یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



انعکاس «اقتصاد جهانی» در بورس تهران
شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی ۷/ ۰ درصدی در ۶۵ هزار و ۲۱۸ واحد متوقف شد. موج دوباره ریزش قیمت جهانی نفت و دیگر کالاها از آغاز فصل تابستان و همچنین، وضعیت نامناسب اقتصاد جهانی موجب تشدید فضای منفی شده است. اثرات این عوامل را می‌توان در افت بازارهای سهام دیگر کشور‌ها نیز مشاهده کرد (افت شدید شاخص بازار سهام چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا). چین به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده کالا مانند فلزات اساسی شناخته می‌شود (سیگنال‌های کاهش تقاضای کالا). بر این اساس، وابستگی حدود ۵۰ درصد صنایع بورسی به بازارهای کالایی به‌عنوان یک عامل نگران‌کننده برای کاهش سودآوری شرکت‌ها است. با این حال، امیدواری برای رفع تحریم‌های بین‌المللی در پی حصول توافق هسته‌ای از قیمت سهام حمایت می‌کند. در این شرایط، بازگشایی نمادهای پالایشی در هفته جاری، می‌تواند به حرکت آرام شاخص شوک وارد کند.

بازار ارز



برآیند صفر قیمتی در بازار ارز
هر دلار آمریکا بدون تغییر هفتگی به قیمت ۳۳۵۰ تومان معامله شد. در دو هفته اخیر، تنها روز سه شنبه دلار در بازه قیمتی ۳۳۵۰-۳۳۴۰ تومان نبوده است. نوسانات اندک دلار در این مدت به تعادل سمت عرضه و تقاضا اشاره دارد. در این شرایط، شناسایی کف در قیمت‌های کمتر، مانع افت قیمتی در بازار شده است. همچنین تقاضای آربیتراژ (کمتر بودن قیمت دلار در بازارهای داخلی نسبت به بازارهای کشورهای همسایه) نیز با افت قیمت‌ها در این بازار، بیشتر شده است. از سوی دیگر، می‌توان به تقویت سمت عرضه از جانب صرافی بانک‌ها اشاره کرد. این موضوع خوشبینی‌ها برای رشد قیمتی در این بازار را کاهش داده و باعث شده، معامله‌گران بازار احتیاط بیشتری را در خرید و فروش به خرج دهند. بر این اساس، نوسانات شدید قیمتی دلار در ادامه معاملات دور از انتظار است.


بازار سکه



جهش سکه همراه با اونس
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۲/ ۲ درصدی به قیمت ۹۰۹ هزار تومان معامله شد. در این مدت، هر اونس طلای جهانی رشد ۲درصدی را تجربه کرده و دلار تغییرات قیمتی خاصی نداشته است. در این میان، اونس در روز پنج‌شنبه تا ۲۰ دلار رشد داشت (تا زمان معاملات در بازارهای داخلی)، اثرات آن در رشد ۱۱ هزار تومانی قیمت سکه مشاهده می‌شود. با این حال، مطابق با انتظارات، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) کاهش ۳ هزار تومانی را نشان می‌دهد (روند تدریجی تخلیه حباب). در معاملات امروز با ادامه رشد قیمتی اونس طلای جهانی از ساعات پایانی پنج شنبه (رشد ۱۵ دلاری) انتظار همراهی دوباره قیمت سکه وجود دارد. با این حال، وجود حباب قیمتی می‌تواند به‌عنوان مانعی برای رشد قیمتی سکه باشد. نوسانات شدید قیمتی دلار نیز دور از انتظار است.


بازار طلای جهانی



صعود طلا با کند شدن اقتصاد جهانی
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۵۵ دلار معامله می‌شد. با انتشار صورتجلسه فدرال رزرو روز چهارشنبه انتظارات برای افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو در ماه سپتامبر تضعیف شد (نگرانی از دستیابی به هدف تورمی) که باعث کاهش شاخص دلار و افزایش تقاضای طلا شد. اقتصاددانان فدرال رزرو با توجه به وضعیت اقتصاد جهانی، بالا بودن شاخص دلار (عامل منفی برای صادرات) و وضعیت چین، پیش بینی‌های خود از رشد اقتصادی و رشد تورم این کشور را کاهش داده‌اند. از سوی دیگر، استعفای نخست‌وزیر یونان باردیگر نگرانی‌های حوزه یورو را افزایش داد‌ (افزایش تقاضای افراد محافظه‌کار برای طلا). به این ترتیب، در ساعات پایانی معاملات پنج شنبه قیمت طلا به ۱۱۶۷ دلار نیز رسید، روندی که روز جمعه چرخید. با این حال، همچنان احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا پا‌بر‌جاست (فشار نسبی بر قیمت طلا).


بازار اوراق مسکن



تداوم ثبات در «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد هفتگی ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۴۱۴ تومان معامله شدند. تداوم حرکت قیمتی این اوراق در کانال ۷۲هزار تومانی به ثبات نسبی این اوراق اشاره دارد. از یک طرف رکود بازار مسکن تقاضا برای این اوراق را کاهش داده است. همچنین افزایش سقف وام مسکن در ماه‌های گذشته بر شدت کاهش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن افزوده است. وام‌های جدید بخشی از سرمایه‌های متقاضی مسکن را به خود جذب کرده است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد با رکود طولانی مدت بازار مسکن، قیمت‌ها در این بازار به کف خود نزدیک شده است. این موضوع باعث شده که برخی خرید مسکن در شرایط کنونی را نسبت به صبر یک ساله برای دریافت وام‌های جدید ترجیح دهند. همچنین سود کمتر وام مسکن «تسه »ها، باعث جذابیت قیمت‌های کنونی آنها شده است.

بازار نفت



طولانی‌ترین روند نزولی نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴۱ دلار معامله می‌شد. نفت در حالی روز پنج شنبه روند صعودی داشت که جمعه مجددا مسیر نزولی در پیش گرفت (تداوم چنین روند نزولی (۸ هفته افت ممتد) از سال ۱۹۸۶ بی سابقه بوده است). به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) حجم ذخایر نفت این کشور برخلاف پیش‌بینی کارشناسان رویترز، ۶/ ۲ میلیون بشکه افزایش داشت که عاملی برای افت قیمت نفت روز چهارشنبه شد. روز پنج‌شنبه اما، با اولین توفان فصلی در تگزاس آمریکا، نگرانی‌ها درباره اختلالات عرضه افزایش یافت و موجب رشد قیمت نفت شد. با این حال، انتشار گزارش شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای چین (کمترین مقدار در ۵/ ۶سال) و افت شدید شاخص سهام این کشور نشان دهنده رکود بیشتر از طرف دومین مصرف‌کننده نفت است که چشم‌انداز منفی را برای نفت تشدید کرد.