به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از خبرگزاری CNBC، قراردادهای اصلی این پروژه به ارزش بیش از ۵/ ۱ میلیارد پوند (۹۵/ ۱ میلیارد دلار) برای ایجاد یک اتصال کابلی بزرگ که آلمان و بریتانیا را به هم متصل می‌کند، منعقد شده است. این پروژه در راستای تلاش کشورهای سراسر جهان برای تقویت منابع انرژی خود در بحبوحه بحران جاری در اوکراین صورت می‌پذیرد.

پروژه نئوکانکت که بر کابل‌های زیر دریا متمرکز شده است، دو اقتصادبزرگ اروپا را قادر می‌سازد که بیش از ۴/ ۱ گیگاوات برق را بین یکدیگر در یک فاصله ۴۵۰ مایلی مبادله کنند و کارشناسان آن را به عنوان اولین ارتباط مستقیم بین بازارهای انرژی بریتانیا و آلمان توصیف کرده‌اند. قراردادهایی که منعقد شده‌اند مربوط به عملیات کابل‌کشی و ایستگاه‌های مبدل انرژی است. همچنین سخنگوی این پروژه می‌گوید به شرکت زیمنس انرژی، قرارداد دومی ‌را واگذار کرده که شامل طراحی و ساخت سایت‌هایی در آلمان و بریتانیا می‌شود.

این در حالی است که مدیران نئوکانکت قبلا گفته بودند این اتصال انرژی، به بریتانیا این امکان را می‌دهد تا از زیرساخت‌های انرژی گسترده در آلمان، از جمله منابع انرژی تجدیدپذیر قابل توجه در این کشور، بهره‌برداری کند. همچنین نئوکانکت در رابطه با آلمان می‌گوید: پیوند جدید آلمان با بریتانیا به کاهش تنگناهای فعلی که در آن توربین‌های بادی به دلیل تولید بیش از حد انرژی تجدیدپذیر رو به خاموشی می‌روند، کمک خواهد کرد.

اعلامیه روز دوشنبه هفته گذشته حاکی از آن بود که ارائه بسته مالی نئوکانکت برای هفته‌های آینده برنامه‌ریزی شده است، که در صورت انجام آن پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی آن در مقطعی در سال ۲۰۲۲ آغاز شود. این پروژه مدتی است که در حال انجام است، اما متاسفانه پیشرفت آن در زمانی رخ داد که حمله روسیه به اوکراین صورت پذیرفت و این جنگ نشان داد برخی از اقتصادها چقدر به سوخت‌های فسیلی روسیه متکی هستند. در واقع، در حالی که جنگ در اوکراین تنش و شکاف ژئوپلیتیک عمیقی را بین کشورها ایجاد کرده است، از طرف دیگر منجر به ارائه برخی ابتکار عمل‌ها توسط برخی کشورها شده که موجب تقویت همکاری و اهداف مشترک آنها شده است.

به عنوان مثال، کمیسیون اروپا و ایالات متحده اخیرا بیانیه‌ای در مورد امنیت عرضه انرژی صادر کردند که در آن از ایجاد یک کارگروه مشترک در این زمینه خبر دادند. طرفین گفتند ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا حداقل تامین ۱۵ میلیارد متر مکعب حجم اضافی گاز طبیعی مایع برای اتحادیه اروپا در سال جاری تضمین شود. آنها می‌گویند انتظار می‌رود این میزان در آینده افزایش یابد. این اتفاق در بحبوحه نگرانی شدید از اینکه کشورهای واردکننده انرژی همچنان به صندوق درآمدهای روزانه نفت و گاز ولادیمیر اضافه می‌کنند، صورت می‌پذیرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، این توافق را یک ابتکار جدید پیشگامانه توصیف کرد که برای افزایش امنیت انرژی، امنیت اقتصادی و امنیت ملی طراحی شده است. همچنین وی گفت ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای اتخاذ تدابیر مشخص برای کاهش وابستگی به گاز طبیعی، به حداکثر رساندن و در دسترس بودن آن و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

نئوکانکت تنها پروژه‌ای نیست که بر پیوند انرژی بریتانیا با سایر بخش‌های اروپا متمرکز شده است. سال گذشته، یک کابل زیردریایی ۴۵۰ مایلی که بریتانیا و نروژ را به هم متصل می‌کند و آنها را قادر می‌سازد انرژی‌های تجدیدپذیر را به اشتراک بگذارند، عملیات تجاری خود را آغاز کرد. ایده پشت پیوند انرژی در دو طرف دریای شمال، همان‌طور که مشخص است، این است که از انرژی آبی نروژ و منابع انرژی بادی بریتانیا استفاده کند و انرژی موردنیاز این دو کشور اروپایی را تکمیل کند.

از طرف دیگر در سال ۲۰۲۰ بریتانیا، برنامه‌هایی برای یک بزرگراه انرژی زیر آبی به ارزش چند میلیارد پوند اعلام کرد که به برق تولید شده در اسکاتلند امکان می‌دهد به شمال شرق انگلیس منتقل شود. پروژه ایسترن لینک که در حال حاضر در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد، روی توسعه یک جفت کابل جریان مستقیم فشار قوی با ظرفیت کل ۴ گیگاوات تمرکز دارد. اسکاتلند پاور، اس اس ای و شبکه ملی پیشتاز این طرح هستند که دو نقطه در اسکاتلند یعنی پیترهد و تورنس را به سلبی و‌هاتورن پوینت در انگلستان متصل می‌کند.

نیکولا شاو، مدیر اجرایی بریتانیا در شبکه ملی، اظهار کرد: این پروژه به انتقال برق تجدیدپذیر کافی برای حدود ۵/ ۴ میلیون خانه در سراسر بریتانیا کمک می‌کند و به بخشی از ستون فقرات سیستم انرژی بریتانیا تبدیل خواهد شد. مقیاس پروژه پیشنهادی قابل توجه است، به طوری که انتظار می‌رود برق را تا ۴۴۰ کیلومتر از شرق اسکاتلند به انگلستان منتقل کند. کار بررسی‌های اولیه این پروژه در سال ۲۰۲۰ شروع شده است و ساخت آن نیز در سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود.  

طبق اعلام دولت اسکاتلند، در حال حاضر، این کشور به طور کلی دارای یک گیگاوات ظرفیت عملیاتی بادی فراساحلی است. در پایان اکتبر، مقامات این کشور اعلام کردند می‌خواهند ظرفیت فراساحلی خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۱ گیگاوات برسانند، عددی که به گفته آنها برای تامین برق بیش از ۸ میلیون خانه کافی است. بر اساس آخرین آمار، جمعیت اسکاتلند حدود ۴۶/ ۵ میلیون نفر است.