغ‌التحصیل شد.  نیومن اظهارات خود را این‌گونه آغاز کرد: دوستان اجازه استفاده  از «‌۸۷۶۰s ‌» را نمی‌دهند، حداقل نه برای مدل‌سازی درآمد.

عدد ۸۷۶۰ چیست و چگونه در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود؟

در حقیقت ۸۷۶۰ که گاهی اوقات به عنوان یک سال معمولی اقلیمی ‌یا TMY نیز نامیده می‌شود، شامل مقادیر تولید ساعتی برای یک پروژه بادی یا خورشیدی برای تمام ۸۷۶۰ ساعت در یک سال معمولی است. نکته مهم این است که ۸۷۶۰ تقریبا همیشه برای نشان دادن میانگین تولید یک پروژه انرژی تجدیدپذیر در یک ساعت معین استفاده می‌شود. اما به رغم استفاده گسترده از این روش در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر، دو مورد استفاده خاص از ۸۷۶۰ وجود دارد که می‌تواند منجر به خطاهای قابل توجهی در تخمین درآمد شود. نخست جفت شدن مدل ۸۷۶۰ با قیمت به‌دست آمده از یک مجموعه زمانی غیرهمزمان و دیگری استفاده از مدل ۸۷۶۰ به عنوان ورودی یک مدل قیمتی آینده‌نگر است.

مشکل کجاست؟ چرا نباید از مدل۸۷۶۰s  برای تخمین قیمت برق تولید شده توسط پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر استفاده شود؟

یک روش ۸۷۶۰ به خودی خود بد نیست، این یک روش کاملا قابل قبول برای نشان دادن میزان تولید متوسط یک نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر است. مشکل، زمانی پدیدار می‌شود که یک مدل تولید۸۷۶۰ با قیمت‌های ساعتی برق سنجش می‌شود تا یک درآمد گذشته‌نگر (درآمد تخمینی یک پروژه با توجه به قیمت‌های گذشته) یا یک درآمد آینده‌نگر (تخمینی از میزان درآمدی که در یک پروژه در آینده می‌تواند حاصل شود) ایجاد کند. مشکل درآمد تخمینی گذشته‌نگر این است که شرایط متفاوت تولید ساعتی انرژی‌های تجدیدپذیر بر قیمت برق در طول هر ساعت تاثیر می‌گذارد و این به این دلیل است که باد و خورشید منابع بسیار ارزان برای الکتریسیته هستند. بنابراین ساعتی که باد یا خورشید زیادی در شبکه می‌وزد، با قیمت پایین‌تر برق همراه است، به‌ویژه در بازارهایی با نفوذ انرژی‌های تجدیدپذیر بالا این موضوع کاملا صادق است. بنابراین وقتی از ۸۷۶۰ به جای مقادیر واقعی تولید در طول یک بازه زمانی خاص استفاده می‌کنید، نمی‌توانید تاثیر تولید ساعتی را بر قیمت ساعتی برق ثبت کنید. همچنین هنگامی‌که تحلیلگران از مدلی برای پیش‌بینی قیمت‌های آتی برق استفاده می‌کنند، این اشتباه است که فرض کنیم شرایط در آینده مشابه یک سال با شرایط آب و هوایی متوسط خواهد بود. شرایط آب و هوایی غیرعادی می‌تواند باعث تغییرات شدید در قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر شود، همان‌طور که به عنوان مثال همه ما در تگزاس در فوریه ۲۰۲۱ شاهد آن بودیم.

بنابراین چه چیزی باید برای محاسبه دقیق قیمت تولید برق تجدیدپذیر استفاده شود؟

مجموعه‌ داده‌های غنی بسیاری وجود دارند که ما می‌توانیم از آنها برای آگاهی از نتایج تصمیمات خود در سطوح کاملا جدید استفاده کنیم. برای تجزیه و تحلیل بر اساس داده‌های گذشته، باید از مجموعه داده‌های زمانی و قیمتی تولید متقارن برای انجام این محاسبات استفاده و از انتخاب اشتباه اجتناب کنیم. یعنی حجم تولیدی که برای ساعت ۷ صبح در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹ استفاده می‌شود باید همان شرایط آب و هوایی را نشان دهد که قیمت قبلی بر اساس آن محاسبه شده است. در یک سناریوی آینده‌نگر نیز شما باید از شرایط آب و هوایی مختلف بالقوه، فراتر از میانگین وضعیت جوی یک سال ​​استفاده کنید.

یک شرکت برای اینکه اطمینان حاصل کند که در قیمت‌گذاری انرژی از اطلاعات صحیح استفاده می‌کند، به کجا باید مراجعه کند؟

ابزاری مانند REmap، که توسط شرکت RESurety ارائه می‌شود، تولید ساعتی را برای هر پروژه بادی و خورشیدی در ایالات متحده مدل‌سازی می‌کند و با استفاده از این ابزار، موقعیت‌های فرضی برای برنامه‌ریزی در آینده ارائه خواهد شد. برنامه REmap همچنین داده‌هایی را برای موقعیت‌های مصنوعی ارائه می‌دهد، به عنوان مثال برنامه‌ریزی «چه می‌شد اگر» برای شرایط بالقوه در آینده، از جمله روند تولید مدل‌سازی‌شده تاریخی، قیمت‌های برق مشاهده‌شده و ترکیبی از قیمت‌های تولید و برق برای تخمین درآمد. در مجموع، می‌توان گفت استفاده از مدل ۸۷۶۰s نه تنها می‌تواند به یک شرکت اطلاعات دقیقی درخصوص یک پروژه تجدیدپذیر در یک مکان دیگر و استفاده از آن در پروژه جدید را ارائه دهد، بلکه می‌تواند راهنمایی‌هایی در مورد خطرات مالی مرتبط با طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی بالقوه نیز به آن شرکت ارائه دهد.