یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

جهش دوکانالی شاخص بورس
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد قابل توجه 1548 واحدی (معادل 29/ 2 درصد) همراه شد و با دو پله صعود در رقم 69 هزار و 194 واحد ایستاد. این میزان رشد پیش از این در 16 فروردین (پس از بیانیه تفاهم لوزان) تجربه شده بود. حجم و ارزش معاملات نیز در مقادیر مطلوبی قرار دارند که نشان از اقبال سهامداران، به ویژه حقیقی‌ها به این بازار دارد. صنایع بورسی نیز روی موج خوش‌بینی ایجاد شده حرکت کردند؛ به طوری که در میان 37 گروه بورسی، فقط یک صنعت با افت شاخص مواجه شد. با این حال، سهامداران حقوقی در سمت فروشنده حضور بسیار فعالی داشتند؛ به طوری که متوسط سهم آنها در فروش در 20 نماد اثرگذار بر شاخص کل بیش از 61 درصد بود. در این شرایط، نتیجه مذاکرات هسته‌ای تعیین‌کننده روند معاملات امروز خواهد بود.


بازار ارز

دلار در کمترین قیمت ۸ ماهه
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 25 تومانی به قیمت 3230 تومان معامله شد. این میزان کمترین قیمت از آبان سال 93 محسوب می‌شود که خوش‌بینی بالای معامله‌گران این بازار به نتیجه مذاکرات هسته‌ای را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، دلار در بازار مبادله‌ای با رشد نسبی همراه شد و قیمت‌ها در این بازار به 2947 تومان رسید. این امر نشان می‌دهد فاصله قیمت دلار در دو بازار به کمتر از 300 تومان رسیده است که به معنای فراهم بودن شرایط برای تک‌نرخی شدن ارز پس از توافق است. با این حال، نتیجه مذاکرات هسته‌ای که تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16) خبری از آن منتشر نشده بود مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت‌ها در معاملات امروز خواهد بود. با وجود این مساله، کاهش اختلاف قیمت ارز آزاد و مبادله‌ای، احتمال کاهش شدید قیمت دلار در بازار آزاد را تضعیف می‌کند.


بازار سکه

تخلیه نسبی حباب سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر به قیمت 880 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که قیمت‌ها در بازارهای طلای جهانی و ارز کاهشی بودند. بر این اساس، اونس طلا افت حدود 7/ 0 درصدی و دلار کاهش 8/ 0 درصدی را تجربه کردند، اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، بالا بودن تقاضا در بازار سکه به علت نزدیک شدن به عید فطر، اجازه کاهش قیمت‌ها را نداد. به این ترتیب، مطابق پیش‌بینی‌ها، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تقریبا تخلیه شد و قیمت سکه به ارزش ذاتی خود نزدیک‌ شد. با این حال، با توجه به احتمال بالای دستیابی به توافق هسته‌ای کشورمان دلار چشم‌اندازی برای رشد ندارد. از سوی دیگر، اعلام توافق میان یونان و وام‌دهندگان و همچنین احتمال افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو، جذابیت طلای جهانی را نیز کاهش داده است.



بازار طلای جهانی

توجه به آمریکا پس از توافق یونان
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1156 دلار معامله می‌شد. در این شرایط، مذاکرات یونان و وام‌دهندگان به نتیجه رسید؛ گرچه جزئیات توافق آنها اعلام نشد، اما همین موضوع موجب رشد بازارهای سهام و در نتیجه کاهش تقاضا برای طلا شد. با وجود آنکه انتظار می‌رفت این توافق به رشد ارزش یورو کمک کند، اما پس از رفع نگرانی‌های یونان، توجه بازار به سخنان رئیس کل فدرال رزرو در پایان هفته گذشته جلب شد. جنت یلن اعلام کرده بود فدرال رزرو تمایل دارد تا پایان سال 2015، افزایش نرخ سود را آغاز کند. در این میان، برخی کارشناسان معتقدند فدرال رزرو حداقل یک بار و حداکثر دو بار نرخ سود را تا پایان سال افزایش خواهد داد. این موضوع موجب رشد شاخص دلار آمریکا و در نتیجه فشار بیشتر بر قیمت فلز زرد شد.


بازار اوراق مسکن

توقف «تسه»ها در سقف قیمتی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با افت 6/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 400 تومان معامله شدند. همان‌طور که اشاره شده بود، قیمت‌ها با رسیدن به سقف محدوده 75-70 هزار تومانی با مقاومت همراه شدند و افت نسبی را تجربه کردند. این در حالی بود که در سایر سررسیدها نیز قیمت‌ها حول همین سطح نوسان می‌کرد. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مسکن در فصل تابستان، تقاضا برای «تسه»ها نیز افزایش یافته و قیمت‌ها رشد نسبی را تجربه کردند. با این حال، روند کاهشی نرخ تورم، به ویژه در صورت توافق هسته‌ای و همچنین احتمال ارائه تسهیلات جدید برای مسکن، روند رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن را محدود خواهد کرد. بنابراین برای خروج از محدوده مزبور اوراق تسهیلات مسکن نیاز به تقاضای بیشتری دارند.




بازار نفت

حمایت یونان در روز منفی نفت
دیروز، بازار نفت در شرایط بسیار منفی (کاهش قیمت‌ها تا سطح 51 دلاری) آغاز به کار کرد؛ اما ساعت 16، هر بشکه نفت آمریکا به قیمت 3/ 52 دلار معامله می‌شد. رشد شاخص دلار و خوش‌بینی به توافق هسته‌ای کشورمان مهم‌ترین عوامل این کاهش قیمت محسوب می‌شدند. با این حال، اعلام توافق میان یونان و وام‌دهندگان بر سر بدهی‌ها و اصلاحات اقتصادی این کشور با سیگنال بهبود تقاضای نفت توانست بخشی از این زیان را جبران کند اما همچنان سیگنال‌های منفی در بازار نفت بیشتر است که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان ریزش قیمت‌ها به کمتر از 50 دلار نیز محتمل است. گزارش ماهانه اوپک نیز نشان از رشد مجدد تولیدات این سازمان (بیش از سقف 30 میلیون بشکه در روز) داشت. در این گزارش، گرچه بهبود رشد تقاضا پیش‌بینی شده بود، اما همزمان افزایش رشد عرضه بیش از تقاضا بود.