ارز حاصل از صادرات مپنا تعیین‌تکلیف نشده‌است

 طبق صورت‌های مالی تلفیقی، سال مالی منتهی به ۳۱ فروردین سال جاری، مپنا جزو شرکت‌هایی است که به دلایلی نامعلومی نتوانسته به تعهدات ارزی خود پاسخ دهد.

به‌طور معمول به پیوست صورت‌های مالی، یادداشت‌هایی منتشر می‌شود که در آن ضمن بررسی جزء به ‌جزء عنوان‌های موجود در صورت‌های مالی حسابرس به اظهارنظر در مورد آنها پرداخته می‌شود.

 بازگشت ۴۴ درصد تعهدات در هاله‌ای از ابهام

 با نگاهی به این یادداشت‌های منتشرشده برای مپنا نظری وجود دارد که طبق آن مپنا حدود ۴۴درصد از تعهدات ارزی حاصل از صادرات را عودت نداده است.

در یادداشت‌های پیوست به صورت‌های مالی و در اظهارنظر مشروط حسابرس این‌گونه بیان ‌شده است: «به شرح یادداشت‌های توضیحی ۴-۴۱ صورت‌های مالی، طبق تاییدیه دریافتی از بانک مرکزی تا تاریخ ۰۵/ ۰۳/ ۱۴۰۰ میزان تعهدات ارزی این شرکت مبلغ ۱۶۸.۴ میلیون یورو و میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات مبلغ ۹۴.۸ میلیون یورو (معادل ۵۶درصد) است. آثار احتمالی ناشی از رعایت بخشنامه‌ها و مصوبات برگشت منابع ارزی حاصل از صادرات، منوط به اظهارنظر مراجع مربوطه است.»

بر این اساس، تکلیف ۶/ ۷۳ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات این شرکت در صورت‌های مالی مشخص نشده است. با توجه به اینکه حدود ۳۳ هزار و ۵۴۱ میلیارد ریال از ۸۹ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال مانده موجودی نقد در پایان سال مالی این گروه حاصل از تغییرات نرخ ارز بوده، این سوال پیش می‌آید که گروه مپنا تا چه میزان به منابع نقدی خود دسترسی دارد؟

در جدول زیر وضعیت ارزی این شرکت آمده است:

Untitled-1