یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

پنجمین هفته مثبت بورس
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل با افزایش 798 واحدی (معادل 06/1 درصد) همراه شد و با رشد هفتگی 7/2 درصدی، برای پنجمین هفته متوالی مثبت شد. به این ترتیب، دماسنج بازار سرمایه پس از گذشت 5 ماه، به کانال 76 هزار واحدی بازگشت و بازدهی 2/6 درصدی را از ابتدای پاییز ثبت کرد. رسیدن قیمت سهام به سطوح مناسب، امیدواری نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای و خوش‌بینی نسبت به سیاست‌های دولت در جهت حمایت از تولید و صادرات از جمله مهم‌ترین دلایل تداوم این روند صعودی در بازار سرمایه محسوب می‌شوند. در این میان، عمده کارشناسان مسائل سیاست خارجه، رسیدن به توافق با ایران را یک بازی برد-برد برای جامعه جهانی می‌دانند. همچنین برخی حمایت‌های دولت از تولید به ویژه در حوزه صادرات می‌تواند اثرگذاری مناسبی بر بورس تهران (سهم بزرگ شرکت‌های صادراتی در بازار سرمایه) داشته باشد.


بازار ارز

رشد آرام دلار در دومین هفته پیاپی
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با رشد اندک 5/0درصدی به قیمت 3 هزار و 260 تومان معامله شد. به این ترتیب، دلار برای دومین هفته متوالی رشد اندکی را تجربه کرد و همچنان در محدوده 3300-3200 تومان باقی ماند. این در شرایطی است که به گزارش «ایسنا»، چهارمین قسط از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شد و ممکن است اثر کاهشی اندکی بر قیمت دلار وارد کند. با این حال، همچنان معامله‌گران در بازار ارز نگران کاهش قیمت نفت و کالاهای صادراتی به دنبال رشد شاخص دلار آمریکا هستند که می‌تواند موجب تضعیف طرف عرضه دلار شود. از سوی دیگر، دور پایانی مذاکرات هسته‌ای در این هفته آغاز خواهد شد که احتمال می‌رود تا این زمان دلار تغییرات شدیدی را تجربه نکند؛ اما نتیجه این دور می‌تواند اثری قابل توجه بر قیمت ارز داشته باشد.


بازار سکه

یک هفته با حباب مثبت سکه
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت 2/2درصدی به قیمت 905 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که دلار رشد 5/0 درصدی و طلای جهانی افت 9/4 درصدی را در این مدت به ثبت رساندند. بنابراین سکه به اندازه مجموع تغییرات اونس و دلار کاهش قیمت نداشت و این امر باعث شد تا پس از حدود 3 هفته، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش واقعی سکه)، تبدیل به حباب مثبت شود. وضعیت دلار در آینده به نتیجه این دور از مذاکرات هسته‌ای وابسته است که انتظار نمی‌رود در کوتاه مدت تغییرات شدیدی را شاهد باشیم؛ اما درخصوص طلای جهانی، گرچه حمایت‌هایی از سمت تقاضای فیزیکی به چشم می‌خورد، اما چشم‌انداز بلندمدت نزولی است که در صورت تحقق، سکه نیز باید به کمتر از 900 هزار تومان کاهش یابد.


بازار طلای جهانی

حمایت نسبی تقاضای فیزیکی از اونس
طلای جهانی در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1144 دلار بر اونس معامله می‌شد. رشد شاخص دلار آمریکا به بیشترین مقدار 5 سال اخیر و همچنین کاهش 28 درصدی دارایی طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا از سال 2012 مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت طلا در بلندمدت هستند و پیش‌بینی قیمت 800 دلاری برای پایان سال 2015 را نیز رقم زده‌اند. اما با کاهش قیمت ها، افزایش تقاضای فیزیکی طلا از سوی هند و چین به چشم می‌خورد که اندکی قیمت طلا را تقویت کرده است. از سوی دیگر، به گزارش بلومبرگ یک سوم تولیدکنندگان طلا در قیمت‌های فعلی زیان ده هستند که کاهش قیمت بیشتر تهدیدی برای آنها محسوب می‌شود. با این حال، پس از آنکه نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا تغییری را در سیاست‌های پولی نشان نداد، معامله‌گران در انتظار گزارش آمار اشتغال‌زایی در آمریکا هستند.


بازار اوراق مسکن

هفته ملایم منفی «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) افت آرام دیگری را تجربه کردند و با ثبت زیان 2/1درصدی به قیمت 91 هزار و 241 تومان معامله شدند. همانطور که انتظار می‌رفت، اوراق مزبور به سطوح 90 هزار تومانی (کف بازه 95-90 هزار تومانی) نزدیک‌تر شدند که علت آن، پایان یافتن فصل تقاضای مسکن (تابستان) است. در این رابطه، اخباری مبنی بر کاهش قابل توجه تقاضای پروانه ساخت وجود دارد که احتمال خروج بازار مسکن از رکود را تضعیف می‌کند. در واقع، با توجه به تامین مالی ضعیف در بازار مسکن (پایین بودن سقف وام‌ها) انتظار رونق در این بازار پایین به نظر می‌رسد. به این ترتیب، «تسه»ها به‌رغم آنکه سودهای واقعی بالایی دارند (بیش از 20 درصد)، به‌عنوان حداقل منبع تامین مالی خریداران محسوب می‌شود که باعث می‌شود تقاضای محدود خود را داشته باشد.



بازار نفت

مقاومت نفت در برابر ریزش بیشتر
پنج‌شنبه، نفت خام آمریکا اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد. علت این امر، افزایش موجودی نفت آمریکا کمتر از میزان پیش‌بینی شده قبلی و همچنین حمله به میدان نفتی الشراره در لیبی بود. در حالی که این میدان نفتی روز چهارشنبه، مورد حمله مسلحانه قرار گرفته بود، مقامات رسمی لیبی از راه‌اندازی سریع آن خبر دادند و اظهار کردند قرار نیست تولیدات آنها کاهش یابد. روز گذشته نیز، قیمت نفت خام آمریکا تغییرات زیادی را تجربه نکرد و در لحظه تنظیم این گزارش 3/78 دلار بر بشکه معامله شد. نفت برنت نیز بار دیگر برای هفتمین هفته متوالی با افت قیمت مواجه شد که طولانی‌ترین مدت از سال 2001 است. در نظرسنجی بلومبرگ، از 34 کارشناس، 16 نفر (47 درصد) روند افزایشی و 9 نفر (26 درصد) مسیر کاهشی را برای این هفته قیمت نفت پیش‌بینی کرده‌اند.