یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


عقبگرد دوساله شاخص
دیروز، شاخص کل بورس با افت ۲۲۵ واحدی (معادل ۳/ ۰ درصد) در ۶۱ هزار و ۳۲۸ واحد متوقف شد (کمترین مقدار در دو سال اخیر). در حالی شاخص در ۱۰ روز معاملاتی اخیر با کاهش ۹/ ۴ درصدی مواجه شد که در روزهای پیش از آن، شاخص برای مدت ۳۲ روز معاملاتی تنها افت ۷/ ۳ درصدی داشت. با وجود افت قیمت جهانی کالا (به خصوص نفت) از اوایل تیر تا اواسط مرداد (افت شاخص کالایی (commodity) بلومبرگ به کمترین مقدار در ۱۶ سال اخیر)، در شرایط کنونی، قیمت‌ها تا حدودی افزایش یافته‌اند. امیدواری برای رفع تحریم‌های بین‌المللی نیز که در دوره پیشین از قیمت‌ها حمایت می‌کرد،‌ اکنون پس از تصویب برجام در کنگره آمریکا به اوج خود رسیده است. بنابراین، تنها عامل افزایش فشار فروش، فروش‌های هیجانی برای فرار از زیان بیشتر توسط سهامداران در فضای منفی بورس است.



شکست کانال ۳۴۰۰ تومانی
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۳۹۵ تومان معامله شد. انتظار محدود شدن تقاضای ارز مسافرتی در روزهای پایانی تابستان و همچنین کاهش تقاضای آربیتراژی پس از رشد قیمتی در هفته‌های اخیر وجود داشت. این موضوع در کنار عبور برجام از سد کنگره آمریکا (انتظار برای رفع تحریم‌های بین‌المللی و تسهیل ورود ارز) به نرخ دلار، که در هفته گذشته همراه با افزایش تقاضا تا سطح ۳۵۰۰ تومان نیز رشد داشت، فشار وارد کرد. عوامل مزبور تقاضای ارز را تا حدودی کاهش داده است. از سوی دیگر، شاهد تقویت سمت عرضه با حضور صرافی بانک‌ها در بازار نیز بودیم. در شرایط کنونی، با وجود عبور دلار از سطح ۳۴۰۰ تومان، اما شواهد بازار همچنان به وجود تقاضا اشاره دارد، در نتیجه، افت بیشتر و فاصله گرفتن شدید قیمت‌ها از سطح مزبور احتمال کمی دارد.



مقاومت سکه در برابر افت بیشتر
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت ۹۱۶ هزار تومان معامله شد. در شروع معاملات هفتگی بازار جهانی، اونس با افت اندک قیمت مواجه شد. با توجه به رشد قیمتی اونس طلا در پایان هفته گذشته به نظر می‌رسد فعالان بازار سکه همچنان نسبت به رشد قیمتی طلا خوشبین هستند، این موضوع موجب شده، سکه نسبت به تغییرات اونس واکنش کندی داشته باشد. بنابراین، افت اندک قیمت سکه را می‌توان به کاهش اندک نرخ دلار مرتبط دانست. در نتیجه، همراه با واکنش کند سکه، حباب قیمتی سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) بار دیگر مشاهده می‌شود (در اوایل هفته پیدایش حباب منفی را شاهد بودیم). از دیگر عوامل پیدایش حباب قیمتی سکه را می‌توان انتظار برای افزایش تقاضای مناسبتی همراه با نزدیک شدن به اعیاد (غدیر و قربان) دانست.



حرکت کم‌نوسان اونس
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۳۳ دلار معامله می‌شد. روز دوشنبه، اونس نزدیک به بالاترین قیمت‌ها در سه هفته اخیر حرکت می‌کرد. رکود انتظاری بازار اونس برای نتیجه نشست فدرال رزرو با اعلام ثابت نگه داشتن نرخ بهره توسط این کمیته روز پنج‌شنبه شکسته شد و قیمت اونس را صعودی کرد. به‌صورتی که اونس روز جمعه به بالاترین قیمت (۵/ ۱۱۴۱ دلار) ‌از ۲ سپتامبر رسید. نگرانی‌ها از اقتصاد چین که از ماه آگوست تلاطمات شدیدی را وارد بازارها کرده بود، طبق انتظار کارشناسان بر تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره تاثیر گذاشت و تقاضای محافظه‌کارانه طلا را افزایش داد. تداوم احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال می‌تواند مانع از جهش قیمت اونس شود. آمار شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI) چین با ارائه عملکرد اقتصاد چین در ماه جاری، می‌تواند بر بازار اونس تاثیرگذار باشد.



رشد آرام «تسه»ها از کف
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۶۸ هزار و ۴۰۵ تومان معامله شدند. در حالی‌که در ادامه عوامل فشار قیمتی، اوراق مزبور به کانال ۶۷ هزار تومانی سقوط کرده بودند، شناسایی کف قیمتی در این اوراق، متقاضیان وام مسکن را به خرید این اوراق تشویق کرد. پیش‌تر به کاهش نرخ سود واقعی وام با کاهش قیمت «تسه»ها اشاره شده بود، این موضوع به‌عنوان یک عامل قدرتمند در برابر افت قیمتی اوراق است. همچنین، روند نزولی سود وام در قیمت‌های پایین تسه‌ها در کنار دریافت زودتر این وام‌ها نسبت به وام‌های جدید (از محل سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن)، از عوامل مناسب ارزیابی شدن قیمت‌ها است. با این حال، همچنان عبور از تقاضای فصلی در بازار مسکن به‌عنوان عامل فشار قیمتی مانع از رشد شدید قیمت‌ها می‌شود.



کف مستحکم در بازار نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۵ دلار معامله می‌شد. به نظر می‌رسد قیمت نفت در کانال ۴۰ دلاری آرام گرفته است. تداوم مازاد عرضه و چشم‌انداز ارائه شده توسط فدرال رزرو از شرایط نامناسب اقتصاد جهانی (سیگنال کاهش تقاضای نفت) همچنان عامل فشار بر قیمت نفت است. از سویی رشد قیمت نفت در معاملات روز گذشته با چشم‌‌انداز کاهش تولیدات نفت آمریکا (کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و کاهش پیش‌بینی تولیدات شیل) نشان می‌دهد همچنان امکان حمایت از قیمت نفت در قیمت‌های فعلی نیز وجود دارد. در شرایط کنونی، ۴۰ دلار کف قیمتی محسوب می‌شود؛ از آنجا که طبق اظهارات معاون وزیر انرژی روسیه (برخلاف اظهارات گذشته) اگر قیمت‌ها به زیر ۴۰ دلار برسد این کشور تولیدات خود را کاهش خواهد داد و حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری‌های شیل زیر ۵۰ دلار توجیه‌پذیر نخواهند بود.