یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

خزش خوش‌بینی‌ها به بورس
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل رشد 85 واحدی (معادل 12/0 درصدی) را تجربه کرد. به این ترتیب، با ثبت 3/0درصد بازده هفتگی، در یک قدمی 72 هزار واحدی ایستاد. در این شرایط، حجم معاملات افزایش قابل توجهی را طی دو روز پایانی هفته به ثبت رسانده است. این امر که با حضور سهامداران حقیقی همراه بوده است نشان از آغاز ورود نقدینگی به بازار سهام دارد. تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها طی این مدت، گواهی بر این ادعا است. علت این امر، رسیدن قیمت‌ها به سطوح معقول فعلی است که در کنار برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای، جذابیت بازار سرمایه را افزایش داده است. در این شرایط، رشد ارزش معاملات کمتر از رشد حجم معاملات بوده است که نشان می‌دهد سهام خرد (مربوط به صنایع کوچک) بیشتر مورد توجه فعالان بازار است.

بازار ارز

حساسیت بیشتر دلار به مذاکرات هسته‌ای
دیروز، هر دلار آمریکا رشد ملایم 5 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 255 تومان معامله شد. در شرایطی که دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین اتریش آغاز شده است، احتمال تشدید نوسانات قیمتی دلار افزایش یافته است. به‌طوری که روز گذشته قیمت دلار تا 3 هزارو260 تومان هم افزایش یافت. دیپلمات‌های کشور و همتایان غربی آنها، این دور از مذاکرات را بسیار کلیدی می‌دانند و رسیدن به توافق نهایی تا پایان مهلت تعیین‌شده (آذر ماه) را مشروط به پیشرفت‌های قابل توجه در این دور از مذاکرات در وین می‌دانند. از سوی دیگر، کاهش شدید قیمت نفت سبب شده است تا نگرانی‌ها درخصوص کمبود بودجه و همچنین طرف عرضه دلار افزایش پیدا کند؛ جبران این امر نیازمند افزایش صادرات است که با وجود تحریم‌های فعلی دشوار به نظر می‌رسد.



بازار سکه

کاهش تقاضای سکه ملموس شد
روز گذشته، هر سکه طرح جدید به قیمت 938 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، با توجه به کاهش تقاضا پس از اتمام دو عید قربان و غدیر، حباب منفی سکه(کمتر بودن قیمت بازاری سکه نسبت به ارزش ذاتی آن) همچنان باقی ماند. بر این اساس، افزایش 5 تومانی قیمت دلار نتوانست بر کاهش حدود 10 دلاری طلای جهانی غلبه کند و سکه بیشتر متاثر از اونس طلا حرکت کرد. در این شرایط، شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای سبب حساسیت بیشتر قیمت دلار به سیگنال‌های دریافتی شده است؛ در این میان به نظر می‌رسد وجود برخی نگرانی‌ها در سمت عرضه دلار منجر می‌شود سیگنال‌های منفی از مذاکرات، اثرگذاری بیشتری داشته باشند (افزایش قیمت دلار). درخصوص طلای جهانی نیز نوسانات فعلی در محدوده 1240-1220 دلاری و وابسته به حرکت شاخص دلار آمریکا است.



بازار طلای جهانی

شاخص دلار در مقابل اونس طلا
دیروز، طلای جهانی افت ملایمی را تجربه کرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1227 دلار بر اونس معامله می‌شد. نوسانات قیمتی در این بازار همچنان در محدوده 1240-1220 دلاری انجام می‌شود. به این ترتیب، روز گذشته قیمت‌ها حتی تا نزدیکی 1220 دلار نیز کاهش پیدا کرد. رشد مجدد شاخص دلار آمریکا بار دیگر بر قیمت اونس طلا فشار وارد کرد. همچنین، شناسایی سود (پس از رشد قیمت‌ها در کوتاه مدت، برخی خریداران سود شناسایی کرده و اقدام به فروش می‌کنند) عامل دیگری بود که با افزایش عرضه، افت قیمت طلا را سبب شد. با این حال، ضعف اقتصاد جهانی سبب شده است تا افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به تعویق بیفتد و در نتیجه، اثر منفی این سیاست در حال حاضر کنترل شده است که از کاهش شدید قیمت طلا جلوگیری می‌کند.



بازار اوراق مسکن

رشد ۲ درصدی «تسه»ها در یک هفته
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 2 درصدی به قیمت 95 هزار و 558 تومان معامله شدند. در ابتدای هفته، «تسه»ها توانستند از سد مقاومت 95 هزار تومانی عبور کنند و به مدت سه روز بالای این مرز معامله شوند. در قیمت‌های حدود 100 هزار تومان، سود واقعی تسهیلات مسکن به 22 درصد می‌رسد که از میزان تورم انتظاری بسیار بالاتر است. با این حال، سهم این تسهیلات 45 میلیونی (حدود 20 درصد متوسط قیمت خرید خانه) نسبت به قیمت خرید مسکن بسیار پایین است و در نتیجه دریافت‌کنندگان تسهیلات را چندان با مشکل مواجه نخواهد کرد، اما اگر این تسهیلات مثلا 60 درصد قیمت خانه را تشکیل می‌داد، کاهش نرخ تورم که کاهش رشد قیمت مسکن را نیز به همراه دارد، نرخ بهره 22 درصدی را بدون توجیه اقتصادی باقی می‌گذاشت.


بازار نفت

کمرنگ شدن عوامل نگهدارنده قیمت نفت
دیروز، نفت خام آمریکا همچنان مسیر نزولی خود را ادامه داد و در لحظه تنظیم این گزارش، به قیمت 8/80 دلار بر بشکه معامله می‌شد. نفت برنت نیز به کمترین مقدار خود از نوامبر 2010 رسید؛ به‌طوری که در پایان معاملات سه‌شنبه (به وقت محلی) بیشترین افت روزانه (3/4 درصد) قیمت را از سال 2011 به ثبت رساند. در شرایطی که افزایش شدید تولیدات آمریکا به کمک نفت شیل سبب کاهش قیمت‌ها شده بود، برخی انتظار داشتند کشورهای عضو اوپک به‌علت وابستگی بودجه آنها به قیمت نفت، میزان تولیدات خود را کاهش دهند. این در حالی است که اعضای اوپک به جای کنترل قیمت، سعی کردند، با افزایش تولیدات سهم خود را در بازار نفت حفظ کنند. از سوی دیگر، آمار اقتصادی جدید اروپا نیز وضعیت نامناسبی را نشان می‌دهد(ضعف تقاضا).