جهش تولید تجهیزات برق   در گرو رفع موانع

نوید وفایی مدیرعامل شرکت تولیدی رعد، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، ضمن تاکید بر فرصت‌های صنعت برق به روند رشد و تکامل این شرکت اشاره کرد و افزود: شرکت رعد فعالیت خود را از سال ۱۳۶۲ و در حوزه تخصصی تولید انواع ترمینال های ریلی آغاز کرد و طی این سال‌ها در روند توسعه خود، سبد کاملی از محصولات تخصصی و مورد نیاز صنعت برق کشور را طراحی و به مرحله تولید و عرضه رسانده است. از عمده و مطرح‌ترین محصولات شرکت رعد می‌توان انواع ترمینا‌ل‌های ریلی و متعلقات، کلیدهای مینیاتوری و محافظ جان، کلیدهای کنترل، چراغ سیگنال، ریل‌های فلزی و انواع داکت‌های صنعتی و خانگی و تجهیزات الکترونیکی مانند ترمینال رله‌ای و کنترل فاز را نام برد.  وی اصلی‌ترین عامل حفظ و تعالی شرکت طی قریب به چهاردهه فعالیت را سیاست توانمندسازی این مجموعه در برنامه‌ریزی دقیق و به هنگام تولید، توسعه و تکمیل سبد کالا، همچنین ارتباط مستمر با مشتریان و اهمیت به خواسته‌های آنها از طریق به‌روزترین روش‌ها و نهایتا بالا بردن سطح رضایت آنها دانست. در این راستا این شرکت علاوه بر بهره گیری از توانمندی های داخلی خود، با استفاده از همه ظرفیت‌های برون سازمانی و با روش‌های نوین برون‌سپاری و زنجیره تامین، به نحو مطلوبی پاسخگوی نیاز مشتریان بوده است.

وفایی در ادامه خاطرنشان کرد: در روند پدیدآوری محصول، واحد توسعه و تکنولوژی شرکت نیز با بهره گیری از فارغ التحصیلان نخبه دانشگاهی و ارتباط با دانشگاه‌های معتبر، فرآیند طراحی و تکوین کلیه محصولات جدید را همراه با طراحی قالب‌های مورد نیاز تولید آنها، در حد استانداردهای جهانی و براساس نیاز بازار و مشتریان انجام می دهد.

وی در ادامه افزود: واحد قالب‌سازی شرکت با بهره‌گیری از ماشین‌آلات روز دنیا، قالب‌های مورد نیاز را با بالاترین کیفیت تولید کرده و به این ترتیب محصول با کیفیت، با دقت و نظارت بالا در بخش تولید شرکت پدیدآوری و تحویل مشتریان می شود.

