یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

نشانه‌های پایان فضای انتظاری
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ۹ واحدی مواجه شد. با وجود فشار افت نمادهای بزرگ بورسی مانند «فارس» با اثر منفی ۹۴ واحدی بر شاخص کل، رشد ۴/ ۰ درصدی شاخص کل هم وزن (وزن یکسان نمادها در این شاخص)، به فضای مثبت موجود در کلیت بازار اشاره دارد. همچنین، ارزش معاملات کمتر از ۸۰ میلیارد تومان بود (بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی) که نسبت به روزهای اخیر رشد داشت، در نتیجه، این عوامل را می‌توان نشانه‌های خروج تدریجی از فضای انتظاری دانست. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، با وجود انتظار موجود برای انعکاس عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه نخست سال، اما ریزش‌های اخیر قیمتی تا حدود زیادی اثر منفی این موضوع را پیش‌خور کرده است. همچنین، امیدواری به اجرایی برجام و همچنین رشد هفته‌های اخیر قیمت جهانی کالا روزنه‌های امید را نگه داشته است.



تداوم ثبات دلار در مرز ۳۵۰۰ تومانی
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۴۹۰ تومان معامله شد. فشار قیمتی ناشی از نزدیک شدن به سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی مانع از رشد قیمتی دلار شده که افزایش عرضه از سوی بازارسازها نیز این موضوع را تشدید کرده است. از سوی دیگر نیز تداوم افزایش تقاضا مقاومت قیمتی سکه در جهت نزولی را رقم زده است. در این خصوص، در معاملات غیر‌رسمی ساعات پایانی روز یکشنبه دلار حتی سطح ۳۵۰۰ تومانی را تجربه کرد. به این ترتیب، نوسانات اندک قیمت دلار حالت مورد انتظار روزهای آتی است. از سوی دیگر، دلار مبادله‌ای همچنان در نزدیک سطح ۳۰۰۰ تومان نوسانات اندکی را تجربه می‌کند. فاصله نرخ آزاد از مبادله‌ای در شرایط کنونی حدود ۵۰۰تومان است. این موضوع می‌تواند روند اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز را به تاخیر بیندازد.



تعمیق حباب منفی سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی به قیمت ۹۴۷ هزار تومان معامله شد. با بازگشایی بازارهای جهانی، تداوم روند صعودی اونس را شاهد بودیم. علاوه بر این، افزایش ۵ تومانی دلار نیز عامل اثرگذار بر رشد قیمت سکه بود. با این حال، همچنان شاهد واکنش کند سکه نسبت به رشد قیمتی در بازارهای اثرگذار به خصوص طلا هستیم. در این خصوص، نزدیک شدن به ماه محرم در کنار واکنش کند سکه باعث فاصله قیمت بازاری سکه از ارزش ذاتی (بر اساس قیمت دلار و اونس طلا) شد، بر این اساس، مقدار حباب منفی سکه تا سطح ۱۷ هزار تومان رشد داشت. در این شرایط، در صورت ثبات قیمت اونس در سطوح فعلی، احتمال واکنش متاخر سکه در جهت کاهش حباب وجود دارد (مطابق روزهای اخیر). امروز نیز نوسانات قیمتی اندکی در بازار دلار و اونس مورد انتظار است.



رشد اونس با افت شاخص دلار
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۶۸ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار آمریکا در بازار جهانی عامل حمایتی برای رشد قیمت اونس بود (بیشترین قیمت در ۷ هفته گذشته). روند نزولی شاخص دلار با تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری، شروع شد. با این حال، افزایش نرخ بهره همچنان در هاله‌ای از ابهام است، در هفته جاری نیز آمارهای اقتصادی مهمی مانند نرخ تورم می‌توانند تصویر روشن‌تری از آمادگی اقتصاد آمریکا برای سیاست انقباضی ارائه دهند. کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در روزهای اخیر از قیمت اونس حمایت کرده است، با این وجود، تداوم سیاست‌های انبساطی توسط بانک‌های مرکزی چین، ژاپن و به ویژه فدرال رزرو آمریکا، در راستای تقویت رشد اقتصاد جهانی می‌تواند با تاثیر مثبت بر بازارهای سهام، مانع رشد قیمت طلا (به عنوان یک بازار رقیب) شود.



«تسه»ها در محدوده حساس
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۲/ ۱ درصدی مواجه شدند. در ادامه افت قیمت روز یکشنبه، دیروز«تسه»ها به روند نزولی خود ادامه دادند. پیش‌تر به رفت و برگشت قیمتی اوراق همراه با جدال عوامل مثبت و منفی اشاره شده بود. از طرفی فشار کاهش تقاضا همراه با جذابیت سپرده‌گذاری در محل صندوق سپرده یکم بانک مسکن برای دریافت وام‌های با مبالغ بیشتر و همچنین کاهش تقاضای «تسه»ها در آغاز فصل پاییز، همراه با کاهش تقاضا در بازار مسکن، موجب کاهش انتظارات قیمتی در میان متقاضیان این اوراق شده است (عامل ریزش قیمت). در ادامه اما، کاهش سود واقعی پس از ریزش قیمتی، افزایش تقاضا را به دنبال داشت (عامل حمایتی). بر این اساس، به تدریج پس از افت دو روز اخیر این اوراق می‌توان انتظار بازگشت تقاضا در قیمت پایین را داشت.



حرکت نفت در مرز ۵۰ دلار
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۹ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار، تداوم کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و ناآرامی‌های خاورمیانه (سوریه و ترکیه) رشد مقطعی نفت تا سطح ۵۰ دلاری را رقم زدند. به نظر می‌رسد مرز روانی جدید ۵۰ دلاری موجب مقاومت قیمتی نفت WTI دربرابر رشد بیشتر شده است. همچنین، تداوم مازاد عرضه و همچنین چشم‌انداز نامناسب اقتصاد جهانی، همچنان عوامل بنیادی فشار بر قیمت نفت هستند. با تداوم کاهش تعداد دکل‌های نفتی، اوپک نیز، در گزارش ماهانه، به انتظار افزایش تقاضای نفت این سازمان در سال ۲۰۱۶، با برآورد کاهش تولیدات نفت‌های غیرمتعارف (معادل ۱۳۶ هزار بشکه در روز)، اشاره کرده است. از سوی دیگر، اوپک با کاهش پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی، برآورد تقاضای نفت به خصوص از جانب چین را در این سال کاهش داده است.