یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. شکست اولین کف حمایتی شاخص بورس

در اولین روز معاملات هفته جاری، شاخص کل افت ۳۸۱واحدی (معادل ۵/۰ درصد) را تجربه کرد و به ۷۵ هزار و ۶۸۷ واحد رسید. به این ترتیب، پس از یک ماه، شاخص کل توانست بار دیگر کف حمایتی نسبتا قدرتمند ۷۶ هزار واحدی را بشکند. همچنین، کاهش قابل توجه حجم و ارزش معاملات روزانه نشان می‌دهد احتیاط سهامداران برای انجام معامله تشدید شده است. در واقع، تقسیم سود نقدی مناسب میان سهامداران در مجامعی که تا کنون برگزار شده است و همچنین انتظار برای نتیجه مذاکرات هسته‌ای منجر شده است تا سهامداران تمایلی برای انجام معامله نداشته باشند.



دلار در آرامش کامل

روز گذشته، دلار بار دیگر مشابه میانگین یک ماه گذشته خود و به قیمت ۳ هزار و ۲۷۵ تومان معامله شد تا به این ترتیب از ابتدای سال ۶/۸ درصد رشد را به ثبت برساند. همان‌طور که پیش بینی شده بود، ثبات در وضعیت کلان اقتصادی و عدم وجود محرک‌های جدید جهت تغییر قیمت دلار، انتظار تغییرات قابل توجهی برای دلار وجود ندارد. در ابتدای سال، انتظارات تورمی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها منجر شده بود تا برخی افراد روند قیمت دلار را صعودی بدانند، اما ناچیز بودن اثر این تورم انتظاری بر تورم اردیبهشت‌ماه باعث شد که انتظار بازار برای افزایش قیمت دلار کاهش یابد و بازار ارز با ثبات نسبی مواجه شود.



افت ملایم سکه در پی سقوط اونس

در اولین روز هفته جاری، سکه با ۳ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش به قیمت ۹۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که اونس نسبت به سکه داخلی افت شدیدتری را در پایان هفته گذشته تجربه کرد. علت این امر، وجود حباب منفی در قیمت سکه بازار داخل است که ریزش‌های بیشتر آن را با مشکل مواجه می‌کند. در حال حاضر، قیمت سکه از نظر ارزش طلای موجود در آن بیشتر از قیمت معامله شده (قیمت اسمی) است؛ بنابراین، به‌رغم سقوط قیمت طلای جهانی، سکه افت ملایمی را تجربه کرده است. با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات قیمت طلا، انتظار نمی‌رود سکه تغییرات جدی را تجربه کند.



ریزش اونس ادامه یافت

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به وقت محلی (بامداد شنبه به وقت تهران)، اونس جهانی مسیر نزولی خود را ادامه داد و در پایان با قیمت ۳/۱۲۵۱ دلار معامله شد. از سویی، بسیاری از معامله گران در بازار طلا، سرمایه خود را به سمت بازارهای سهام آمریکا که با رشد قابل توجهی طی هفته گذشته مواجه شده بود هدایت کردند که سمت عرضه را به شدت تقویت می‌کند. از طرف دیگر، کاهش ناآرامی‌ها در اوکراین با خروج عمده نیروهای روسی از مرز این کشور، احتمال افزایش قیمت اونس را تضعیف کرد. همچنین، ۱۸نفر از ۲۷ شرکت کننده در نظرسنجی کیتکو، روند قیمتی اونس جهانی در هفته پیش رو را کاهشی عنوان کرده‌اند که اساس این تحلیل‌ها عموما بحث‌های تکنیکال و شکسته شدن کف حمایتی قبلی است.



«تسه» همچنان در مسیر نزولی

در اولین روز هفته جاری، قیمت اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال ۹۲ (تسه۹۲۰۱) بار دیگر کاهش یافت و با افت ۳/۴ درصدی به ۷۷ هزار و ۹۹۰ تومان رسید. به این ترتیب، از زمان اعلام خبر قانون محدودیت فروش این اوراق، قیمت آنها بیش از ۶ درصد افت پیدا کرده است. در این شرایط، تقاضا برای این اوراق همچنان در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت پایانی روز گذشته است که نشان می‌دهد تمایل اوراق مزبور برای نزول بیشتر است.



اولین هفته منفی نفت در ماه مه

نفت خام آمریکا پس از هفته‌ها روند صعودی در آخرین روز معاملات هفتگی به وقت محلی (بامداد شنبه به وقت تهران)، افت قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب، WTI با افت هفتگی ۶/۱ درصدی، در پایان با قیمت ۷۱/۱۰۲ دلار معامله شد. بسیاری از کارشناسان، علت افت مزبور را افزایش ۶۶/۱ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا و رسیدن آن به ۳۹۳ میلیون بشکه در پایان هفته گذشته می‌دانند. بنابراین، نفت خام که از دوم ماه مه، هر هفته با رشد قیمت مواجه بود، طی هفته گذشته با کاهش قیمت همراه شد.