یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.



بازار سهام


بیشترین افت شاخص در پنج هفته اخیر


شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی ۵/ ۱ درصدی همراه شد که سنگین‌ترین زیان در پنج هفته اخیر محسوب می‌شود. دماسنج بازار سهام با شکست سطح روانی ۶۳ هزار واحدی، تمام سود خود از ابتدای سال را تخلیه کرد و در محدوده زیان قرار گرفت. حجم و ارزش معاملات همچنان در سطوح بسیار پایینی قرار دارد که نشان از تعمیق رکود در این بازار دارد. برخی نگرانی‌ها از مذاکرات هسته‌ای که کمتر از ۲۰ روز تا پایان مهلت ۳۰ ژوئن باقی مانده است باعث افزایش فشار فروش در بازار سهام شد. به این ترتیب، در میان ۳۷گروه بورسی، فقط ۵ صنعت با رشد شاخص همراه شدند و مابقی زیانده بودند. گرچه قیمت‌های پایین سهام و حمایت سهامداران حقوقی اجازه افت شدید قیمت‌ها را نمی‌دهد، اما نبود اطمینان به چشم‌انداز این بازار همچنان بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند.


بازار ارز


گامی دیگر به سوی تک‌نرخی شدن


دیروز، هر دلار آمریکا برای چهارمین روز متوالی تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نکرد و به قیمت 3320 تومان معامله شد. در این شرایط، در مرکز مبادلات دلار با ادامه روند صعودی خود در سال 94 به قیمت 2901 تومان رسید (رشد 6/ 3 درصدی از ابتدای سال). همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شده بود، بانک مرکزی سیاست رسیدن به نرخ یکسان ارز در بازارهای مبادله‌ای و آزاد را دنبال می‌کند. بنابراین، اعمال کنترل‌‌هایی در بازار آزاد موجب کاهش هیجانات و سفته‌بازی‌ها شد و در نتیجه معاملات به سوی تقاضای واقعی حرکت کرد. از سوی دیگر، نرخ ارز در مرکز مبادلات نیز با رشد قیمتی روبه‌رو‌ شده است، در این راستا، فاصله قیمتی دو ارز مزبور که در ابتدای سال بیش از 500 تومان بود در شرایط کنونی به کمتر از 420 تومان رسیده است.





بازار سکه


رشد سکه همگام با اونس


دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 5 هزار تومانی به قیمت 925هزار تومان معامله شد. در شرایطی که قیمت دلار تغییری نداشت، رشد قیمت طلای جهانی عاملی برای تحریک قیمت سکه شد. همان‌طور که اشاره شد، با توجه به ابهامات موجود در روند قیمتی اونس طلا، فلز زرد در بازار سکه در یک سال اخیر به کندی اثر می‌گذارد. بر این اساس، در حالی‌که سکه نسبت به رشد اونس روز دوشنبه واکنشی نشان نداد، اما با ادامه رشد قیمت اونس و ثبات آن در قیمت‌های بیش از 1180 دلار، رشد قیمتی سکه رقم خورد. در این شرایط، همچنان ثبات نسبی قیمت دلار انتظار می‌رود. از سوی دیگر، عوامل رشد اونس موقتی محسوب می‌شوند و بیشتر حالت انتظاری دارند، بنابراین، انتشار آمار جدید از اقتصاد آمریکا و تعیین تکلیف یونان می‌تواند مسیر قیمتی را تغییر دهد.





بازار طلای جهانی


رشد اونس روی شانه شاخص دلار


دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۸۶ دلار معامله می‌شد. افت شاخص دلار آمریکا و نگرانی‌های یونان مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت طلا بودند. رئیس بانک مرکزی ژاپن اظهار کرد: ارزش ین به اندازه کافی کاهش یافته و افت بیش از این دور از انتظار است. همچنین، افزایش بازدهی اوراق قرضه اروپا به رشد ارزش یورو کمک کرد که هر دو مورد افت شاخص دلار را سبب شدند (تقویت قیمت اونس). از سوی دیگر، مذاکرات میان یونان و اتحادیه اروپا هنوز به نتیجه خاصی نرسیده که این موضوع احتمال ناتوانی یونان را در پرداخت بدهی‌های خود افزایش می‌دهد (افزایش تقاضای افراد محافظه‌کار برای خرید طلا). با وجود این عوامل مثبت، هنوز مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت طلا زمان افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو است که ارائه آمارهای جدید می‌تواند قیمت اونس را تحت تاثیر قرار دهد.


بازار اوراق مسکن


رشد هفتگی «تسه»ها در بازه تعادلی


اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد هفتگی ۳/ ۲درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۱۴۰ تومان معامله شدند. حرکت اوراق مزبور را در بازه تعادلی که از اواخر فروردین ماه حفظ شده است
(75-70هزار تومان) شاهد بودیم. از سویی کاهش نرخ سود بانکی و از طرف دیگر ارائه تسهیلات جدید مسکن موجب کاهش نسبی قیمت اوراق تسهیلات مسکن از سطوح بیش از 80 هزار تومانی شده است. با این حال، نزدیک شدن به تابستان که تقاضای فصلی در این بازار را به همراه دارد موجب حمایت از قیمت‌ها شده است. شروع ماه مبارک رمضان اما، اندکی این تقاضا را در هفته‌های آتی تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین، برخی شرایط تسهیلات جدید مسکن نظیر نیاز به سپرده‌گذاری یکساله (تسهیلات بانک مسکن) و سود 21 درصدی (تسهیلات سایر بانک‌ها) همچنان تقاضای «تسه»های فعلی را حفظ کرده است.



بازار نفت


رشد بیش از ۵ درصدی در ۲ روز




دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۶۱ دلار معامله می‌شد که رشد بیش از ۵ درصدی را در دو روز اخیر نشان می‌دهد. بر اساس گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، رشد تولیدات نفت شیل در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ متوقف شده و احتمالا از سال ۲۰۱۶ شروع به رشد کند. این موضوع در کنار برآورد شرکت نفت آمریکا (API) مبنی بر کاهش ۷/ ۶ میلیون بشکه‌ای موجودی نفت تجاری آمریکا باعث افزایش قیمت‌ها در این بازار شد. همچنین، کاهش شاخص دلار نیز به افزایش قیمت نفت کمک کرد. همچنین، EIA حدود ۲۰ هزار بشکه در روز رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۵ را نسبت به گزارش ماه گذشته خود افزایش داد. تمام این موارد تقویت‌کننده در حالی روی داده است که تعادل قیمتی نفت در محدوده ۶۰ دلاری تداوم مسیر صعودی را با ابهام مواجه می‌کند.