یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

افت و خیزهای آرام بورس
روز گذشته، شاخص کل با رشد ملایم 72 واحدی
(معادل ۱/۰ درصد) مواجه شد. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شده بود، خودروسازان لیدرهای بازار هستند و روز گذشته مثبت شدن دو نماد «خودرو» و «خساپا» مهم‌ترین عامل افزایش شاخص کل محسوب می‌شد. گزارش تولیدات ایران خودرو در تیر ماه سال جاری نشان از رشد ۱۲۵ درصدی نسبت به تیر سال گذشته دارد که همین امر بار دیگر اقبال سهامداران را به نمادهای این گروه در پی داشت. همچنین، فعالان بخش خصوصی نیز از بسته خروج از رکود استقبال کردند و خواستار تسریع در اجرای آن هستند که می‌تواند با ایجاد محرک‌های لازم، منجر به تقویت صنایع و شالوده واقعی اقتصاد شود. بر این اساس، پیش بینی می‌شود سهامداران همچنان امیدوار و البته محتاط در معاملات حضور پیدا کنند و تداوم روند کم نوسان شاخص را سبب شوند.



بازار ارز

روزهای کم‌نوسان دلار
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد ملایم 10 تومانی مواجه و به قیمت 3 هزار و 145 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 3/4 درصد رسید. در شرایطی ثبات در وضعیت اقتصادی وجود دارد که بسته رکودزدایی غیر‌تورمی دولت نیز بر تقویت تولید داخل و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی تاکید دارد. بر این اساس، افزایش صادرات در پی رشد تولید داخلی می‌تواند منجر به تنظیم قیمت در بازار ارز بدون نیاز به دخالت دولت از طریق وارد کردن ارز حاصل از نفت ‌شود. با این حال، حتی اگر نرخ‌ها در بازار ارز، نوسان شدیدی را تجربه کنند، بانک مرکزی منابع کافی برای کنترل آن دارد. به این ترتیب، پیش بینی می‌شود دلار همچنان قیمت خود را در محدوده فعلی حفظ کند.




بازار سکه

تغییرات ملایم سکه همگام با دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید رشد ملایم 2 هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت 952 هزار تومان معامله شد. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شده بود، تاخیر در معاملات بازار جهانی طلا نسبت به بازار داخل منجر شد تا سکه پیرو افزایش ملایم قیمت دلار، رشد اندکی را تجربه کند. اما در بازارهای جهانی نیز روند طلا نوسان اندکی را تجربه می‌کند که علت اصلی آن قابل قبول نبودن آمار مربوط به نرخ بیکاری در آمریکا است. این امر، شک و شبهه‌هایی در خصوص خروج اقتصاد آمریکا از حالت احیا ایجاد و در نتیجه در مقابل افت بیشتر قیمت طلا مقاومت می‌کند. با این حال، با توجه به ثبات نسبی قیمت دلار، تنها در شرایطی که تغییری جدی در قیمت اونس ایجاد شود می‌توان انتظار خروج سکه از محدوده فعلی را داشت.



بازار طلای جهانی

شرایط ریزش اونس تکمیل می‌شود؟
طلای جهانی در حالی نخستین روز معاملات هفتگی را آغاز کرد که تا لحظه تنظیم این گزارش، تغییرات جدی را تجربه نکرد و به قیمت 1292 دلار بر هر اونس معامله شد. در شرایطی که امیدواری نسبت به احیای اقتصاد آمریکا در پی گزارش‌های مناسب اقتصادی تقویت شده بود، آمار بیکاری نسبتا ضعیف بار دیگر هراس معامله‌گران را به همراه داشت و کارشناسان را در انتظار واکنش معامله‌گران نسبت به این مساله گذاشته است. با این حال، بیشتر کارشناسان عقیده دارند فدرال رزرو نرخ بهره را زودتر از زمان موعود افزایش خواهد داد که این امر در صورت تحقق منجر به افت شدید قیمت اونس خواهد شد. از سوی دیگر، عوامل ژئوپلیتیک در غزه، اوکراین و عراق همچنان پا بر جا است که می‌تواند در صورت تشدید از افت قیمت طلا جلوگیری کند.



بازار اوراق مسکن

گام‌های صعودی اما آرام
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با 3/1 درصد افزایش به قیمت 89 هزار و 672 تومان رسید. به این ترتیب، اوراق مزبور از ابتدای سال بازدهی 1/42 درصدی را تجربه کرد. در این شرایط، گرچه تمهیداتی جهت جلوگیری از رشد هیجانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن اتخاذ شده است، اما همچنان تقاضا برای آنها به شدت زیاد است. برآیند این مسائل منجر به رشد آرام «تسه»ها طی یکی، دو روز گذشته شده است. محدودیت‌های معاملاتی نشان می‌دهد که در این بازار مشکل اصلی عدم توازن عرضه و تقاضا است و مسوولان باید به جای اعمال محدودیت های جدید، سعی کنند با تقویت طرف عرضه، قیمت‌ها را کنترل کنند. بر این اساس، انتظار می‌رود روند صعودی این اوراق اندکی با مقاومت مواجه شود.




بازار نفت

مازاد عرضه علت قیمت پایین نفت
دیروز، نفت خام تغییرات زیادی را تجربه نکرد و همچنان کمتر از 100 دلار معامله شد. در این بازار، کاهش تقاضا در شرایطی اتفاق افتاده است که عرضه نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش صادرات کشوری مثل لیبی، بزرگ‌ترین‌ دارنده ذخایر نفت آفریقا، منجر شده است که به نوعی مازاد عرضه در بازار وجود داشته باشد. در این رابطه، موجودی گازوئیل آمریکا در حالی به کمترین مقدار خود از ماه مه تا کنون رسیده است که به صورت تاریخی، طی این دوره بیشترین سفرهای بین شهری انجام می‌شود. به این ترتیب، بر‌خلاف انتظارات مصرف گازوئیل کاهش یافته است که مهم‌ترین نشانه کاهش تقاضا برای نفت خام در بزرگ‌ترین‌ کشور مصرف‌کننده انرژی است. با این حال، برخی ناآرامی‌های منطقه‌ای همچنان وجود دارد که در مقابل افت بیشتر قیمت نفت مقاومت می‌کنند.