در این نشست، ابتدا رئیس کمیسیون به بیان برخی اخبار و اتفاقات حوزه انرژی طی هفته‌های اخیر پرداخت. رضا پدیدار با اشاره به افزایش ۳۰ دلاری سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون، یادآور شد قیمت نفت اوپک طی ماه نوامبر سال جاری از ۸۴ دلار در هر بشکه فراتر رفت. به گفته وی، گروه‌های تخصصی نفتی در جهان، پیش‌‌بینی کرده‌‌اند که روند افزایشی قیمت نفت‌‌خام طی سه ماه آینده در دامنه ۱۰ تا ۲۰ درصد، تداوم داشته باشد.

وی سپس به گزارش اخیر روزنامه واشنگتن پست درباره تاثیر خرید نفت ایران از سوی چین اشاره کرد و افزود: به نوشته این روزنامه، چین پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ایالات متحده آمریکا، خرید نفت از ایران را تا ۳ برابر افزایش داده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در بخش دیگری از بیان اخبار حوزه انرژی، به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اشاره کرد و یادآور شد که بر اساس این گزارش، تا سال ۲۰۵۰ میلادی، جهان برای جلوگیری از تاثیرات آب و هوایی، به جهش تاریخی سرمایه‌‌گذاری در انرژی‌‌های پاک نیاز دارد.

پدیدار در ادامه، به گزارش اخیر مدیریت مطالعات انرژی اشاره کرد که بر اساس آن، عنوان شده است طی سال ۲۰۱۹، معادل ۶۵ درصد انرژی مصرف اولیه در ایران از گاز، ۳۲ درصد از نفت و ۳ درصد باقی‌‌مانده نیز از انرژی‌‌های آبی تجدیدپذیر و هسته‌‌ای تامین شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به گزارش تحلیلی بانک‌‌آمریکا درباره پیش‌‌بینی قیمت نفت برنت اشاره کرد که بر اساس این گزارش، نفت خام برنت تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۲ به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت و این افزایش قیمت به نفع عربستان و برخی دیگر  از کشورهای تولیدکننده نفت است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه، به میزان تولید نفت کشورهای عضو اوپک طی ماه اکتبر ۲۰۲۱ اشاره کرد و افزود: بر این اساس، عربستان‌‌سعودی، تولید روزانه نفت خام خود را به ۸/ ۹ میلیون بشکه، عراق ۱۵۰/ ۴ میلیون بشکه، امارات‌‌متحده‌‌عربی ۸۳۰/ ۲میلیون بشکه، کویت ۵/ ۲ میلیون بشکه، ایران ۲ میلیون و ۵۲ هزار بشکه، نیجریه ۴۵۰/ ۱ میلیون بشکه و لیبی به ۱۳۰/ ۱ میلیون بشکه رسانده است.

به گفته وی، حجم تولید روزانه کشورهای عضو اوپک به ۲۷ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه رسیده که نسبت به ماه قبل، بیش از ۵/ ۱ میلیون بشکه افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌‌زیست اتاق تهران در ادامه، به گفته‌های اخیر رئیس امور تحقیقات شرکت ملی پتروشیمی مبنی بر صدور مجوز ۲۰ طرح پیشران در صنعت پتروشیمی اشاره کرد به‌طوری که با اجرای این طرح‌ها از میزان واردات محصولات پتروشیمی به کشور کاسته خواهد شد. پدیدار در بخش دیگری از سخنانش، به آمار اعلام شده اخیر از سوی بانک مرکزی اشاره کرد که بر اساس آن، از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۹، حدود ۵/ ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی به صورت بیع متقابل در صنعت نفت ایران انجام شده است. به گفته وی و بر اساس این آمار، بیشترین میزان سرمایه‌‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران، طی سال ۹۱ و به میزان ۴/ ۳ میلیارد دلار در یک سال اتفاق افتاد.

در ادامه این جلسه، فرزاد کرمانی نایب‌‌رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌‌زیست اتاق تهران در گزارشی، به بررسی الزامات و رویکردهای پیش‌‌روی دولت سیزدهم در بخش انرژی پرداخت. کرمانی در این گزارش، با اشاره به ضرورت به روزرسانی سند ملی راهبرد انرژی به عنوان یک سند بالادستی که در سال ۱۳۹۵ تهیه شده است، بازه زمانی آن را ۲۵ ساله و تا سال ۱۴۲۰ اعلام کرد. وی سپس پیرامون چالش‌‌ها و تنگناهای بخش انرژی کشور، اهداف کلان بخش انرژی و راهبردهای این بخش که در این سند به آن اشاره شده، توضیحاتی ارائه داد.

در ادامه، دیگر اعضای کمیسیون انرژی اتاق تهران دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون الزامات فرا روی دولت در بخش انرژی را مطرح کردند و به گفته رئیس این کمیسیون، راهکارهای بخش خصوصی در این ارتباط، جمع‌بندی و پس از ارائه به هیات رئیسه اتاق تهران، در اختیار مراجع تصمیم‌گیر در دولت قرار می‌گیرد.