یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

نیمه «قرمز» اردیبهشت بورس تهران
در معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی با افت 248 واحدی (معادل 38/0 درصد) در 64 هزار و 168واحد ایستاد. به این ترتیب، پس از روزهای پررونق بورس در فروردین ماه، شاهد ریزش ممتد شاخص کل (فقط یک روز مثبت در نیمه نخست اردیبهشت) در روزهای اخیر هستیم. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سهام به سطوح معقولی رسیده‌ و انتظار می‌رود روند کاهشی قیمت‌ها کُندتر شود. در این میان، مشابه عمده بخش‌های اقتصادی که در انتظار مذاکرات هسته‌ای هستند، بازار سهام نیز موتور محرک خود را سیگنالی مناسب از دستاورد دیپلمات‌های کشور می‌بیند. در این شرایط، با توجه به معقول بودن قیمت‌ها می‌توان انتظار داشت مشابه ابتدای سال، تعیین تکلیف وضعیت آینده رشد اقتصادی کشور بتواند محرکی برای ورود سرمایه گذاران به این بازار و ایجاد یک رشد پایدار باشد.


بازار ارز

سیگنال‌های کاهش تقاضای ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3 هزار و 330 تومان معامله شد. آخرین آمار گمرک کل کشور نشان می‌دهد واردات و صادرات در فروردین ماه 94 نسبت به فروردین 93 به ترتیب افت 23 و 8 درصدی را تجربه کردند. بررسی «دنیای اقتصاد» بیانگر افت 53 و 21 درصدی واردات و صادرات در ماه گذشته نسبت به اسفند 93 است. این موارد نشان می‌دهند نرخ رشد تقاضای ارز (واردات) در مقایسه با عرضه (صادرات) کمتر بوده است. به گفته فعالان بازار سفارش حواله ارزی کاهش یافته که در راستای آمار گمرک است. بنابراین، علاوه بر تعطیلات سال جدید، انتظار برای نتیجه مذاکرات هسته‌ای عامل دیگری است که تقاضای ارز را کاهش داده است. همچنین کنترل قیمت‌ها توسط صرافی بانک‌ها نیز صورت می‌گرفت که همچنان تداوم روند کم نوسان قیمت ارز را محتمل‌تر نشان می‌دهد.


بازار سکه

تغییرات کُند قیمتی در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی (تا ساعت 16) به قیمت 945 هزار تومان معامله می‌شد. در این شرایط، گرچه دلار 10 تومان افت پیدا کرده بود، اما قیمت طلا نیز حدود 10 دلار رشد پیدا کرده بود. بنابراین، سکه همگام با تغییرات قیمتی بازار ارز و طلای جهانی واکنش نشان نداد. همان‌طور که پیش تر اشاره شده بود، ثبات نسبی در بازار سکه ایجاد شده که واکنش قیمت‌ها را نسبت به تغییرات قیمتی دلار و اونس طلا محدود کرده است. به این ترتیب، تغییرات قابل توجه در اندازه حباب (بالاتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) را در روزهای اخیر شاهد هستیم. مهم ترین دلیل این امر، نوسانات نامشخص و بدون پشتوانه محکم در بازارهای رقیب است که نمی‌تواند بازار سکه که بیشتر حالت فیزیکی دارد تا سفته بازی را با سرعتی مشابه همگام کند.


بازار طلای جهانی

صعود ناکام اونس به سمت ۱۲۰۰ دلار
ساعت 16 دیروز، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1190 دلار معامله می‌شد که گرچه رشد مناسبی را نسبت به روز ماقبل تجربه کرده بود، اما نتوانست وارد کانال 1200 دلاری شود. با وجود آنکه آمار سفارش کارخانه‌ها در آمریکا با رشد همراه بود و شاخص دلار (رقیب) طلا را تقویت کرد، سخنان یکی از مقامات فدرال رزرو، مبنی بر آنکه هنوز نرخ تورم و حتی نرخ بیکاری با هدف‌گذاری این بانک فاصله دارد و باید برای افزایش نرخ بهره به آمارهای قوی تری رسید، سبب تقویت قیمت فلز زرد شد (تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره پیش از ماه ژوئن). در این میان، در روزهای جاری آمار مهمی پیش رو است و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده بود می‌تواند نوسانات قابل توجهی در بازار طلا ایجاد کند که مهم‌ترین آن آمار بیکاری (پنج‌شنبه) و اشتغال‌زایی (جمعه) در آمریکا است.


بازار اوراق مسکن

جذابیت «تسه»ها در قیمت‌های پایین
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (تسه9212) پس از 5 روز افت متوالی، تغییر مسیر دادند و با رشد 7/ 1 درصدی به قیمت 72هزار و 580 تومان معامله شدند. به این ترتیب مشاهده می‌شود پس از تغییر انتظارات متقاضیان درخصوص نرخ سود تسهیلات، قیمت اوراق مزبور محدوده جدیدی را برای حرکت پیدا کرده‌اند. به این ترتیب، در قیمت‌های بین 70 تا 75 هزار تومانی می‌توان انتظار حرکت ملایم اوراق مزبور را داشت و در این قیمت‌ها احتمالا نرخ واقعی سود این وام‌ها در حد انتظار سهامداران باشد. با این حال، شاید یکی دیگر از نگرانی‌ها افزایش تقاضای تابستانی مسکن و عدم جوابگویی سمت عرضه باشد که ممکن است قیمت‌ها را افزایش دهد. هرچند سمت عرضه از نیمه دوم سال گذشته تقویت شده است و احتمال این سناریو را کاهش می‌دهد.


بازار نفت

محرک کم قدرت در بازار نفت
نفت خام آمریکا که چند روزی است در محدوده نزدیک 60 دلار حرکت می‌کند، ساعت 16 دیروز به قیمت 5/ 59 دلار بر بشکه معامله می‌شد. گرچه در ساعات ابتدایی معاملات افت قیمتی را به علت فشار شاخص دلار آمریکا تجربه می‌کرد، اما در ادامه برخی تحولات ژئوپلیتیک موجب تقویت قیمت‌ها شد. شورشیان به یکی از پایانه‌های نفتی لیبی حمله کردند؛ پایانه زوئیتینا یکی از معدود پایانه‌هایی است که هنوز صادرات نفت از آن صورت می‌گیرد. با این حال، مازاد عرضه موجود در بازار نفت به حدی است که چنین کاهش‌هایی در سمت عرضه (لیبی اکنون کمتر از 500 هزار بشکه در روز تولید دارد) نمی‌تواند تاثیر پایداری بر قیمت‌ها داشته باشد. در این شرایط، امروز انتظار برای آمار ذخیره نفت آمریکا می‌تواند مهم‌ترین رویدادی باشد که موجب نوسانات محدود یا حتی افت نسبی قیمت نفت شود.