یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

آرامش بورس در ابتدای هفته
دیروز، شاخص کل با افت 12 واحدی (معادل 02/0 درصدی) مواجه شد و در کانال 71 هزار و 772 واحد ایستاد. به این ترتیب، زیان خود را از ابتدای سال به 2/9 درصد رساند. گرچه حجم معاملات همچنان در سطوح پایینی قرار دارد، اما رفتار صنایع و نمادهای بورسی نشان می‌دهد رفتار حرفه‌ای در بازار تسلط بیشتری دارد. به این ترتیب، با خروج بخش قابل توجهی از نوسان‌گیران و سهامداران خرد از بورس، دیگر شاهد حرکت دسته‌جمعی گروه‌های مختلف نیستیم و پدیده صف‌نشینی بسیار کمرنگ شده است. از سوی دیگر، کاهش نرخ تورم و تطابق نرخ سود سپرده بانکی با این نرخ (برخلاف سال‌های گذشته) سبب کاهش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران شده است. به عبارت دیگر، افراد کمتر نگران افت ارزش دارایی‌های خود هستند و با توجه به روشن نبودن آینده بورس، تمایلی به ورود به این بازار نیز ندارند.


بازار ارز

افت و خیزهای آرام دلار
در نخستین روز معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با 5 تومان افت، با قیمت 3 هزار و 250 تومان معامله شد. این در شرایطی بود که در ابتدای معاملات، افزایش قیمت را تجربه کرده بود و با قیمت 3 هزار و 260 تومان معامله می‌شد، اما در ادامه بار دیگر کاهش قیمت را تجربه کرد. بنابراین، همان‌طور که پیش‌بینی شده بود با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات در وین، میزان نوسانات به حداقل رسیده است. در این شرایط، نشستی میان ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کری همتای آمریکایی وی در روز سه‌شنبه در وین برگزار می‌شود و مذاکرات هسته‌ای که به مرحله حساسی رسیده است آغاز می‌شود. در این رابطه، مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از کافی بودن زمان تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع خبر داد.


بازار سکه

سکه درجا زد
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر و به قیمت 942 هزار تومان معامله شد. بنابراین، مطابق با پیش‌بینی‌ها بسته بودن بازار جهانی طلا و عدم نوسان قابل توجه قیمت دلار، سکه بدون تغییر قیمت معامله شد. با توجه به نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته‌ای به نظر نمی‌رسد قیمت دلار نوسان شدیدی را در این روزها تجربه کند. بنابراین، امروز نیز با توجه به تعطیل بودن بازارهای جهانی احتمال تغییر قابل توجه قیمت سکه دور از ذهن است. با این حال، با توجه به حساسیت ویژه این دور از مذاکرات هسته‌ای می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار نسبت به سیگنال‌های دریافتی واکنش بیشتری را در روزهای آینده نشان دهد. درخصوص طلای جهانی نیز وضعیت مبهمی وجود دارد و کارشناسان معتقدند روند شاخص دلار آمریکا و بازارهای سهام تعیین‌کننده قیمت اونس طلا است (رابطه معکوس دارند).


بازار طلای جهانی

جدال عوامل کاهنده و افزاینده قیمت طلا
هر اونس طلای جهانی با رشد 7/2 درصدی به قیمت 1223 دلار معامله شد که بیشترین رشد هفتگی از انتهای خرداد است. در این شرایط، افزایش تقاضای هند و چین به افزایش قیمت اونس کمک کرد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند سایر متقاضیان در انتظار بازگشت قیمت طلا به زیر 1200 دلار هستند. همچنان شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین رقیب و «قاتل» طلا عنوان می‌شود. همچنین، تداوم اصلاح قیمتی در بازارهای سهام، در این هفته نیز می‌توانند سبب رشد قیمت طلا شوند. از سوی دیگر، با کاهش شدید قیمت نفت، انتظار افت قیمت طلا نیز وجود دارد؛ این در حالی است که این رفتار سنتی (حرکت هم جهت طلا و نفت) طی ماه‌های اخیر کمتر مشاهده شده است. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، 10 نفر (از 23 کارشناس) روند افزایشی و 9 نفر روند کاهشی را پیش‌بینی کردند.


بازار اوراق مسکن

شکست سقف مقاومتی «تسه»ها در پاییز
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 1/1 درصدی با قیمت 94 هزار و 651 تومان معامله شدند. این در شرایطی بود که آخرین قیمت معامله این اوراق سقف
۹۵ هزار تومان را شکست. در این رابطه، بررسی «دنیای اقتصاد» از تمام سررسیدهای این اوراق نشان می‌دهد گرچه متوسط قیمت پایانی این اوراق در روز گذشته حدود ۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما قیمت آخرین معامله «تسه»ها ۹۵ هزار
و 600 تومان بود. به این ترتیب، پس از ورود قیمت‌ها به محدوده 95-90 هزار تومان در مهر ماه، برای نخستین بار این سقف قیمتی کوتاه مدت شکسته شد. با این حال، افزایش قیمت‌ها به بیش از100 هزار تومان که سقف قدرتمندتری است دور از ذهن است و انتظار می‌رود «تسه»ها در همین محدوده به نوسان خود ادامه دهند.


بازار نفت

تداوم روزهای قرمز طلای سیاه
نفت با زیان 4/4 درصدی بیشترین میزان افت هفتگی را از ژانویه (دی 92) به ثبت رساند. نفت در حالی با کاهش قیمت مواجه است که به رغم روند کُند رشد تقاضا، تولید به سرعت در حال افزایش است. در این میان می‌توان به افزایش تولیدات آمریکا و روسیه (بزرگترین تولیدکنندگان غیراوپکی) اشاره کرد؛ همچنین، گزارش ماهانه اوپک نیز افزایش 402 هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد که بیشترین میزان رشد تولید از نوامبر 2011 است. از سوی دیگر، ایران و عربستان به منظور تقویت جایگاه خود در بازارهای آسیایی، قیمت فروش نفت را کاهش داده‌اند. همچنین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در گزارش جدید خود قیمت نفت را کمتر از قبل پیش‌بینی کرد و صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز پیش‌بینی خود را از رشد اقتصاد جهانی در سال 2015 از 4 به 8/3 درصد کاهش داد.