یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام



سرانجام مثبت شاخص بورس
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد ۲۳۹ واحدی (معادل ۳۵/ ۰درصد) همراه شد و در رقم ۶۹ هزار و ۴۳۳ واحدی ایستاد. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی، فشار فروش سهامداران حقوقی و همچنین شناسایی سود سهامداران خُرد که همچنان نگران نتیجه مذاکرات بودند موجب افت شاخص شد. در ادامه اما، حوالی ساعت ۱۱، خبر دستیابی به توافق اعلام شد که موجب چرخش مسیر بازار سهام نیز شد، اما فرصت زیادی برای رشد قیمت‌ها وجود نداشت و احتمالا امروز شاهد رشد مجدد قیمت‌ها خواهیم بود. در شرایط فعلی با تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای، معامله‌گران باید توجه بیشتری به شرایط اقتصادی و بنیادی بخش‌های مختلف داشته باشند. در این میان، مسوولان‌ نیز باید به منظور شفافیت هرچه سریع‌تر صنایع و تقویت عمق بازار سهام اقدامات بیشتری انجام دهند تا بتوان شاهد رشدی پایدار در بورس تهران بود.


بازار ارز



لمس سطح ۳۱۰۰ تومانی دلار
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به قیمت ۳۲۱۵ تومان معامله شد. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی معاملات، قیمت‌ها در کف بازار تا سطح ۳۱۸۰ تومانی نیز پایین آمدند. با این حال، همانطور که انتظار می‌رفت دلار پیش از این نیز افت قابل‌توجهی را تجربه کرده بود و در نتیجه در مقابل افت بیشتر مقاومت نشان داد. یکی از دلایل این امر می‌تواند آن باشد که توافق هسته‌ای چیزی جز انتظار جمعی معامله‌گران بازارهای داخل کشور نبود و در نتیجه پیش از آن، قیمت‌ها افت لازم را تجربه کرده بودند. از سوی دیگر، هنوز تا اجرای توافق هسته‌ای زمان باقی مانده است که می‌تواند بیش از دو ماه به طول انجامد؛ بنابراین بازار ارز هیجانات کمتری را تجربه می‌کند و تا تحقق افزایش عرضه ارز، انتظار نمی‌رود با کاهش جدی همراه شود.


بازار سکه



تغییر علامت سکه پس از ۵۰ روز
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر و به قیمت ۸۸۰ هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که در ابتدای معاملات همگام با افت قیمت دلار با کاهش قیمت همراه شد. در ادامه اما بازگشت قیمت دلار سبب چرخش مسیر قیمت‌ها در بازار سکه شد. از سوی دیگر، معامله‌گران معتقدند عرضه سکه در این بازار به شدت کاهش یافت. در واقع، فروشندگان سکه تمایلی ندارند در شرایطی که تقاضای سکه به دلیل عید فطر بالا است در قیمت‌های پایین، سکه بفروشند. این موضوع سبب شد حتی بسیاری از صرافان سکه خود را بیش از ۸۸۰ هزار تومان نیز به فروش برسانند. به این ترتیب، حتی با فرض ۸۸۰ هزار تومان، قیمت سکه دیگر حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) ندارد و قیمت آن از ارزش ذاتی بیشتر شده است.


بازار طلای جهانی



فضای انتظاری در بازار طلا
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۵۳ دلار معامله شد. در این شرایط، انتظار برای افزایش نرخ سود از سوی فدرال رزرو آمریکا حداقل برای یک بار در سال جاری میلادی، رشد شاخص دلار آمریکا را به دنبال داشت که بر قیمت طلا فشار وارد کرد. انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا در ادامه هفته، در کنار سخنرانی نیمه سال رئیس فدرال رزرو می‌تواند جزئیات دقیق‌تری از زمان تغییر نرخ سود به دست دهد که اثرات خود را بر بازار طلا خواهد داشت. همان طور که اشاره شد، توافق به دست آمده برای حل بحران یونان، با کاهش نگرانی‌ها در حوزه یورو باعث خروج سرمایه‌ها از بازار طلا شد. با این حال، انتظار سختگیری‌های اقتصادی در این توافق بر یونان وجود دارد، این موضوع امکان دارد، مانع از تصویب این طرح در پارلمان این کشور در روز چهارشنبه شود.


بازار اوراق مسکن



روزهای کم‌نوسان «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲)، با رشد اندک ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۵۵۸ تومان معامله شدند. همان‌طور که انتظار می‌رفت اوراق مزبور همچنان در سطح نزدیک به ۷۵ هزار تومان معامله می‌شوند تا به این ترتیب، از محدوده ۷۵-۷۰ هزار تومانی که از اواخر فروردین در آن به سر می‌برند، خارج نشوند. با این حال، تقاضا برای این اوراق رو به افزایش است که علت آن قرار داشتن در فصل تابستان و همچنین رو به اتمام بودن ماه مبارک رمضان است. در این شرایط، اگر سمت عرضه «تسه»ها نتواند تقویت شود، ممکن است مشابه سال گذشته شاهد رشد بی‌رویه قیمت‌ها باشیم. این در حالی است که قیمت‌ها در محدوده فعلی که سود واقعی تسهیلات مسکن را کمتر از ۲۰ درصد نگه داشته است در مقایسه با سایر تسهیلات بانکی مناسب ارزیابی می‌شود.


بازار نفت



شوک مبهم «توافق» در بازار نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۵۱ دلار معامله می‌شد. دستیابی دیپلمات‌های کشورمان به توافق هسته‌ای سبب شد تا نگرانی‌هایی در بازار نفت مبنی بر تشدید مازاد عرضه ایجاد شود. در نتیجه، قیمت‌ها افت قابل توجهی را تجربه کردند. از سویی، کارشناسان بین‌المللی معتقدند کشورمان برای افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی نیاز به زمان دارد (هم زمان‌بر بودن اجرای توافق و هم زمان‌بر بودن از سرگیری تولید نفت) و در نتیجه اثرگذاری توافق هسته‌ای نمی‌تواند در کوتاه‌مدت باشد. این در حالی است که وزیر نفت کشورمان معتقد است ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد بازار نفت می‌شود و تولیدات خود را به سرعت افزایش خواهد داد. بنابراین، احتمال دارد توجه بازار نفت در شرایط کنونی به سمت عوامل دیگری از جمله وضعیت یونان، ذخیره نفت تجاری آمریکا و تعداد دکل‌های حفاری شیل جلب شود.