یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم رشدهای محتاط در بازار سهام
دیروز شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ۱۰ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) در ۶۱ هزار و ۷۱۰ واحد متوقف شد. نماد «همراه» با حمایت حقوقی‌ها بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «وغدیر»، «مبین» و «وبملت» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. افزایش فعالیت خریداران به ویژه در نمادهای کوچک تر روند صعودی شاخص را از هفته گذشته رقم زده است. اما کاهش شتاب رشد شاخص در روزهای ابتدایی هفته جاری، بر تداوم شرایط احتیاطی میان معامله‌گران تاکید دارد. نگرانی از گزارش‌های ۹‌ماهه شرکت‌ها با افت قیمت جهانی کالاها در کنار ابهامات در مورد بودجه، چشم انداز مبهم کاهش نرخ سود بانکی و برخی نگرانی‌های سیاسی روزهای اخیر، همچنان مانع از رشد پایدار شاخص می‌شود. اما نزدیک شدن به رفع عملی تحریم‌ها و تسهیل تجاری خوش بینی‌ها را در بازار تقویت کرده و برآیند خنثای بورس را رقم زده است.

بازار ارز

شکستن مرز 4 هزار تومانی یورو
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۶۷۰ تومان معامله شد. در روزهای اخیر نرخ دلار سعی در شکستن مرز ۳۷۰۰ تومان را داشت. اما مقاومت سطح مزبور، باعث افزایش عرضه در میان معامله‌گران و افت اندک نرخ دلار شده است. همچنین روز گذشته مرز ۴ هزار تومانی یورو شکسته شد. از اواسط ماه دسامبر، پس از افزایش نرخ بهره آمریکا، شاهد افت ارزش یورو نسبت به شاخص دلار در سطح بین‌المللی به میزان ۶/ ۰ درصد بودیم. امری که در بازارهای داخلی نیز انعکاس یافت و سرانجام پس از مقاومت ۱۲ روزه، کف ۴ هزار تومانی یورو شکسته شد و روز گذشته به نرخ ۳۹۹۵ تومان رسید. همچنان شاهد حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار هستیم اما چشم‌انداز رفع تحریم‌ها و تک‌نرخی شدن ارز با تشدید احتیاط میان معامله‌گران، حبس بازه‌ای نرخ دلار را رقم زده است.

بازار سکه

کم‌تحرکی بازار سکه
دیروز هر سکه طرح جدید بدون تغییر به قیمت ۹۳۳ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی و افت اندک نرخ دلار، شاهد بی‌واکنشی سکه هستیم. در شرایط کنونی خوش‌بینی‌های به وجود آمده نسبت به اونس طلای جهانی، باعث تداوم حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) بیش از یک هفته شده است. اونس طلای جهانی در یک سال گذشته ۳/ ۱۰ درصد افت داشته است. اما تحلیلگران در مورد روند حرکت آن اختلاف نظر دارند. پیش از نشست ماه دسامبر فدرال رزرو شاهد رکود در بازار سکه بودیم. اما فقدان شوک قیمت اونس با افزایش نرخ بهره، خوش بینی را میان معامله‌گران سکه تقویت کرد. در شرایط کنونی با اینکه عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کند اما نوسان اندک آن در روزهای اخیر، نوسان شدید سکه را نیز دور از انتظار کرده است.

بازار طلای جهانی

اونس در انتظار آمار اقتصادی آمریکا
هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۴/ ۱ درصدی همراه شد. این افت را می‌توان به کاهش حجم معاملات در هفته آخر سال نسبت داد. در سال جاری میلادی، روند افزایش نرخ بهره آمریکا از سوی فدرال رزرو می‌تواند بر اونس تاثیر بگذارد. عاملی که در سال گذشته نیز با رشد شاخص دلار بر اونس فشار وارد و آن را با افت یکساله ۳/ ۱۰ درصدی همراه کرد. انتشار صورت‌جلسه نشست ماه دسامبر (زمان افزایش نرخ بهره پس از حدود یک دهه) می‌تواند تصویر روشن‌تری از نحوه اجرای سیاست انقباضی این کشور ارائه دهد. همچنین آمار اشتغال ماه دسامبر و شاخص مدیران کارخانه‌ای نیز می‌تواند وضعیت اقتصادی این کشور را نشان دهد. در شرایط کنونی، با اینکه تقاضای فیزیکی آسیای شرقی در ماه‌های اخیر رشد داشته است اما نمی‌تواند در مقابل سطح بالای شاخص دلار از قیمت اونس حمایت چندانی کند.

بازار اوراق مسکن

تقویت تقاضای «تسه»ها از کانال‌های بیرونی
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه ۹۲۱۲) با رشد ۲/ ۰‌درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۹۸۷ تومان معامله شدند. با اینکه نرخ سود واقعی «تسه»ها (۷/ ۲۲ درصد) نسبت به نرخ سود وام‌های رقیب بیشتر است، اما امکان دریافت این تسهیلات در زمان کوتاه‌تر، در کنار ثبات نسبی کنونی قیمت مسکن، جذابیت «تسه»ها را نسبت به وام‌های رقیب حفظ کرده است. در همین راستا روز گذشته، مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن، از امکان ترکیب بخشی از تسهیلات دریافتی از طریق صندوق‌های پس‌انداز مسکن (شامل عادی، جوانان و سپرده یکم) با اوراق تسهیلات خبر داد. به این ترتیب که اگر میزان امتیاز متقاضیان کمتر از حد لازم برای دریافت سقف وام باشد، این متقاضیان می‌توانند با خرید اوراق در فرابورس مابقی تسهیلات را تامین کنند. امری که می‌تواند رشد تقاضای «تسه»ها را به دنبال داشته باشد.

بازار نفت

آینده خاکستری بازار نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا در آخرین هفته سال با افت هفتگی ۸/ ۲‌درصدی مواجه شد و افت ۵/ ۳۰ درصدی قیمت WTI و ۳۵درصدی قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۵ رقم خورد. در شرایط کنونی، مازاد عرضه همچنان عامل فشار بر قیمت نفت است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) اعلام کرد حجم ذخیره نفت تجاری آمریکا (۴/ ۴۸۷ میلیون بشکه) نزدیک به بالاترین میزان در ۸۰ سال اخیر است. کند شدن رشد اقتصاد جهانی به ویژه چین، شتاب رشد سمت تقاضا را نسبت به عرضه کمتر کرده است. حجم بالای تولیدات روسیه که بیشترین میزان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است، در کنار تصمیم اوپک برای حفظ سهم بازار و افزایش صادرات ایران با رفع تحریم‌ها، چشم‌انداز نفت را تیره کرده است. مدیر‌عامل شرکت BP نیز بر تداوم روند نزولی قیمت‌های نفت در بلندمدت تاکید دارد.