وی تصریح کرد: در دوران گذشته مدیریت منابع آب در خوزستان بسیار ضعیف و غیر‌تخصصی انجام شده است. برای مثال دو سال پربارش در سال‌های گذشته پشت سر گذاشتیم اما پیش‌بینی‌های اشتباه باعث شد همه این ذخایر را از دست بدهیم. محرابیان افزود: رهاسازی بی‌مورد آب در سال گذشته باعث خالی شدن سدهای استان خوزستان شده و اکنون ارقام نگران‌کننده‌ای در سدهای خوزستان وجود دارد. به‌رغم این شرایط آبی در سدهای خوزستان، قول می‌دهیم به هر نحوی که شده پاییز را به شکل مطلوبی مدیریت کنیم. وی گفت: هفت طرح آبرسانی در خوزستان فعال است که مهم‌ترین آنها طرح آبرسانی غدیر است که به ۲۶ شهر استان خوزستان آبرسانی می‌کند. تا به امروز ۱۸ شهر آبرسانی شده و روستاهای بسیاری نیز از این طرح بهره‌مند شده‌اند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در گذشته در اجرای این طرح پیش‌بینی شده بود که آب طرح غدیر از سد کرخه تامین شود اما کیفیت آب کرخه بسیار ضعیف است و شوری بالایی دارد و در سال‌های خشکسالی کیفیت آن نامطلوب است. در این زمینه طرح در سال ۸۹ بازنگری شد تا تامین آب غدیر از رودخانه و سد دز تامین شود و با اجرای یک خط، کیفیت آب شهرهای خوزستان ارتقا پیدا کند. وی افزود: حدود چهار، پنج سال است که طرح غدیر خوابیده است و با سرعت بسیار پایینی در حال انجام است. قرار بود یک تونل زیر سد دز ایجاد شود و قرارگاه خاتم این تونل را احداث کرده است اما مشکلی در آبگیر این تونل به وجود آمده است. امروز اگر بخواهیم این تونل را متصل کنیم حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان و حدود سه سال زمان نیاز است تا این کار را برای تامین آب خوزستان از دز انجام دهیم.

محرابیان با ارائه پیشنهاد یک راه کوتاه‌مدت جایگزین برای تامین آب طرح غدیر از دز گفت: بررسی‌هایی انجام شده که می‌توانیم در یک مدت کوتاه آب دز را به همه شهرها برسانیم. این یک طرح میانبر است که از اسپیل کرخه می‌توان با احداث یک خط آنتنی و اتصال آن به خط اصلی، نسبت به تامین آب طرح غدیر به صورت کوتاه‌مدت از دز اقدام کرد. وی تصریح کرد: مجموع این اقدامات در حدود ۸ تا ۹ ماه قابل انجام است و به حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. با اجرای این کار زمان پیدا خواهیم کرد تا طرح اصلی مورد نظر برای برداشت آب از سد دز را اجرایی کنیم. با این کار و با تزریق اعتبار مورد نیاز، در کمتر از۹ ماه آرزوی تاریخی مردم خوزستان مبنی بر تامین آب از سد دز محقق خواهد شد. وزیر نیرو افزود: تصفیه‌خانه‌های موجود شهری در خوزستان بسیار فرسوده هستند و باید تدبیری اندیشیده شود تا نسبت به نوسازی آنها اقدام شود. طرح آبرسانی شمال شرق نیز حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی تصریح کرد: تعهد می‌دهیم که تخصیص آب به فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان مشکلی نداشته باشد و مشکل آن را حل کنیم؛ برای تامین اعتبار این طرح باید تدبیری اندیشیده شود تا بتوانیم این طرح را در فاز دوم اجرایی کنیم. محرابیان گفت: در خوزستان مصرف برق حدود ۹۵۰۰ مگاوت است که ۷ هزار مگاوات آن به صورت برق‌آبی است اما تامین برق از نیروگاه برق‌آبی مطمئن نیست و برق تولیدی نیروگاه‌های برق‌آبی را باید برای صادرات مد نظر قرار داد و تامین برق را از نیروگاه‌های حرارتی انجام داد.