یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

استراحت بورس تهران
در نخستین روز معاملات هفتگی، شاخص کل با افت ملایم 157 واحدی (معادل 21/0 درصد) مواجه شد. به این ترتیب، شاخص کل همچنان نتوانست وارد کانال 75 هزار واحدی شود و پس از رشدهای ملایم اما پیوسته، استراحتی را تجربه کرد. در این شرایط، به عقیده تحلیلگران تکنیکال، عبور از کانال 75 هزار واحدی در شرایطی که حجم معاملات نیز قابل توجه است، می‌تواند زمینه را برای فتح مجدد قله 79 هزار واحدی فراهم کند. در این میان، توافقات میان شرکت پالایش و پخش و شرکت‌های پالایشگاهی منجر به افزایش سودآوری آنها خواهد شد که بازگشایی آنها به عنوان یکی از گروه‌های اثرگذار بر شاخص کل، می‌تواند منجر به تقویت روند مثبت بازار سهام شود. با این حال، با توجه به متعادل بودن شرایط اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود بورس تهران نیز روند متعادلی را در این روزها سپری کند.



بازار ارز

کاهش تقاضا در بازار ارز
در نخستین روز معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی مواجه و به قیمت 3 هزار و 125 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 6/3 درصد رسید. معامله گران بازار، علت کاهش قیمت دلار را افت تقاضا برای ارز پس از اتمام تعطیلات و مسافرت‌ها عنوان کرده اند. با این حال، با توجه به روی ندادن عاملی در سطح کلان اقتصادی، انتظار نمی‌رود دلار بتواند از محدوده حرکتی خود طی هفته‌های اخیر، یعنی 3100 تا 3200 تومان، خارج شود. در این میان، واریز اقساط نفت صادراتی عامل دیگری است که به معامله گران در خصوص عرضه کافی دلار در بازار اطمینان خاطر می‌دهد. به این ترتیب، همچنان می‌توان به عملکرد موفق دولت در خصوص ثبات نرخ ارز امیدوار بود.




بازار سکه

مقاومت سکه در مقابل ریزش بیشتر
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید افت 3 هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت 947 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال زیان 6/0 درصدی را به ثبت رساند. این در شرایطی بود که هم دلار افت ملایمی را تجربه کرده بود و هم اونس جهانی به زیر 1300 دلار رسیده بود. با این حال، همان‌طور که پیش بینی شده بود، سکه در پی نزدیک شدن به محدوده حمایتی 940 هزار تومانی، برای افت بیشتر با مقاومت مواجه می‌شود. در این شرایط، با توجه به تعطیل بودن بازار جهانی طلا و وضعیت کم نوسان دلار، پیش بینی می‌شود سکه نیز در روز جاری تغییرات جدی را تجربه نکند. به طور کلی در هفته جاری، انتظار می‌رود روند متعادل بازارهای ارز و اونس منجر به ادامه مسیر کم نوسان سکه در بازار داخل شود.



بازار طلای جهانی

هفته‌ای آرام برای اونس
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی افت هفتگی 1/1 درصدی را تجربه کرد و در محدوده جدید قیمتی خود، پایین‌تر از 1300 دلار قرار گرفت. رشد فراتر از انتظار تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا در حالی منجر به کاهش قیمت طلا شده بود که امیدواری‌هایی نیز در خصوص آمار بیکاری وجود داشت. اما نرخ بیکاری به رغم آنکه کاهش یافته بود، اندکی از انتظار معامله‌گران ضعیف‌تر بود و در نتیجه منجر به افزایش مجدد قیمت اونس در ساعات پایانی معاملات شد. طی نظرسنجی کیتکو، 12 نفر (از 24 کارشناس) روند نزولی و 8 نفر مسیر صعودی را برای این هفته طلا پیش بینی کرده‌اند. با این حال، با توجه به آنکه بر‌خلاف هفته گذشته، آمار خاصی از اقتصاد آمریکا در این هفته ارائه نمی‌شود روند متعادل‌تر و البته وابسته‌تر به عوامل ژئوپلیتیک برای این فلز زرد پیش‌بینی می‌شود.



بازار اوراق مسکن

بیش از ۹ هزار تومان افت در ۲ روز
در نخستین معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) برای دومین روز پیاپی نزدیک به 5 درصد کاهش را تجربه کرد و به قیمت 85 هزار و 978 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی اوراق مزبور از ابتدای سال به 2/36 درصد تنزل پیدا کرد. مطابق با پیش‌بینی‌ها، افزایش قیمت «تسه»ها بی‌رویه بود و با فروکش کردن هیجانات، بار دیگر تعدیل قیمتی را در این اوراق شاهد هستیم. با توجه به آنکه بسیاری از کارشناسان، کمبود عرضه نسبت به تقاضای اوراق تسهیلات مسکن را عامل اصلی این رشد قیمتی عنوان می‌کنند، در فرابورس تصمیماتی در‌خصوص راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری در بخش مسکن گرفته شده است تا با تقویت منابع بانک مسکن و در نتیجه تسهیلات‌دهی بیشتر، عرضه افزایش یابد. به این ترتیب، پیش‌بینی‌ می‌شود اوراق مزبور همچنان کاهش قیمت را تجربه کنند.



بازار نفت

هفته‌ای منفی برای نفت
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا افت قابل توجه 1/4دلاری را تجربه کرد و به پایین‌ترین قیمت خود طی 5 ماه گذشته رسید. افزایش عرضه و کاهش تقاضا هر دو عواملی هستند که منجر به این افت قیمت شدند. افزایش صادرات لیبی و عدم تغییر میزان صادرات نفت اوپک، از جمله عواملی است که نشان از تقویت طرف عرضه نفت خام دارد. از سوی دیگر، به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) موجودی گازوئیل آمریکا افزایش پیدا کرده است که مهم‌ترین سیگنال دریافتی از این آمار، کاهش تقاضا از سوی بزرگ‌ترین‌ کشور مصرف‌کننده نفت خام در جهان است. با این حال، عوامل ژئوپلیتیک نظیر درگیری‌های اوکراین-روسیه و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه همچنان می‌توانند عواملی باشند که شواهد بنیادی فعلی را تحت‌تاثیر قرار داده و منجر به تغییر مسیر قیمت نفت شوند.