یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بیشترین افت هفتگی در دوماه گذشته
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل بورس با افت 111 واحدی (معادل 15/0 درصد) همراه شد. به این ترتیب، شاخص کل زیان هفتگی 6/1 درصدی را که در دو ماه گذشته بی‌سابقه بود به ثبت رساند. طی این هفته، با انجام معاملات بلوکی، تلاش‌های زیادی جهت نگهداری شاخص کل صورت گرفت؛ بر این اساس، گرچه میانگین حجم و ارزش معاملات روزانه افت چندانی پیدا نکرد، اما اگر این معاملات بلوکی حذف شوند، نشان‌دهنده افزایش تعمیق در این بازار است. شاید مهم‌ترین علت این امر، جدی شدن مذاکرات هسته‌ای با نزدیک شدن به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک باشد؛ به این ترتیب، برخی نگرانی‌ها درخصوص نتایج مذاکرات هسته‌ای وجود دارد که باعث احتیاط سهامداران شده است. با این حال تا دریافت سیگنال مشخص از مذاکرات، انتظار نمی‌رود جهش یا ریزش شدیدی در بازار مشاهده شود.



بازار ارز

نزدیک شدن دلار به سقف مقاومتی جدید
دیروز، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 190 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 8/5 درصد افزایش یافت. در واقع، با توجه به برخی نگرانی‌ها درخصوص مذاکرات هسته‌ای، دلار وارد محدوده بالایی نوسان قیمتی خود (3150 تا 3200 تومان) شده است. با این حال، گزارش گمرک کشور از 5 ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد میزان ارزش دلاری صادرات و واردات کشور (کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی) به ترتیب 21 و 34 درصد افزایش یافته‌اند که افزایش بیشتر واردات نشان از رشد بیشتر تقاضای دلار دارد و افزایش قیمت دلار را تقویت می‌کند. از سوی دیگر، دیپلمات‌های کشور و همتایان غربی زمینه توافقات را هموار می‌بینند؛ بر این اساس، شکست سد مقاومتی 3200 تومانی برای دلار دور از انتظار است.


بازار سکه

برآیند خنثای عوامل در بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 947 هزار تومان معامله شد. طلای جهانی افت قابل توجهی را طی دو روز گذشته تجربه کرده است؛ از سوی دیگر، دلار افزایش 40 تومانی را طی این مدت به ثبت رساند. برآیند این عوامل باعث شد سکه در این مدت نتواند تغییرات قابل توجهی را تجربه کند و در نزدیکی 950 هزار تومان نوسان کرد. در این شرایط، دلار با نزدیک شدن به سطح مقاومتی 3200 تومان، انتظار نمی‌رود افزایش شدیدتری را تجربه کند. طلای جهانی نیز در حال مقاومت در برابر ریزش بیشتر است و باید منتظر سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا و آمار اقتصادی آمریکا بود تا مسیر جدید طلا مشخص شود. بنابراین، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، قفل قیمتی در این بازار محتمل تر خواهد بود.




بازار طلای جهانی

تلاش اونس در مقابل سقوط
دیروز در لحظه تنظیم این گزارش هر اونس طلای جهانی به قیمت 1266 دلار معامله می‌شد. اونس طلا که روز سه‌شنبه با ریزش قیمتی شدیدی همراه شده بود، اکنون در مقابل ریزش مقاومت می‌کند. آمار اقتصادی مناسب آمریکا و در مقابل ضعف اقتصاد اروپا و چین مهم‌ترین عواملی بودند که منجر به رشد شاخص دلار آمریکا و سقوط قیمت طلا شدند. در این شرایط، گرچه ناآرامی‌ها در مرزهای اوکراین- روسیه ادامه دارد، اما روسای جمهور دو کشور از فراهم بودن شرایط آتش‌بس سخن می‌گویند. این امر منجر به عدم اثرپذیری بازار نسبت به این ناآرامی‌ها شده است. در وضعیت فعلی، معامله‌گران در انتظار سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا و آمار بیکاری آمریکا هستند؛ اگر با توجه به پیش‌بینی‌ها، سیاست‌های انبساطی اروپا ادامه و نرخ بیکاری آمریکا کاهش یابد می‌توان انتظار داشت طلا افت قیمت بیشتری را تجربه کند.



بازار اوراق مسکن

معاملات متعادل «تسه»ها
در آخرین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد ملایم 4/0 درصدی مواجه و به قیمت 94 هزار و 513 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی هفتگی 7/1 درصدی را به ثبت رساند. این در حالی بود که آخرین معاملات در قیمت‌های اندکی پایین‌تر از قیمت پایانی صورت گرفت که نشان از قیمت‌های متعادل این اوراق در شرایط فعلی دارد. در این رابطه علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس اوراق از راه‌اندازی صندوق بازارگردانی اختصاصی اوراق تسهیلات خرید مسکن توسط مدیران بانک مسکن خبر داده و معتقد است این امر تعادل را به این بازار برمی‌گرداند و دیگر شاهد جهش‌های قیمت نخواهیم بود. بر این اساس همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، نوسان در محدوده 100-90 هزار تومانی همچنان محتمل‌ترین سناریوی پیش‌رو برای این اوراق است.



بازار نفت

تقویت عوامل کاهنده قیمت نفت
دیروز نفت خام آمریکا مسیر نزولی روزهای اخیر خود را ادامه داد و به قیمت 6/93 دلار بر هر بشکه معامله ‌شد. همان‌طور که اشاره شده بود، تضعیف اقتصادی چین و اروپا باعث شده است تا نگرانی در رابطه با کاهش تقاضای جهانی نفت تقویت شود. همچنین اقتصاد آمریکا نیز که به‌عنوان بیشترین مصرف‌کننده انرژی جهان، وضعیت مناسبی نشان می‌دهد باعث افزایش شاخص دلار آمریکا شده که از این منظر اثرات منفی در بازار نفت به ویژه از سوی سرمایه‌گذاران داشته است. از سوی دیگر، سمت عرضه همچنان به قوت خود باقی است و همه کارشناسان معتقدند مشکلی درخصوص عرضه نفت وجود ندارد. تمامی این عوامل اجازه افت قیمت نفت را نمی‌دهند. در این میان، اگر آمار جدید اقتصادی آمریکا باز هم مناسب باشد، می‌تواند در مقابل افت بیشتر قیمت مقاومت کند.