یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام



رو به بهبودی فضای رکودی بورس
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ملایم ۹۸ واحدی (معادل ۱۴/ ۰ درصد) همراه شد. روز گذشته، بیش از ۳۰ درصد نمادهای بورسی تهران متوقف بودند؛ در این میان، می‌توان به توقف نمادهای بزرگ، مانند گروه بانکی، ایران خودرو و سایپا، نمادهای پالایشی و نمادهایی نظیر «فملی»، «فولاد» و «ذوب» از گروه فلزات اساسی اشاره کرد. این نمادها به خصوص در هفته‌های اخیر با اقبال زیادی از سوی فعالان بازار همراه بودند و عموما بیشترین حجم معاملات روزانه را به خود اختصاص می‌دادند. در این شرایط، بیش از ۴۶۷ میلیون سهم در بازار مورد معامله قرار گرفت و ارزش معاملات پس از ۱۲ روز معاملاتی به کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید (توقف نمادها روی این موضوع اثرگذاری جدی داشت). با توجه به روند آرام روز گذشته، به نظر می‌رسد روزهای رکودی بازار سهام به پایان خود نزدیک شده است.

بازار ارز



تخلیه تدریجی هیجانات در بازار ارز
در معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد ۱۵ تومانی به قیمت ۳۲۵۵ تومان معامله شد. همان طور که پیش تر اشاره شده بود انتظار تخلیه تدریجی هیجانات ناشی از توافق هسته‌ای در بازار ارز وجود داشت. گرچه فعالان بازار همچنان خبرهای منتشرشده در مورد بررسی طرح توافق را رصد می‌کنند، اما شرایط کلی بازار حاکی از ثبات نسبی این بازار است. در این شرایط، شورای امنیت قطعنامه تایید توافق هسته‌ای را تصویب کرد. انعکاس این خبر در بازار باعث افت قیمتی دلار در ساعات ابتدایی معاملات شد. با این حال، بار دیگر با شناسایی کف قیمتی توسط معامله‌گران، رشد قیمتی ارز رقم خورد. در این خصوص، رئیس بانک مرکزی در صحبت‌های خود به مناسب بودن قیمت‌های فعلی ارز اشاره کرده بود؛ بر این اساس، نوسانات شدید قیمت دلار در شرایط کنونی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

بازار سکه



واکنش خنثای سکه به اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی به قیمت ۸۶۹ هزار تومان معامله شد. در حالی که اونس طلای جهانی روند نزولی قیمتی خود را ادامه داد، سکه نسبت به این تغییرات واکنشی نشان نداد. بی‌اعتنایی سکه نسبت به اونس در بیش از یک سال اخیر مشاهده می‌شود که علت آن نوسانات شدید قیمت طلای جهانی در شرایط انتظار برای افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو است. از سوی دیگر، همراه با رشد قیمت دلار، افزایش قیمت سکه رقم خورد. به این ترتیب، اندازه حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) رشد ۵ هزار تومانی را تجربه کرد و به ۱۵ هزار تومان رسید. همان طور که اشاره شد، سکه بیش از ۱۵ ماه بود که قیمت‌های کنونی را تجربه نکرده بود؛ این موضوع باعث تشکیل سطح حمایتی شده که در برابر افت بیشتر قیمت‌ها مقابله می‌کند.


بازار طلای جهانی



سکوت اونس در فضای «خرسی»
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۰۸ دلار معامله می‌شد. پس از رسیدن قیمت طلا به کف ۵/ ۵ ساله، شاهد آرامش نسبی در معاملات روز گذشته بودیم. همان‌طور که اشاره شده بود، افت قابل توجه قیمت‌ها با رشد تقاضای فیزیکی همراه شد؛ بنابراین، سطح حمایتی ۱۱۰۰ دلاری طلا از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. در این میان، ثبات نسبی شاخص دلار آمریکا نیز بی‌تاثیر نبوده است. با این حال، همچنان فضای بازار طلا خرسی است (انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها) و کارشناسان سطوح ۱۰۵۰-۱۰۰۰ دلاری را در ادامه سال برای طلا پیش‌بینی می‌کنند. در واقع، انتظار برای افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو عمده معامله‌گران را نسبت به آینده طلا بدبین کرده است. در صورت تحقق این امر، هم جذابیت نگهداری کالایی بدون سود مثل طلا (بر خلاف سپرده‌های بانکی) کاهش می‌یابد و هم رشد شاخص دلار را به همراه دارد.


بازار اوراق مسکن



نوسانات محدود در بازار «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲)، با رشد اندک ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۹۰۷ تومان معامله شدند. بنابراین مشاهده می‌شود اوراق مزبور دامنه ۷۵-۷۰ هزار تومانی را همچنان برای نوسان خود انتخاب کرده‌اند و خروج از این محدوده با مقاومت جدی مواجه می‌شود. در این شرایط، به نظر نمی‌رسد بازار مسکن رونق چندانی را مشابه سال‌های قبل از رکود در فصل تابستان تجربه کند و در نتیجه افزایش غیرقابل کنترل تقاضا برای «تسه»ها دور از انتظار است. این در حالی است که نسبت به سال گذشته، عرضه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس تقویت نیز شده است. همچنین امکان سفته‌بازی در این بازار نیز تقریبا حذف شده است؛ بنابراین رشد بی‌رویه قیمت‌ها به سطوح ۱۰۰ هزار تومانی سال گذشته، دور از ذهن است و در نتیجه تداوم روزهای آرام فعلی سناریو محتمل‌تری خواهد بود.


بازار نفت



آرامش نفت حول ۵۰ دلار
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۵۰ دلار معامله می‌شد. همان‌طور که اشاره شده بود، پس از افزایش فاصله از سطح ۶۰ دلاری در هفته‌های اخیر، اکنون مشاهده می‌شود قیمت‌ها در محدوده ۵۰ دلاری تعادل جدیدی پیدا کرده‌اند. به نظر می‌رسد فشار شاخص دلار آمریکا و همچنین اثر روانی توافق هسته‌ای کشورمان در بازار نفت منعکس شده است؛ بنابراین افت بیشتر قیمت‌ها، محرک تازه‌ای ندارد. از سوی دیگر، احتمال کُند شدن روند تولیدات نفت‌های غیر متعارف، به ویژه شیل آمریکا در قیمت‌های کمتر از ۶۰ دلار، در مقابل افت بیشتر قیمت‌ها مقاومت نشان می‌دهد. بر این اساس، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت حرکت ملایم قیمت‌ها در بازار نفت در محدوده فعلی را شاهد باشیم. در این میان، آمار ذخیره نفت خام آمریکا (امروز) و تعداد دکل‌های حفاری شیل (جمعه) دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت نفت باشند.