یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

توقف شاخص در مسیر صعودی
دیروز، شاخص کل با افت 211 واحدی (معادل 28/0 درصد) بار دیگر کانال 74 هزار واحدی را از دست داد. در این شرایط، حجم بالای معاملات همچنان نشان از پویایی نسبی در این بازار دارد. شاخص کل که 9 روز مثبت را پشت سر گذاشته بود، با توجه به طبیعت بازارها نیاز به اصلاح داشت. همچنین، اخباری مبنی بر احتمال تمدید مجدد مهلت مذاکرات هسته‌ای و گزارش‌های ضعیف 6 ماهه در برخی شرکت‌های بورسی، به ویژه در گروه خودرویی، نیز بر افت شاخص کل اثرگذار بودند. از سوی دیگر، مناسب بودن سود سپرده‌ها نسبت به نرخ تورم مانع از ورود شدید نقدینگی به بازار سهام می‌شود. با این حال، همچنان قیمت‌ها در بازار سهام پایین است که احتمال ریزش‌های شدید شاخص کل را تضعیف می‌کند. بنابراین، ثبات نسبی در این بازار محتمل‌ترین سناریوی فعلی محسوب می‌شود.


بازار ارز

نزدیک شدن دلار به کف ۳۲۰۰ تومانی
دیروز، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 215 تومان معامله شد و به کمترین مقدار خود در یک ماه اخیر رسید. حرکت دلار به سمت کف 3هزار و 200 تومانی در حالی انجام می‌شود که این رقم در فصل تابستان سقف مستحکمی برای دلار محسوب می‌شد. به عبارت دقیق‌تر، افزایش نسبی صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در فصل بهار و همچنین خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای موجب شده بود تا دلار در تابستان در محدوده 3200-3100 تومان حرکت کند. اما در اواخر شهریور‌ماه با توجه به کاهش نسبی صادرات محصولات مزبور و همچنین برخی نگرانی‌ها درخصوص مذاکرات هسته‌ای، دلار از سقف 3200 تومانی عبور کرد و کانال حرکتی خود را تغییر داد. اکنون نیز گرچه خوش‌بینی‌هایی درمورد مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده است اما عبور از کف 3200 تومانی دور از ذهن به نظر می‌رسد.



بازار سکه

مقاومت سکه روی مرز ۹۳۰ هزار تومانی
روز گذشته، هر سکه طرح جدید به قیمت 930 هزار تومان معامله شد. مطابق با پیش‌بینی‌های «دنیای اقتصاد»، سکه در مقابل ورود به کانال 920 هزار تومانی مقاومت نشان داد و به‌رغم افت 3/0 درصدی دلار، تنها یک‌دهم درصد افت پیدا کرد. با توجه به آنکه بازار طلای جهانی تعطیل بود، دلار تنها عامل اثرگذار بر سکه بود. عدم افت هماهنگ سکه و دلار سبب شد تا اندازه حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) کاهش یابد. در این شرایط، با نزدیک شدن دلار به کف 3200 تومانی به نظر می‌رسد شتاب تغییرات آن کاهش یابد. طلای جهانی نیز که در انتظار نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) است انتظار می‌رود روند کم‌نوسانی را در روز جاری داشته باشد. بنابراین، امروز احتمال تغییرات اندک سکه بیشتر است.


بازار طلای جهانی

رقابت تنگاتنگ طلا و شاخص دلار آمریکا
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با افت 6/0 درصدی به قیمت 1231 دلار بر اونس معامله شد. گرچه تقاضای فیزیکی هند قیمت طلا در هفته گذشته را تقویت می‌کرد، اما مهم ترین رقیب طلا دلار آمریکا بود. به‌طوری که افت شاخص دلار آمریکا در ابتدای هفته منجر به رشد قیمت طلا و رشد آن در پایان هفته باعث کاهش قیمت اونس شد. کارشناسان معتقدند متقاضیان شمش در انتظار افت مجدد قیمت طلا هستند. در این شرایط، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC)، مهم‌ترین رویداد پیش رو است که احتمال تغییرات اندک قیمت طلا در ابتدای هفته را تقویت می‌کند. کارشناسان معتقدند با توجه به ضعف اقتصاد جهانی، تغییر در سیاست‌های پولی فدرال رزرو دور از انتظار است. در نظرسنجی کیتکو، 6 نفر (از 21 کارشناس) روند افزایشی و 9 نفر مسیر کاهشی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند.



بازار اوراق مسکن

نزول آرام «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با 75/0 درصد افت، به قیمت 92 هزار و 358 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی این اوراق از ابتدای سال به 46 درصد کاهش یافت. همان‌طور که اشاره شده بود با توجه به کاهش تقاضای مسکن در فصل پاییز (نسبت به تابستان) تقاضا برای «تسه»ها نیز کاهش یافته است که منجر به تغییر دامنه نوسان این اوراق به محدوده 95-90 هزار تومان شده است. گرچه آمارها نشان از کاهش معاملات مسکن در مهرماه نسبت به شهریور دارند، اما معاملات مسکن در ماه گذشته نسبت به مهر سال 92 افزایش یافته‌اند. این امر بیانگر آن است که خروج بازار مسکن از رکود به آرامی در حال شکل گرفتن است. در این رابطه، حسن محتشم رئیس کانون انبوه‌سازان تهران، آغاز رونق بازار مسکن را از نیمه زمستان پیش‌بینی کرده است.



بازار نفت

حرکت نفت در دامنه قیمتی «محدود»
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا برای چهارمین هفته متوالی با افت قیمت همراه شد و با ثبت زیان 1/2 درصدی 81 دلار بر بشکه معامله شد. مطابق با پیش‌بینی کارشناسان، تا زمان نشست اوپک (آذر ماه) انتظار نمی‌رود قیمت نفت خام آمریکا بتواند از محدوده 85-80 دلاری خارج شود. در شرایطی که افزایش عرضه نفت همچنان ادامه دارد و عوامل نشان‌دهنده رشد تقاضا بسیار کمرنگ هستند، تنها عاملی که قیمت نفت را نگه داشته است، احتمال کاهش عرضه از سوی اعضای اوپک است. در روزهای پایانی هفته گذشته، برخی اخبار مبنی بر کاهش صادرات نفت عربستان وجود داشت و توانست به‌طور موقت قیمت‌ها را افزایش دهد، اما قیمت‌ها مجددا کاهش یافتند. کارشناسان معتقدند این کاهش میزان صادرات به علت کمبود تقاضا بوده است و عربستان سیاستی مبنی بر کاهش عرضه اعمال نکرده است.