یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رشد صنایع روی موج خوش‌بینی
روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد 563 واحدی
(معادل ۸۸/ ۰ درصد) همراه شد و در مجموع یک هفته اخیر توانست بازدهی ۶/ ۳ درصدی را به ثبت برساند. در حالی افزایش حجم معاملات در بازار سهام به وضوح به چشم می‌خورد که عمده اقبال سهامداران از صنایع پرپتانسیل پس از توافق هسته‌ای است. بر این اساس، صنایعی مثل خودرو، لیزینگ، حمل و نقل و بیمه و بانک بیشترین رشد شاخص را در میان صنایع بزرگ بورسی در یک هفته اخیر به ثبت رساندند. صنایع مزبور به‌عنوان دسته نخست سودآوری در صورت گشایش‌های هسته‌ای محسوب می‌شوند. این موضوع تاکید می‌کند معامله‌گران در بازار سهام به نتیجه مذاکرات هسته‌ای که کمتر از ۱۰ روز تا ضرب‌الاجل تعیین‌شده آن باقی مانده است خوش‌بینی زیادی دارند. بنابراین، احتمال تداوم این مسیر تا ارائه خبر مشخصی از مذاکرات بالا خواهد بود.


بازار ارز

تداوم رکود معاملاتی بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت اندک 3 تومانی به قیمت 3267تومان معامله شد. به این ترتیب، همچنان کاهش تقاضا به علت قرار داشتن در ماه مبارک رمضان و انتظار درباره نتیجه مذاکرات هسته‌ای به چشم می‌خورد. در واقع، بسیاری از متقاضیان ارز که اکنون امیدواری بیشتری به توافق نهایی هسته‌ای دارند یکسان‌سازی نرخ ارز را ممکن می‌دانند؛ بنابراین، کاهش نرخ ارز آزاد و رشد نسبی نرخ ارز در بازار مبادله‌ای سناریو مورد انتظار این گروه است که سبب شده آنها برای خرید ارز احتیاط بیشتری داشته باشند. با این حال، کنترل‌های اخیر در بازار ارز موجب خروج سفته‌بازان از این بازار شده است و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد نوسانات در این بازار در هر دو سناریوی توافق یا تمدید مذاکرات نمی‌تواند چندان شدید باشد. بنابراین، در این روزها نیز انتظار می‌رود نوسانات محدودی در این بازار شاهد باشیم.


بازار سکه

مقاومت سکه در برابر ریزش
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت 905هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که بازار ارز افت نسبی را تجربه کرد؛ اما قیمت اونس طلا حدود 10 دلار کاهش یافت. بنابراین، همان‌طور که انتظار می‌رفت سطح 900 هزار تومانی در مقابل ریزش بیشتر قیمت سکه مقاومت نشان داد. این موضوع سبب شد اندازه حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) که انتهای هفته گذشته تا حدود 19 هزار تومان رسیده بود، روز گذشته به کمتر از 10 هزار تومان رسید که بیانگر مقاومت قیمت‌ها در سطوح فعلی است. در این شرایط، احتمالا نوسانات در بازار ارز تا زمان ارسال خبر جدی از مذاکرات اندک باشد؛ بازار طلای جهانی نیز در انتظار مذاکرات یونان با وام‌دهندگان است که می‌تواند اثرات خود را بر قیمت‌ها منعکس کند.


بازار طلای جهانی

افت قیمت‌ها در شرایط انتظاری
دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1182 دلار معامله می‌شد. همانطور که اشاره شده بود، ارائه بسته جدید اصلاحات اقتصادی یونان به وام‌دهندگان با اقبال همراه شد. اعضای اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، این بسته جدید را زمینه رسیدن به توافق نهایی در روزهای آینده دانستند. این موضوع سبب رشد بازارهای جهانی سهام شد که بر قیمت طلا فشار وارد کرد؛ با این حال باید منتظر نهایی شدن نتیجه این مذاکرات بود. همچنین، آمار فروش خانه‌های موجود آمریکا نیز رشد 1/ 5 درصدی را نشان داد و به بیشترین مقدار در پنج و نیم سال اخیر رسید که موجب رشد شاخص دلار و در نتیجه فشار بر قیمت فلز زرد شد. در ادامه نیز انتظار می‌رود نتیجه مذاکرات یونان و آمار اقتصادی آمریکا که به‌طور مستقیم بر شاخص دلار اثرگذار است، روند قیمت طلا را تعیین کند.


بازار اوراق مسکن

انعکاس افت تقاضا در بازار «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با افت 7/ 1درصدی به قیمت 73 هزار و 226 تومان معامله شدند و همچنان نوسانات محدود خود را ادامه دادند. پیشتر نیز انتظار می‌رفت با ورود به ماه مبارک رمضان، تقاضای مسکن کاهش یابد و اثر خود را بر قیمت اوراق مزبور وارد کند. از سوی دیگر، انتظار برای مذاکرات هسته‌ای باعث تشدید کاهش تمایل متقاضیان مسکن شده است. شاید بتوان یکی از دلایل این امر را خوش‌بینی به گشایش‌های هسته‌ای و تقویت منابع بانک‌ها دانست که در این صورت می‌توانند تسهیلات مسکن با سقف بالاتری را ارائه کنند. همانطور که پیشتر اشاره کرده بودیم، خبرگزاری «ایسنا» نیز به تازگی در گزارشی به عدم تمایل سایر بانک‌ها (به جز مسکن) برای پرداخت تسهیلات جدید اشاره کرده است که انتظار می‌رود با گشایش‌های هسته‌ای و تقویت منابع بانک‌ها ارائه وام نیز تسهیل شود.


بازار نفت

قفل قیمتی در بازار نفت
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 60 دلار بر هر بشکه معامله می‌شد. در این شرایط، خوش‌بینی به حل مشکلات یونان با وام‌دهندگان اروپایی سبب رشد بازارهای سهام و خوش‌بینی به سمت تقاضای نفت شده بود. این در حالی بود که رشد شاخص دلار آمریکا (آمار مناسب بخش مسکن این کشور) و همچنین نگرانی از تقویت سمت عرضه بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کرد. جدال این عوامل متضاد همچنان باعث حرکت نفت حول سطح تعادلی 60 دلاری شده است. برخی کارشناسان، خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای کشورمان و اعضای گروه 1+5 نیز که احتمالا با افزایش عرضه نفت در بازار جهانی همراه است را دلایل فشار بر قیمت‌ها می‌دانند. از سوی دیگر، باقی ماندن شاخص خرید مدیران (PMI) چین زیر 50 (نشان از کوچک شدن صنعت این کشور) نیز عامل دیگری برای کاهش قیمت نفت بود.