یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بازپس‌گیری کانال ۶۳ هزار واحدی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 184 واحدی (معادل 3/ 0 درصد) بار دیگر به کانال 63 هزار واحدی برگشت. در این میان، رشد 6/ 0 درصدی شاخص کل هم وزن (وزن تمامی نمادها در محاسبه این شاخص یکسان است) نیز مشاهده می‌شود. اختلاف رشد دو شاخص مزبور را می‌توان ناشی از رشد بیشتر نمادهای کوچک‌تر دانست. در این شرایط، مدیر عامل سازمان بورس شرایط بازار سرمایه را برای رشد مناسب ارزیابی کرد. بر‌اساس گفته‌های دکتر فطانت شاخص‌های بنیادی، مانند نسبت قیمت به درآمد (P/ E) یا نسبت ارزش بازار به حقوق صاحبان سهام (نسبت P/ B)، وضعیت مناسب بازار سرمایه از منظر متغیرهای بنیادی را نشان می‌دهند. وی در ادامه به افزایش دامنه نوسان قیمتی به 5 درصد از ابتدای خرداد در بورس تهران خبر داد. به این ترتیب، تمامی عوامل مزبور می‌توانند زمینه را برای رشد بازار سهام فراهم کنند.


بازار ارز

حرکت زیرپوستی ارز به سوی یکسان‌سازی
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 320 تومان معامله شد. در این شرایط، نرخ دلار در مرکز مبادلات با رشد 4 تومانی نسبت به روز پیش از آن، به نرخ دلار مصوب بودجه سال 94 (2850 تومان) رسید. به این ترتیب، شاهد کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و مبادله‌ای به 470 تومان هستیم. همان طور که پیش تر اشاره شد، یکسان‌سازی نرخ ارز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. بر این اساس، در بازار آزاد با کاهش شدید مقدار سفته بازی، تمایل بازار به سوی تقاضای واقعی را شاهد هستیم. در این شرایط، می‌توان به شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای از امروز در وین نیز اشاره کرد که این موضوع نیز تا حدودی باعث شده است معامله‌گران به نگه داشتن ارز تمایلی نشان ندهند و با تقاضا در‌صدد فروش بر‌آیند.


بازار سکه

کف‌شکنی سکه در سال ۹۴
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار تومانی با قیمت 936هزار تومان معامله شد. پیش از این، سکه در سال 94 در محدوده قیمتی 940 تا 970 هزار تومان قرار داشت و با وجود فشار بازارهای اثرگذار شاهد مقاومت قیمت سکه هنگام عبور از کف مزبور بودیم. این در حالی بود که روز گذشته با افت اندک قیمت دلار و اونس طلای جهانی، شاهد شکست کف قیمتی 940 هزار تومانی سال 94 بودیم. در این شرایط، بازار جهانی طلا شرایط مبهمی دارد و همچنان حرکت در محدوده فعلی سناریو محتملی خواهد بود. در بازار ارز نیز به نظر می‌رسد معاملات به سوی عرضه و تقاضای واقعی حرکت کرده است و انتظار نوسانات شدیدی در این بازار وجود ندارد. به این ترتیب، پیرو نوسانات محدود در بازارهای اثرگذار، قیمت سکه نیز احتمالا دستخوش تغییر جدی نشود.


بازار جهانی طلا

تغییرات بی‌جهت قیمتی در بازار طلا
در نخستین روز معاملات هفتگی، اونس طلا تغییرات محدودی را تجربه می‌کرد و ساعت 16 به قیمت 1186 دلار معامله می‌شد. مطابق با پیش‌بینی‌ها به دلیل ابهام در زمان افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو، نوسانات قیمتی اونس اندک بود. به این ترتیب، کاهش 25 صدم واحد درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی چین (بزرگترین واردکننده طلا) نیز نتوانست از قیمت طلا حمایت جدی کند. این اقدام اما رشد بازارهای سهام آسیا را در پی داشت. از سوی دیگر، بازارهای سهام اروپا به علت نگرانی از وضعیت یونان با افت همراه شدند. یونان امروز باید قسط 750 میلیون یورویی را به صندوق بین‌المللی پول (IMF) پرداخت کند، بنابراین احتمال عدم پرداخت این موضوع، نگرانی خروج این کشور از اتحادیه اروپا را بار دیگر تشدید کرده است. چهارشنبه، آمار خرده‌فروشی آمریکا می‌تواند مهم‌ترین رویداد هفتگی باشد.


بازار اوراق مسکن

نشانه‌های کمبود نقدینگی در بازار مسکن
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 1/ 0 درصدی به قیمت 72 هزار و 150 تومان معامله شدند. در این میان، با وجود افت اندک اوراق مزبور، در سایر «تسه»ها، شاهد افزایش قیمت کمی بودیم. خروج آرام بازار مسکن از رکود از بهمن‌ماه سال گذشته به‌وجود آمد. در این شرایط به نظر می‌رسد بازار مسکن هنوز در رکود نسبی به‌سر می‌برد؛ به این ترتیب عامل مزبور در کنار کاهش نرخ سود بانکی فشار بر قیمت «تسه»ها را تشدید کرده‌ است. از سوی دیگر، یکی از مشکلات موجود در بازار مسکن کمبود منابع مالی خریداران است. بر این اساس، شاید پیشنهاد افزایش وام از سوی بانک مسکن به بانک مرکزی (اعلام آمادگی بانک مسکن برای ارائه 100 هزار وام 60 میلیونی) بتواند به تامین نقدینگی در این بازار کمک کند.


بازار نفت

نوسانات آرام در شرایط انتظاری بازار نفت
دیروز، نفت خام آمریکا در حالی نوسانات آرامی را سپری می‌کرد که در ساعت 16 به قیمت 2/ 59 دلار بر بشکه معامله ‌شد. گرچه سومین کاهش نرخ سود بانکی در چین در 6 ماه اخیر (شنبه) و افزایش فعالیت پالایشگاه‌های آمریکا نشانه‌ای بر افزایش تقاضای نفت هستند، اما همچنان نگرانی‌های سمت عرضه مانع رشد قیمت‌ها می‌شود. در این میان می‌توان به اظهارات شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نفت شیل اشاره کرد که بر سرمایه‌گذاری مجدد در این حوزه پس از رشد اخیر قیمت‌ها تاکید کرده‌اند. این موضوع در کنار احتمال تکمیل دکل‌های نیمه‌تمام (فرکلاگ‌ها) و همچنین تداوم رشد تولیدات اوپک (برآوردهای ماه آوریل تولید حدود 31 میلیون بشکه‌ای را نشان می‌دهد) بر سمت عرضه فشار وارد می‌کنند. از سوی دیگر انتظار برای گزارش امروز اداره اطلاعات انرژی (EIA) آمریکا یکی دیگر از عواملی است که موجب ثبات نسبی قیمت‌ها شده است.