یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. مقاومت بورس در مقابل ریزش

در پایان هفته گذشته، شاخص کل بار دیگر رشد ملایم ۱۳۳ واحدی (معادل ۱۷/۰ درصد) را تجربه کرد و به ۷۶ هزار و ۷۶۸ واحد رسید. گرچه حجم و ارزش معاملات افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، اما همچنان تعداد دفعات بالای معاملات نشان از حضور فعال حقیقی‌ها دارد. با توجه به ثبات در شرایط اقتصادی و سیاسی، بالا بودن نسبت قیمت به درآمد (P/E) مانع از رشد قابل توجه شاخص می‌شود. با این حال، عدم افزایش قیمت خودروها در مقطع کنونی می‌تواند شاخص کل را به عنوان یکی از گروه‌های پیشتاز روزهای اخیر تحت تاثیر منفی قرار دهد.




تعادل در بازار ارز

در پایان هفته گذشته، دلار افت ملایمی را تجربه کرد و در قیمت ۳ هزار و ۲۹۰ تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی قیمت دلار طی هفته سپری شده به ۴/۱ درصد رسید. سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر وضعیت مناسب میزان ارز موجود در داخل کشور و نوید احتمال ورود بیشتر دلار از سوی شرکت‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌های صادرکننده می‌تواند آینده باثباتی را برای دلار ایجاد کند و در نتیجه نوسانات قیمتی در همین محدوده انجام شود.




آرامش سکه در پایان هفته

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، سکه با ۳ هزار تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه، با قیمت ۹۹۰ هزار تومان معامله شد. علت این افت ملایم را می‌توان کاهش نسبی قیمت دلار در بازار داخلی عنوان کرد. به این ترتیب، سکه توانست طی هفته گذشته رشد ملایم ۴۵/۰ درصدی را تجربه کند. احتمال تعادل قیمت دلار و همچنین عدم وجود چشم‌انداز معین برای اونس جهانی، منجر به ثبات قیمت سکه در شرایط فعلی خواهد شد.



اونس همچنان در ابهام

اونس جهانی گرچه رشد ملایمی را طی روز پنجشنبه تجربه کرده بود، بار دیگر با افت قیمت مواجه شد. به این ترتیب، طلای جهانی با رسیدن به قیمت ۶/۱۲۹۱ دلار، از ابتدای سال تغییراتی معادل منفی ۷/۲ درصد را تجربه کرد. گرچه، مشکلات ژئوپلتیک اوکراین-روسیه، رشد اقتصادی چین بر اساس آمار روز پنجشنبه و سهولت در واردات هند به عنوان دومین واردکننده این فلز زرد می‌تواند منجر به افزایش قیمت طلا شود، بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا عامل کاهش قیمت آن به شمار می‌آید. بنابراین، همچنان نمی‌توان انتظار تغییر قیمت قابل توجهی برای این کالا داشت.



سبزپوشی مجدد «تسه»

پس از آنکه روز سه‌شنبه، یک افت قیمت در اوراق تسهیلات مسکن فروردین‌ماه سال ۹۲ (تسه۹۲۰۱) مشاهده شد، بار دیگر این اوراق با اقبال مواجه شدند و طی روز چهارشنبه با افزایش ۲/۳ درصدی با قیمت
84 هزار و 967 تومان معامله شدند. در پایان معاملات، گرچه سهامداران در صف خرید قدرتمندتر از صف فروش ظاهر شدند؛ اما اختلاف اندک قیمت آخرین معامله نشان می‌دهد افزایش قیمت این اوراق در روزهای آتی روند ملایم تری داشته باشد.




نفت کماکان در کانال صعودی

مطابق پیش‌بینی‌ها طی دو روز گذشته، نفت مسیر
رو به رشد خود را ادامه داد و دیروز با قیمت 8/103 دلار معامله شد. به این ترتیب، قیمت نفت از ابتدای سال بازدهی 2/4 درصدی را به ثبت رساند. علت اصلی افزایش قیمت نفت WTI، افزایش تقاضا بر اساس آمار آمریکا و همچنین کاهش عرضه در کوشینگ مزید بر علت شده است. این در شرایطی است که ناآرامی‌های سیاسی در اوکراین نیز می‌تواند با توجه به احتمال کاهش عرضه از سوی روسیه منجر به افزایش قیمت نفت شود.