وی در این راستا تشریح کرد: افزایش قیمت‌هایی که تولیدکنندگان در طول این مدت با آن مواجه می‌شوند، بعضا حتی توجیه اقتصادی پروژه را زیر سوال می‌برد. به‌طور نمونه اگر تسهیلات مورد انتظار ما به‌موقع از سوی بانک مربوطه تامین می‌شد، قرار بود پروژه ما در مهر ۹۹ به بهره‌برداری برسد، اما به دلیل تاخیر ایجادشده، قیمت‌ها بیش ‌ازحد افزایش یافت و پروژه عملا به‌جای اینکه یک‌ساله به بهره‌برداری برسد، در حال ورود به فاز ۲۱ ماهه است که این تعلل عملا هزینه زیادی را به مجموعه ما تحمیل کرده است؛ بنابراین، چنین مسائلی توجیه اقتصادی بسیاری از پروژه‌ها را زیر سوال می‌برد.

تکیان با تاکید بر اینکه اگر تولیدکنندگان تمام سرمایه خود را در اختیار دولت قرار دهند و این سرمایه‌ها بازگشت نداشته باشد، مجموعه‌های تولیدی موفق متوقف می‌شوند، گفت: به دلیل سخت‌گیری‌های زیاد سیستم بانکی، به‌محض اینکه کوچک‌ترین مساله‌ای از سوی تولیدکنندگان به وجود می‌آید، سیستم بانکی از ادامه همکاری با آنها ممانعت می‌کند و آنها را در لیست سیاه خود قرار می‌دهد. وی با انتقاد از اینکه در این میان گوش بانک‌ها به توصیه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوط به‌ضرورت همکاری با شرکت‌های تولیدی بدهکار نیست، گفت: به‌طور نمونه اگر یک تولیدکننده وام عقب ‌افتاده خود را تقسیط کند یا فرصت چندماهه از بانک مطالبه کند، به‌عنوان مشتری پر ریسک آن بانک محسوب می‌شود و عملاً برای بار دوم امکان دریافت تسهیلات را نخواهد داشت. تکیان خواستار رفع این چالش از سوی دولت شد و عنوان کرد: تولیدکننده نباید دغدغه‌هایی مانند تامین مواد اولیه، پرداخت حقوق کارکنان، پرداخت هزینه آب، برق و گاز و... را داشته باشد. همان‌طور که در دنیا راهکارهای زیادی برای حمایت از تولید شناسایی و اجرایی می‌شود، این راهکارها در کشور ما نیز قابل‌اجرا است؛ فقط کافی است که نهادهای متولی همت کنند و همکاری و تعامل مناسبی بین آنها برقرار شود.

 لازمه موفقیت در بخش صادرات، همکاری دولت است

مدیرعامل شرکت هامون‌نایزه در ادامه با اشاره به موفقیت‌ها و دستاوردهای این شرکت درزمینه صادرات محصولات تولیدی در سال ۱۳۹۹ گفت: صادرات لوله‌های آب چدن به تعداد زیادی از کشورها در حال انجام است. تکیان افزود: لوله‌های چدن ما به‌کل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله عمان، قطر، عراق، سوریه، ترکیه و همچنین کشورهای حوزه CIS، چند کشور اروپایی مثل اسپانیا و پرتغال و همچنین آمریکای‌جنوبی صادر می‌شود. وی لازمه موفقیت تولیدکنندگان در بخش صادرات را همکاری دولت با آنها دانست و افزود: اگر مسوولان و متولیان حوزه صادرات، تعامل بهتر و بیشتری با بخش خصوصی داشته باشند و نظرات کارشناسی آنها را دریافت کنند و درعین‌حال بخش خصوصی و دولت، نگاه‌های جناحی و گروهی را نسبت به‌هم کنار بگذارند و در کنار هم قرار بگیرند، می‌توانیم به توفیقات بیشتری درزمینه صادرات دست‌یابیم.

مدیرعامل شرکت هامون‌نایزه همچنین با اشاره به اینکه بحث نقدینگی مساله مهمی در اجرای پروژه‌ها و توسعه زیرساخت‌های کشور است، افزود: برای تامین نقدینگی در حوزه‌های آب و برق به‌عنوان دو زیرساخت اصلی کشور، دولت می‌تواند با کمک بخش‌خصوصی راه‌حل‌های مناسبی پیدا کند. در این راستا راهکارهای مفیدی نظیر سیاست تهاتر وجود دارد که ما به‌عنوان سرمایه‌گذار می‌توانیم در اجرای پروژه‌ها به دولت کمک کنیم و درنهایت از محل بهره‌برداری کسب درآمد کنیم. فقط کافی است که برای استفاده از این راهکارها، نگاه ما به مباحث زیرساختی بلندمدت باشد.

وی با اشاره به دستاوردهای این شرکت در زمینه تولید پایه‌های چدن گفت: در حوزه‌ پایه‌های چدنی، ما به‌طور عملیاتی کلاس‌های کاری ۲۰۰، ۴۰۰ و ۶۰۰ را برای مصرف در شبکه‌های توزیع، طی همکاری با شرکت‌های توزیع تولید می‌کنیم و امیدواریم امسال بتوانیم کلاس‌های کاری ۸۰۰ و ۱۰۰۰ را به این گروه اضافه کنیم که در این صورت، وارد شبکه قدرت متوسط می‌شویم و می‌توانیم به توسعه در این بخش و همکاری با شرکت‌های برق منطقه‌ای دست‌یابیم.

تکیان تولید پایه‌های چدن را یک صنعت بسیار نوین در دنیا برشمرد و گفت: ما برای اینکه بتوانیم به‌کار خود ادامه دهیم، صادرات پایه‌های چدن‌نشکن را نیز مانند لوله‌های چدن آب جزو اهداف خود قرار داده‌ایم و در این راستا چند نمونه به کشورهای همسایه ارسال کرده‌ایم تا بازاریابی این محصول را در کشورهای دیگر انجام دهیم.