یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

شاخص بورس درجا می‌زند
دیروز، شاخص کل با افت ملایم 12 واحدی (معادل 02/0 درصد) مواجه شد. به این ترتیب، زیان 5/5 درصدی خود را از ابتدای سال حفظ کرد. در شرایط فعلی، روند کاهشی نرخ تورم عاملی است که اجازه افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی از محل افزایش نرخ فروش محصولات را نمی‌دهد؛ از سوی دیگر، گرچه امیدواری‌هایی درخصوص رسیدن به رشد اقتصادی مثبت وجود دارد، اما این رشد چندان بالا نبوده و نمی‌تواند در کوتاه‌مدت روی بازار سهام اثرگذار باشد. بنابراین سهامداران کاملا منطقی عمل کرده و به دور از هیجان، معاملات خود را انجام می‌دهند. به این ترتیب، شرکت‌ها نیز افت و خیزهای معقولی را تجربه می‌کنند که عدم صف‌نشینی، یک بار در سمت فروش و یک‌بار در سمت خرید، منجر شده است تا شاخص کل بورس تغییرات اندکی را تجربه کند و احتمالا این روند را ادامه خواهد داد.



بازار ارز

حرکت دلار روی خط صاف
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا مطابق با پیش‌بینی‌ها بدون تغییر باقی ماند و به قیمت 3 هزار و 145 تومان معامله شد. به این ترتیب، بار دیگر بازدهی 3/4 درصدی خود را از ابتدای سال حفظ کرد. پرداخت اقساط مربوط به دلارهای بلوکه‌شده نفت صادراتی منجر به تقویت منابع بانک مرکزی شده است که می‌تواند پیرو سیاست‌های دولت، نرخ ارز را به راحتی کنترل کند. با این حال، در شرایط فعلی نیازی به دخالت بانک مرکزی نیست و معاملات نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا در بازار ارز کاملا در تعادل هستند. مهم‌ترین اتفاق پیش رو برای این بازار، دور جدید مذاکرات هسته‌ای است که در هفته‌های آتی شروع خواهد شد. بنابراین ثبات در شرایط فعلی روند متعادل دلار در محدوده فعلی را تقویت می‌کند.



بازار سکه

افت ملایم سکه در پی اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید افت ملایم 3 هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت 949 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که ثبات قیمت دلار نتوانست روی سکه اثرگذار باشد و قیمت سکه در پی کاهش نسبی اونس جهانی با افت مواجه شد. با این حال، طلای جهانی نیز تغییرات شدیدی را تجربه نمی‌کند و این امر در کنار ثبات دلار اجازه نوسانات قابل توجهی را به سکه نمی‌دهد. با این حال، با نزدیک شدن قیمت سکه به کف حمایتی 940 هزار تومانی، انتظار می‌رود افت بیشتر سکه با مقاومت جدی مواجه باشد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود سکه روند کم‌نوسان خود را در این روزها ادامه دهد.



بازار طلای جهانی

اونس همچنان مقاومت می‌کند
طلای جهانی روز گذشته نیز تغییرات شدیدی را تجربه نکرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1291 دلار معامله می‌شد. این در حالی بود که واکنش معامله‌گران نسبت به نرخ بیکاری آمریکا چندان شدید نبود و آنها به سایر آمار مناسب اقتصادی توجه بیشتری نشان دادند و این امر منجر به افت قیمت اونس حتی تا محدوده 1286 دلاری نیز شد. از سوی دیگر، پیش‌بینی‌هایی درخصوص افزایش تقاضای فیزیکی طلا از سوی جواهرسازان آسیایی وجود دارد. آنها به طور تاریخی از اوایل ماه آگوست (8 مرداد) شروع به خرید طلا و ذخیره آن برای تامین تقاضای مربوط به هفته طلایی چین (یک هفته تعطیلی و جشن) و فصل ازدواج هند در پاییز می‌کنند. این امر در کنار افزایش تقاضای تکنیکالیست‌ها باعث حرکت مجدد اونس به سمت 1300 دلار شده است.



بازار اوراق مسکن

استراحت قیمتی «تسه»ها
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) رشد ملایم 1/0 درصدی را تجربه کرد و به قیمت 89 هزار و 780 تومان معامله شد. به این ترتیب، اوراق مزبور از ابتدای سال بازدهی 2/42 درصدی را تجربه کرد. مطابق با پیش‌بینی‌های «دنیای اقتصاد» رسیدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن به نزدیکی 90 هزار تومان با مقاومت مواجه شد و روند صعودی آنها را متوقف کرد. با این حال، با وجود عدم توازن عرضه و تقاضا در این بازار، نمی‌توان انتظار روند متعادلی را در معاملات آن داشت. رشد قیمت‌ها طی سه روز گذشته به رغم اعلام اخبار کاهنده قیمت «تسه»ها، گواهی بر این ادعا است. در این شرایط، کاهش دامنه نوسان قیمتی این اوراق، محتمل‌ترین سناریوی پیش رو در این روزها خواهد بود.



بازار نفت

تعادل نسبی در بازار نفت
نفت روز گذشته در حالی رشد ملایمی را تجربه کرد و با قیمت 5/98 دلار بر هر بشکه معامله شد که کارشناسان بلومبرگ، کاهش ذخایر گازوئیل طی هفته گذشته را پیش از ارائه آمار توسط آژانس بین‌الملل انرژی (EIA) برآورد کرده‌اند. بنابراین، اگر کاهش ذخایر اتفاق افتد، می‌توان انتظار داشت اندکی افزایش قیمت نفت را شاهد باشیم. با این حال، کارشناسان عامل اصلی را که از کاهش بیشتر قیمت نفت جلوگیری می‌کند، مسائل ژئوپلیتیک به‌ویژه پیشروی داعش در عراق می‌دانند؛ اما درخصوص اختلافات اوکراین-روسیه، به گزارش خبرگزاری رویترز، اعلام تحریم‌های غرب علیه روسیه، بیشتر به یک نمایش تئاتر شباهت دارد و این مسائل نمی‌تواند تاثیر خاصی روی صادرات فعلی نفت و گاز از سوی روسیه داشته باشد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت تغییرات قابل توجهی را در این روزها تجربه نکند.