به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، رضا پدیدار با تاکید بر اینکه، اقتصاد ملی در ایران، کماکان نفتی و وابسته به منابع این بخش است، گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی و تبیین سیاست‌هایی برای درست مصرف کردن در این حوزه، یکی از مطالبات جدی از دولت آینده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر، میزان مصرف بنزین در کشور به طور فزاینده رو به افزایش است، افزود: در شرایط کنونی و پیش از ورود به پیک مصرف سوخت در فصل تابستان، میزان مصرف بنزین در کشور به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده که بسیار نگران‌کننده است. پدیدار افزود: این در حالی است که میزان صادرات بنزین ایران به کشورهای همسایه رقمی معادل ۲۵ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز است که با توجه به افزایش سرسام‌آور مصرف سوخت بنزین در داخل کشور، صادرات این فرآورده که منابع ارزی را برای کشور به همراه دارد، مورد تهدید جدی قرار گرفته‌است.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران سپس با اشاره به اینکه هیچ یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری طی چند هفته اخیر، برنامه‌ مشخصی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور ارائه نکرده‌اند، افزود: مطالبه و انتظار دیگر بخش انرژی از دولت آینده، اجرای تنظیم‌گری در حوزه انرژی و کاهش تصدی‌گری دولت در این بخش است، چرا که نبود رگولاتوری در بخش انرژی کماکان به اتلاف انرژی در این حوزه و تداوم رانت‌خواری‌ها ادامه خواهد داد. از این رو، دولت آینده باید به سمت تنظیم‌گری و کاهش تصدی‌گری‌ها در اقتصاد انرژی گام بردارد و بخش‌خصوصی به طور کامل وارد عرصه فعالیت در این حوزه شود در حالی که دولت تنها وظیفه نظارت‌گری را داشته باشد.

پدیدار سپس با این توضیح که انرژی یک فرآیند است که بر مبنای آن، باید سیاستگذاری‌ها تدوین و تبیین شود، از تعامل سازنده با جهان برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، ارتقای دانش و فناوری‌ و نیز توسعه در تولیدات انرژی به عنوان مطالبات دیگر این بخش از دولت آینده یاد کرد. وی در همین رابطه، به همکاری کمیسیون انرژی اتاق تهران با پژوهشگاه صنعت نفت ایران با هدف تدوین طرح روش‌شناسی انتقال تکنولوژی‌های روزآمد در صنعت نفت و انرژی کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس این طرح، می‌توان از مسیر تعامل سازنده با عرصه بین‌الملل، روزآمدترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها را به بخش انرژی کشور تزریق کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه، پیگیری اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها را سومین خواسته جدی بخش انرژی کشور از دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: این قانون، حدود دو سال گذشته در مجلس به تصویب رسید اما تاکنون به اجرا درنیامده ‌است. به گفته وی، با اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها، می‌توان به سبد محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی در داخل کشور تنوع بخشید. پدیدار سپس افزود: ایران در حالی جزو یکی از بزرگ‌ترین منابع انرژی در جهان است که متاسفانه در سبد تولیدات پتروشیمی، تنها ۳۷ محصول جای دارد در حالی که کره‌جنوبی بی‌آنکه چاه نفت داشته باشد، امروز بیش از ۱۴۰ محصول پتروشیمی را به جهان عرضه می‌کند و کشوری مانند چین نیز با تنوع نزدیک به ۲۵۰ محصول پتروشیمی، در جهان شناخته شده ‌است.

وی در ادامه با اشاره دوباره به اینکه در سخنان و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، اثری از اقتصاد انرژی و رویکردهایی که آنان در صورت پیروزی در انتخابات روز جمعه آینده در پیش خواهند گرفت، وجود نداشته‌است، افزود: بخش اقتصاد انرژی کشور امیدوار است دولت سیزدهم، بهینه‌سازی مصرف انرژی، تنظیم‌گری و همچنین تعامل با جهان را به عنوان یک خواسته و مطالبه از سوی بخش‌خصوصی دنبال کند.