یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام

حرکت بورس نزدیک به مرز روانی
شاخص کل بورس با افت هفتگی ۲/ ۱ درصدی مواجه شد. هم اکنون شاهد نوسان اندک شاخص نزدیک به سطح روانی ۶۱ هزار واحد هستیم که در صورت شکسته شدن سطح مزبور، شاخص به شهریور سال ۹۲ باز خواهد گشت. با توجه به اینکه بیش از نیمی از صنایع بورسی وابسته به کالا هستند، افت اخیر قیمت نفت و قیمت فلزات پایه عامل تداوم فشار بر بورس است. در شرایط کنونی، چشم انداز رفع تحریم‌ها و امکان تسهیل تجاری می‌تواند از شاخص حمایت کند؛ اما کمبود نقدینگی در بازار سهام در کنار جذابیت بیشتر بازارهای رقیب، از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک، کم واکنشی این بازار را نسبت به اخبار مثبت و منفی به وجود آورده است. همچنین نگرانی‌ها از انتشار گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌ها، احتمال افت شاخص در صورت عدم حمایت مرز ۶۱ هزار واحدی را افزایش داده است.

بازار ارز

رشد با احتیاط دلار
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی نیم درصدی به قیمت ۳۶۶۸ تومان معامله شد. روز پنج‌شنبه، شاهد ادامه روند افزایش حجم معاملات اعتباری بودیم. عاملی که پیش از این به دلیل برخوردهای نیروی انتظامی، تا حدی کاهش یافته و ثبات نسبی را در بازار ارز به وجود آورده بود. علاوه بر این، تداوم رشد نرخ درهم در بازار دبی با افزایش تقاضای آربیتراژی ارز نیز عامل دیگر رشد تقاضا بود. همچنین نزدیک شدن به ژانویه رشد تقاضای ارز را به همراه داشته است. در شرایط کنونی، پایین بودن قیمت نفت در بازارهای جهانی، نگرانی‌هایی را از سمت عرضه به وجود آورده است. برآیند این عوامل از نرخ دلار حمایت می‌کند. اما چشم‌انداز اجرایی شدن برجام، با ایجاد فضای روانی برای تقویت سمت عرضه و چشم انداز تک نرخی شدن نرخ ارز احتیاط را میان معامله‌گران به وجود آورده است.

بازار سکه

حمایت دلاری از سکه
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۲درصدی به قیمت ۹۳۱ هزار تومان معامله شد. این بیشترین رشد هفتگی سکه از اواسط مهر است. رشد اندک اونس طلای جهانی و رشد نرخ دلار، قیمت سکه را با خود همراه کرد. در شرایط کنونی، بازار اونس طلای جهانی به دلیل کاهش حجم معاملات اونس با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال میلادی، اثرگذاری کمتری بر بازار سکه دارد. علاوه بر اینکه کارشناسان در مورد روند حرکت اونس در سال آینده تردید دارند، اما شاهد بازگشت روند افزایش تدریجی در نرخ دلار هستیم. در شرایطی که به نظر می‌رسد عوامل بنیادین از رشد نرخ دلار حمایت می‌کنند، چتر نجات مناسبی در بازار سکه ایجاد شده است. همچنین، با اتمام ماه‌های محرم و صفر، چشم انداز رشد تقاضای سکه روشن تر شده است و انتظار می‌رود واکنش قیمت‌ها در این بازار سریع تر شود.

بازار طلای جهانی

سالی مبهم در انتظار اونس
اونس طلای جهانی با رشد هفتگی یک درصدی به قیمت ۳/ ۱۰۷۶ دلار معامله شد. تضعیف اندک شاخص دلار، رشد اونس را به همراه داشت. اما رشد بازارهای سهام به دنبال برگشت قیمت جهانی کالاها از کف، مانع افزایش شدید قیمت اونس شد. نزدیک شدن معاملات به پایان سال نیز از حجم معاملات اونس کاسته است. با اینکه فدرال رزرو در نشست اخیر خود برای اولین بار از سال ۲۰۰۶، اقدام به افزایش نرخ بهره کرد، اما روند این افزایش می‌تواند بر نوسانات شاخص دلار و در نتیجه قیمت اونس تاثیرگذار باشد. برخی کارشناسان معتقدند به دلیل کاهش رشد اقتصاد جهانی، افزایش نرخ بهره تدریجی خواهد بود، اما برخی دیگر مانند گلدمن ساکس در مورد شتاب افزایش نرخ بهره اختلاف نظر دارند. موضوعی که با اثرگذاری بر شاخص دلار و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، آینده اونس را مبهم نشان می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

حمایت تقاضا از «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت هفتگی ۲/ ۴ درصدی همراه شدند. از ابتدای دی، امکان بهره ‌مندی متقاضیان از تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی مسکن به وجود آمد؛ امری که قیمت اوراق با نماد معاملاتی جدید را تا ۷۳ هزار تومان رساند. امکان تامین بخشی از وام با اوراق پیشین همچنان تقاضا برای اوراق موجود را در سطح قابل توجهی نگه داشته است. به دلیل رابطه مستقیم قیمت اوراق و نرخ سود بانکی، «تسه»ها در مقابل رشد پرشتاب مقاومت می‌کنند. اما عامل حمایت از «تسه»ها در کوتاه مدت، چشم انداز تقویت قدرت خرید و افزایش تقاضای مسکن با وام جدید است؛ به‌صورتی که چشم انداز افزایش سقف وام، رشد ۴/۴ درصدی معاملات مسکن در آبان نسبت به مهر را به همراه داشت. اما نرخ بالای سود ۶/ ۲۲ درصدی این وام‌ها برای مدت ۱۲ سال، مانعی در برابر رشد بیشتر قیمت‌ها است.

بازار نفت

سبقت نفت WTI از برنت
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۲/ ۱۰ درصدی همراه شد که بیشترین رشد در ۱۷ هفته اخیر محسوب می‌شود. افت هفتگی حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا (۸۸/ ۵ میلیون بشکه که بیشترین مقدار از ژوئن است)، کاهش ۳ موردی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و رفع ممنوعیت صادرات نفت آمریکا مهم ترین عوامل رشد قیمت نفت محسوب می‌شوند. در نتیجه، قیمت نفت WTI پس از حدود یازده ماه بالاتر از برنت قرار گرفت. با اینکه برخی شرکت‌ها برای صادرات اعلام آمادگی کرده‌اند، اما به دلیل بالاتر بودن قیمت نفت WTI از برنت و هزینه‌های صادراتی، ممکن است صادرات نفت این کشور به ویژه به آسیا و اروپا توجیه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین، با توجه به حجم بالای موجودی ذخایر نفت دنیا و حجم بالای تولیدات اوپک در کنار چشم انداز افزایش صادرات نفت ایران، رشد پرشتاب نفت دور از انتظار است.