مدیرعامل شرکت رعد داشتن معتبرترین گواهینامه های جهانی در صنعت برق را از جمله مهم‌ترین امتیازات محصولات این شرکت برشمرد و اظهار کرد: این استانداردها طی سال‌های گذشته اخذ شده و با وجود شرایط سخت تحریم، به صورت مستمر و توسط شرکت‌های صادر‌کننده گواهینامه، مورد نظارت دقیق و ممیزی قرار گرفته است. این موضوع مسیر صادرات و معرفی محصولات رعد را در بازارهای خارجی هموارتر کرده است.  این فعال اقتصادی در ادامه تصریح کرد: با توجه به کیفیت رقابتی محصولات و اهمیت موضوع صادرات، کسب بازارهای جدید خارجی و توسعه آن در زمره سیاست‌های کلان شرکت قرار داشته که با تلاش در معرفی و حضور در این بازارها، تحقق جهانی شدن برند رعد دور از انتظار نیست.  وی گفت: از اقدامات موثر شرکت رعد در عرصه صادرات تاسیس یک شرکت بازرگانی در شهر آنکارای ترکیه و در دهه گذشته بوده که امکان ورود به بازارهای اروپایی و همچنین فعالیت بازرگانی شرکت را فراهم کرده است. البته باید به این نکته توجه کرد که با وجود دشواری فعالیت در بازار صنعت ترکیه، شرکت ما با تکیه بر کیفیت ونوآوری درتولید محصولات خود نه تنها موفق به معرفی محصول در بازار تخصصی برق این کشور شده، بلکه توانسته در سال ۱۳۹۸ نسبت به راه‌اندازی دومین مرکز خود که یک سایت بزرگ در زمینه تولید ترمینال و ماشین‌سازی بوده، در شهر ازمیر ترکیه اقدام کند که درحال حاضر نیز فعال است.  وفایی به موضوع کسب عنوان صادرکننده نمونه کشور توسط شرکت رعد اشاره کرد و افزود: شرکت رعد مواد اولیه را به خام ترین صورت ممکن از بازار های خارجی تهیه و تامین کرده و سپس با تکیه بر دانش بومی خود و تبدیل آن به محصول نهایی نسبت به صادرات آنها به بازارهای بین‌المللی اقدام کرده است.  وی از توسعه زیرساختی شرکت رعد درآینده نزدیک خبر داد و گفت: باتوجه به پیش بینی نیاز بازار در آینده، ناچار به توسعه شرکت چه از نظر منابع انسانی و چه از نظر ظرفیت‌های تولیدی شامل ساختمان و ماشین‌آلات هستیم که بخش‌های وسیعی از آن طی پروژه های تعریف شده در شرکت در حال انجام است. از آن جمله به احداث ساختمان ۴ طبقه صنعتی با زیربنای بیش از ۲۲ هزار متر مربع که طی سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید می‌توان اشاره کرد که از این طریق بخش عمده مشکلات کمبود فضا در شرکت مرتفع خواهد شد. از دیگر اقدامات خرید و نصب ماشین‌آلات جدید با تکنولوژی روز از کشورهای مطرحی از جمله آلمان بوده که در روزهای اخیر نیز به بهره‌برداری رسیده است.  وفایی منابع انسانی، کیفیت و سیستم را اصلی ترین بنیان های فکری شرکت رعد از بدو تاسیس عنوان کرد و افزود: امروز شرکت رعد با ۴۲۰ نفر پرسنل مستقیم و۱۵۰۰ نفر پرسنل غیرمستقیم در قالب یک خانواده همه موانع را پشت سر گذاشته است.

وی با اشاره به این موضوع که جهش تولید در گرو رفع موانع تولید است، افزود: متاسفانه حمایت‌های دولت در سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها آن گونه که بیان می شود در اجرا صورت نگرفته و بیشتر تولیدکنندگان در حال حاضر به سختی روی پای خود ایستاده‌اند. به طور مثال در دریافت تسهیلات دولتی با مراحل بسیار پیچیده و دشواری روبه‌رو هستیم که طی کردن مسیر طاقت‌فرسای اعطای این تسهیلات گاهی ما را از دریافت آن منصرف می‌کند.

وفایی به نواقص پرشمار در قوانین گمرکی اشاره کرد و گفت: ما چه در واردات ماشین‌آلات و چه در پایین بودن تعرفه واردات محصولات رقبای خارجی نگران بوده و آن را یکی از بزرگ‌ترین موانع تولید داخل می‌دانیم.  مدیر عامل شرکت رعد چالش تامین مواد اولیه مثل فولاد را یکی از چالش های بزرگ تولید دانست و خاطرنشان کرد: تولید‌کننده‌های واقعی برای تامین نیاز خود مجبور به خرید مواد اولیه با قیمت گزاف از بازار آزاد می‌شوند که نهایتا منجر به عرضه محصول با قیمت تمام شده بالا و غیر قابل رقابت در بازار خواهد شد. به  رغم موانع ذکر شده دربازار رقابتی، شرکت با اقداماتی چون اتوماسیون صنعتی و روش‌های علمی در مهندسی تولید و با تغییر در طراحی برخی قالب‌ها باعث افزایش راندمان تولید، بدون افت کیفیت در محصولات شده و این عامل باعث حفظ جایگاه رقابتی شرکت در بازار و رضایت مشتریان شده است. وفایی در پایان اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدوارم دولت جدید با استفاده از افراد متخصص، اثرگذارتر از دولت‌های گذشته عمل کند تا بتوانیم دست در دست هم در جهت پیشرفت تولید و در نتیجه سرافرازی کشور قدم برداریم.