کالسکهسواری در تهران
گروه تاریخ و اقتصاد: آنچه میخوانید متن دو یادداشت روزانه ناصرالدین شاه در تاریخهای سیزدهم و بیست و هفتم ذیحجه ۱۲۶۷ ه. ق است که به موضوع کالسکه سواری میپردازد: چون همت ملوکانه. . . . مصروف بر این است که اسباب آسودگی و استراحت و تسهیل امور که در بعضی از دولت های فرنگستان معمول است، در دولت علیه نیز شیوع یابد، از جمله کالسکهسواری است که پیش از این قرار نبود که هر کس داشته باشد، در این اوقات، مقرر فرمودیم که هر کس بتواند کالسکه به راه بیندازد و سوار بشود از چاکران دولت علیه و اعیان و رعایا؛ در سفرها یا در موکب ملوکانه، ماذون است.
گروه تاریخ و اقتصاد: آنچه میخوانید متن دو یادداشت روزانه ناصرالدین شاه در تاریخهای سیزدهم و بیست و هفتم ذیحجه ۱۲۶۷ ه.ق است که به موضوع کالسکه سواری میپردازد: چون همت ملوکانه.... مصروف بر این است که اسباب آسودگی و استراحت و تسهیل امور که در بعضی از دولت های فرنگستان معمول است، در دولت علیه نیز شیوع یابد، از جمله کالسکهسواری است که پیش از این قرار نبود که هر کس داشته باشد، در این اوقات، مقرر فرمودیم که هر کس بتواند کالسکه به راه بیندازد و سوار بشود از چاکران دولت علیه و اعیان و رعایا؛ در سفرها یا در موکب ملوکانه، ماذون است. چون در این اوقات قرار شده است که روز به روز کالسکهها در شهر طهران زیاد شود و باید راه عبور کالسکه هموار و خوب باشد لهذا، قرار شده است که کوچههای ارگ پادشاهی را کلا سنگفرش نمایند، به طوری که هم عبور اسب و کالسکه به آسانی بشود و هم پیاده به استراحت بگذرد. منابع: تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم جعفر شهری، ج ۲.
ارسال نظر