یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

روزهای «قرمز» بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 179 واحدی (معادل 26/0درصد) مواجه شد. در معاملات روز گذشته، نماد «فخاس» با اعلام ناظر بازار مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد که با افت بیش از 9 درصدی، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت. این موضوع را می‌توان ناشی از موج فروش هیجانی در اغلب صنایع بورسی دانست که با ادامه روند نزول فرسایشی در بازار سرمایه ایجاد و باعث ایجاد صف‌های فروش شده است. در این شرایط، در صورت عدم ایجاد محرک قوی برای بازار سرمایه امکان ادامه این روند در معاملات روز‌های آتی نیز وجود دارد؛ البته قیمت پایین سهام می‌تواند از افت بیشتر شاخص در این روزها جلوگیری کند. همچنین، صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر عزم دولت برای حل مسائل و مشکلات بورس، می‌تواند امیدواری‌هایی را مجددا در بورس ایجاد کند.

بازار ارز

شوک مجدد به قیمت ارز
دیروز، دلار با تغییر روند نزولی خود بار دیگر بالای 3500 تومان معامله شد. به این ترتیب، هر دلار آمریکا تا ساعت 16 به قیمت 3 هزار و 540 تومان معامله می‌شد. همان‌طور که اشاره شده بود تا پیش از روز گذشته، اختلاف میان ارز حواله‌ای و مبادله‌ای زیاد بود که وضعیت ناپایداری را نشان می‌داد. همین موضوع سبب شد تا با به پایان رسیدن تعطیلات هفتگی بازارهای منطقه خلیج‌فارس، تقاضای ارز افزایش یابد و همزمان ارز مبادله‌ای نیز با این روند همراهی کرد. از سوی دیگر، با توجه به آنکه شواهد همچنان روند رشد قیمت ارز را نشان می‌دهند، نباید از فعالیت برخی سفته بازان در معاملات روز گذشته غافل شد. این افراد پس از رسیدن قیمت ارز به کمتر از 3500 تومان، فعالیت خود را افزایش دادند و در رشد قیمت‌های دیروز بی‌تاثیر نبودند.



بازار سکه

رشد سکه به کمک دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 984 هزار تومان معامله شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، در تعطیلی بازار طلای جهانی، قیمت سکه همگام با دلار افزایش قیمت را تجربه کرد. با این حال، اندازه حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) سکه افزایش یافت که نشان می‌دهد سکه مجددا واکنش متعادل‌تری نسبت به تغییرات قیمتی در بازار ارز و طلای جهانی نشان می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر، در بازار طلای جهانی کارشناسان با اشاره به تعطیلات سال جدید، قیمت‌ها را پایدار نمی‌دانند و همین مساله سبب می‌شود تا سکه نیز واکنش کمتری به تغییرات شدید قیمت اونس طلا نشان دهد. در بازار ارز نیز اخیرا وضعیت مبهمی به وجود آمده است و رفتارهای سفته‌بازانه و عوامل بنیادی موجب سردرگمی معامله‌گران شده است که مطابق قبل، سکه احتیاط بیشتری نسبت به این تغییرات نشان می‌دهد.


بازار طلای جهانی

جبران زیان در لحظات پایانی
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با افت نیم درصدی به قیمت 8/1189 دلار بر اونس معامله شد. در آخرین روز معاملاتی (جمعه به وقت محلی)، طلای جهانی که روند آرامی را آغاز کرده بود با افت و خیزهای شدیدی مواجه شد. در ابتدا، اظهارات ماریو‌دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB)، درخصوص لزوم اجرای سیاست‌های انبساطی جدید به منظور افزایش نرخ تورم موجب افت قابل توجه ارزش یورو نسبت به دلار شد؛ این موضوع، اونس طلا را به کمتر از 1170 دلار نیز رساند. اما در ادامه، شاخص خرید مدیران (PMI که البته در آمریکا به نام ISM شناخته می‌شود) آمریکا گزارش شد که به کمترین مقدار در 6 ماه اخیر رسید و بسیار کمتر از انتظارات فعالان بازار بود؛ این امر موجب رشد قیمت طلای جهانی و جبران بخش قابل توجهی از زیان‌ها شد.


بازار اوراق مسکن

نزول آرام «تسه»ها زیر ۸۰ هزار تومان
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن 1392(تسه 9201) با افت یک درصدی به قیمت 78 هزار و 634 تومان معامله شدند. به این ترتیب، برای دومین روز متوالی کمتر از 80 هزار تومان معامله شدند. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شده بود، افزایش فاصله با قیمت 80 هزار تومان با مقاومت مواجه می‌شود. قیمت 79800 تومانی برای آخرین معامله اوراق مزبور، گواهی بر این ادعا است. با این حال، این بازار همچنان با مازاد عرضه همراه است؛ به‌طوری که آخرین آمار مربوط به آذرماه نشان می‌دهد به‌رغم عرضه 503 میلیارد تومانی اوراق تسهیلات مسکن، تقاضای آنها 380 میلیارد تومان بوده است. همین موضوع موجب کاهش بیش از 20 هزار تومانی قیمت «تسه»ها نسبت به دوران اوج خود در تابستان (زمانی که مازاد تقاضا رشد قیمت‌ها تا حدود 100 هزار تومان را سبب شد) شده است.


بازار نفت

سریال تکراری سقوط نفت
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا روند نزولی خود را ادامه داد و با کاهش 7/3 درصدی در طول هفته، به قیمت 52 دلار و 69 سنت معامله شد. در نخستین روز سال 2015 (جمعه به وقت محلی)، آماری مبنی بر رکوردزنی عرضه نفت در روسیه و عراق منتشر شد. به این ترتیب، میزان تولیدات روسیه به بیشترین مقدار خود از زمان انحلال شوروی سابق رسید و عراق نیز بیشترین میزان تولید را از سال 1980 به ثبت رساند (تقویت سمت عرضه). از سوی دیگر، آمارهای مربوط به شاخص خرید مدیران (PMI در اروپا و چین و ISM در آمریکا) از انتظارات پایین تر بود که نشان از ضعف اقتصاد جهانی دارد (تضعیف تقاضا). برآیند این دو عامل، تشدید مازاد عرضه در بازار نفت را نشان می‌دهد؛ به این ترتیب نمی‌توان انتظار بازگشت قیمت نفت را در کوتاه مدت داشت.