یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



ریزش بورس با تشدید فشار فروش
دیروز، شاخص کل بورس با افت ۴۵۷ واحدی (معادل ۷۲/ ۰درصدی) در ۶۲ هزار و ۵۳۶ واحد متوقف شد. پیش‌تر به حرکت طولانی مدت شاخص در کانال‌های ۶۶، ۶۵ و ۶۴ هزار واحدی به ترتیب برای مدت ۱۰، ۹ و ۱۳ روز معاملاتی اشاره شد. این موضوع به تعادل سمت عرضه و تقاضا اشاره داشت که شوک‌های مقطعی تغییر کانال شاخص را نتیجه می‌داد. این در حالی است که دماسنج بازار سهام در یک هفته معاملاتی اخیر با ریزش دو پله‌ای مواجه شده است. بنابراین، هراس از افت‌های بیشتر قیمتی باعث شده سهامداران برای گریز از زیان بیشتر رو به فروش هیجانی سهام خود آورند. در حالی که امیدواری به بهبود شرایط اقتصادی کشور در پی اجرای برجام در کنار ریزش قیمتی ماه‌های اخیر سهام در بورس تهران، خوش‌بینی به بازگشت قیمت‌ها را میان خریداران فعلی ایجاد کرده است.


بازار ارز



نشانه‌های متعادل شدن بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی با نرخ ۳۴۷۰ تومان معامله شد. پس از حصول توافق هسته‌ای، جذابیت قیمتی همراه با بازگشت تقاضاهای خفته به بازار به رشد قیمتی ارز کمک کرد. در ادامه نیز، تقاضاهای آربیتراژی و همچنین ارزهای مسافرتی بر شدت تقاضا در بازار ارز افزود. در نتیجه، دلار پس از ۹ هفته (از مشخص شدن نتیجه مذاکرات) جهش ۸ درصدی قیمت را تجربه کرده است. در این شرایط، نزدیک شدن به سطح ۳۵۰۰ تومانی شدت رشد قیمت دلار را کم کرده است. رشدهای اخیر قیمتی دلار تقاضای آربیتراژی ارز را در معاملات دیروز کاهش داده بود. همچنین، صرافی بانک‌ها که روز دوشنبه تنها عرضه به صرافی‌های مجاز را در دستور کار قرار داده بودند، دیروز به تقاضا از سوی متقاضیان مختلف پاسخگو بودند که این موضوع نیز در متعادل شدن قیمت‌ها موثر بود.

بازار سکه



واکنش خنثی سکه به اونس و دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر قیمتی خاصی معامله شد. با وجود افت قیمتی دلار و اونس، واکنش خنثی سکه نسبت به این تغییرات را شاهد هستیم. این موضوع باعث شد، حباب قیمتی سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) با رشد اندکی مواجه شود، اما همچنان در سطوح کمتر از ۵ هزار تومان قرار دارد. به نظر می‌رسد نزدیک شدن به کف ۹۰۰ هزار تومانی، مقاومت قیمتی سکه در برابر افت بیشتر را موجب شده است. همچنین، با وجود افت قیمت دلار، انتظار برای ادامه روند نزولی این ارز در میان معامله‌گران بازار سکه وجود ندارد. به نظر می‌رسد اونس تا حصول نتیجه مشخص از نشست فدرال رزرو آمریکا (پایان هفته) نوسانات اندکی را داشته باشد. از سوی دیگر، سیگنال‌های دریافتی از بازار ارز حکایت از ثبات نسبی این ارز در روند آتی دارد.

بازار طلای جهانی



بی‌توجهی اونس به حامیان قیمتی
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۰۴ دلار معامله می‌شد. اونس نزدیک به پایین ترین قیمت در ماه گذشته قرار گرفته است. نشست دوروزه فدرال رزرو که روز چهارشنبه آغاز می‌شود، عاملی است که معاملات اونس را به شدت کاهش داده است. این کم‌تحرکی از هفته گذشته در این بازار مشاهده می‌شود. هرچند تحلیلگران، احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر را ضعیف می‌دانند. از سوی دیگر، تداوم سیگنال‌های منفی از سوی بازارهای سهام چین، نگرانی‌ها از اقتصاد این کشور را بیشتر کرده است (عاملی که جهش قیمت اونس را در ماه آگوست رقم زد). در این خصوص، مدیر تحقیقات موسسه Fastmarkets چنین تحلیل می‌کند «نگرانی‌های حاصل از چین، چشم انداز نامناسب بازارهای نوظهور و احتمال عدم افزایش نرخ سود در ماه جاری توسط فدرال رزرو، عواملی هستند که می‌توانند از قیمت طلا حمایت کنند.»

بازار اوراق مسکن



آرامش «تسه»ها پس از تلاطم قیمتی
در معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد نیم درصدی مواجه شدند. در حالی‌که پیش از این در هفت روز معاملاتی متوالی، شاهد میانگین نوسان ۵/ ۲ درصدی قیمت این اوراق بودیم. جذابیت قیمتی اوراق مزبور پس از افت به سطح ۶۷ هزار تومانی باعث جهش قیمتی این اوراق تا محدوده ۷۳ هزار تومانی شد. اما مطابق با انتظارات، تمایل بخشی از خریداران مسکن به سپرده‌گذاری در صندوق سپرده یکم بانک مسکن برای دریافت وام‌ها در مبالغ بیشتر، در کنار کاهش تقاضای فصلی مسکن (با پایان تابستان) بار دیگر تضعیف سمت عرضه را به دنبال داشت، این موضوع فشار قیمتی را بر «تسه»ها وارد کرد. با این حال، جذابیت «سود کمتر» این وام‌ها همراه با دریافت آن در مدت زمان کمتر به جای صبر یکساله برای دریافت وام‌های جدید همچنان از قیمت اوراق حمایت می‌کند.


بازار نفت



سیگنال‌های مثبت اوپک برای نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۴ دلار معامله می‌شد. نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی چین، همچنان عامل فشار بر قیمت نفت است. این نگرانی‌ها به کشورهای آسیای شرقی نیز سرایت کرده به‌طوری که روز دوشنبه، شاخص اعتماد تولیدکنندگان ژاپن در ماه سپتامبر به کمترین میزان در هشت ماه گذشته رسید. از سوی دیگر، گزارش ماهانه اوپک سیگنال‌های مثبتی را نشان می‌دهد؛ به دلیل عکس‌العمل تولیدکنندگان شیل نسبت به کاهش قیمت ها، پیش بینی عرضه نفت غیراوپکی نسبت به گزارش ماه پیش کاهش داشت. به دلیل آمارهای اقتصادی مناسب کشورهای توسعه یافته نیز رشد تقاضای نفت سال جاری، روزانه ۸۴ هزار بشکه بیشتر از پیش‌بینی قبلی است. با این حال، تقاضای نفت اوپک سال آینده (۳/ ۳۰ میلیون بشکه)، کمتر از تولیدات ماه آگوست (۴۵/ ۳۱ میلیون بشکه) این گروه است که خود مازاد عرضه را نشان می‌دهد.