بازار سهام

تغییر فاز بورس تهران؟

الگوی اخیر بورس تهران که بر مبنای پیشتازی سهام شرکت‌های بزرگ و فشار بر سهام بنگاه‌های کوچکتر‌ شکل گرفته بود، در معاملات روز چهارشنبه تغییر یافت. در این روز، سهام شرکت‌های بزرگ تحت تاثیر موج عرضه از سقف‌های تاریخی بازگشتند و شاخص کل بورس را پس از ثبت سه رکورد پیاپی در کانال ۸/ ۱ میلیون واحدی، وادار به عقب‌نشینی کردند. بزرگان خودرویی در نوبت دوم معاملات دیروز، پس از صعود پیاپی طی حدود یک ماه و نیم، با صف‌های سنگین فروش به کار خود پایان دادند. غول‌های کالایی بازار نظیر «شپنا» و «فملی» هم با اصلاح جدی قیمت در پایان دادوستدهای دیروز مواجه شدند. در نقطه مقابل، سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بورسی که طی این دو هفته اخیر غالبا در روند اصلاحی افتاده بودند با موج قدرتمند تقاضا مواجه شدند و شاخص هموزن را پس از دو روز مثبت کردند.

 

 

بازار سکه

سکه از قله بازگشت

بازار سکه در معاملات روز چهارشنبه مسیر خود را از بازار ارز جدا کرد و یک بار دیگر از اوج تاریخی عقب نشست. بهای هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز 50 هزار تومان افت کرد و به سطح 10 میلیون و 750 هزار تومان تنزل کرد تا میزان بازدهی این بازار از ابتدای سال به 78 درصد محدود شود. این اتفاق در شرایطی افتاد که نرخ دلار در بازار آزاد پنجمین رشد متوالی خود را ثبت کرد و طلای جهانی با وجود سیگنال‌های منفی یک‌بار دیگر از سطح 1800 دلاری بالا رفت. البته دیروز سکه با عقب‌نشینی در معاملات فیزیکی به همگرایی با قیمت اوراق در بورس کالا دست یافت. قیمت اوراق گواهی سکه تحویل یک‌روزه در بورس کالا با صعود یک درصدی دیروز فاصله خود را از سکه فیزیکی به کمتر از 100 هزار تومان رساند.

 

 

بازار طلای جهانی

امیدهای دلاری اونس

اونس طلای جهانی که روز گذشته تا نزدیکی سقف 9 ساله، یعنی 1815 دلار پیش رفته بود، در ساعت 16 به قیمت 1805 دلار معامله شد. تقویت احتمال توافق رهبران اتحادیه اروپا بر سر بسته 750 میلیارد یورویی برای محافظت از اقتصاد این منطقه در برابر بحران مالی کرونا موجب افزایش ارزش یورو در مقابل دلار به بالاترین سطح در چهار ماه اخیر شد. قدرت یورو باعث شد تا شاخص دلار به پایین‌ترین سطح در یک ماهه اخیر تنزل کند. این اتفاق در حالی افتاد که دلار پس از افزایش بیش از انتظار نرخ تورم در ایالات‌متحده و انتشار اخبار مربوط به آزمایش‌های موفقیت‌آمیز واکسن کرونا، در برابر سایر ارزهای عمده از خود مقاومت نشان می‌داد. حمایت‌های پولی بانک‌های مرکزی برای مقابله با تبعات کرونا در کنار تحریم‌های متقابل چین و آمریکا همچنان مهم‌ترین حامیان طلا هستند.

 

 

بازار اوراق مسکن

همبستگی «تسه»ها با سهام

اوراق وام مسکن پس از چهار رشد پیاپی دیروز با افت دسته‌جمعی به کار خود پایان دادند. همراه با کاهش حدود 2 درصدی قیمت امتیازهای وام دی 97 سایر اوراق هم طی روز گذشته با فشار عرضه مواجه شدند تا متوسط قیمت کل اوراق تسهیلات 7/ 1 درصد تنزل کند و به کانال 78 هزار تومان بازگردد. اگرچه دولت طی روزهای اخیر اقداماتی نظیر توراندازی مالیاتی برای خانه‌های خالی در جهت افزایش عرضه مسکن انجام داده اما به نظر می‌رسد اوراق همچنان تورم عمومی در این حوزه را با شاخص‌های سهام می‌سنجند و آن را مبنای معاملاتی خود قرار می‌دهند. به همین دلیل، دیروز همزمان با افت شاخص اصلی بازار سهام، شاهد افت یکپارچه اوراق تسهیلات بودیم. به زعم کارشناسان و فعالان بازارها، اصلاح جدی قیمت‌ها در بورس می‌تواند زمینه را برای فروکش تب تورمی بازارهای موازی مهیا کند.

 

 

بازار نفت

پالس مثبت تقاضا به نفت

بهای نفت خام آمریکا به رغم برقراری دوباره محدودیت‌ها در هفته اخیر ساعت 16 چهارشنبه به 9/ 40 دلار افزایش یافت. شاخص‌های نفتی پس از انتشار آمار ذخایر نفت آمریکا در مسیر صعودی افتادند. طبق برآوردهای موسسه نفت آمریکا ذخایر نفت خام این کشور در هفته  گذشته به جای 1/ 2 میلیون بشکه مورد انتظار تحلیلگران، 3/ 8 میلیون بشکه کاهش داشت و به این ترتیب، در کمال ناامیدی محرک رشد قیمت‌ها شد. انتشار آمارهای رسمی موجودی‌ها در عصر چهارشنبه منتشر خواهد شد. ضمنا روند رو به رشد واردات نفت چین و همچنین تصمیم عربستان مبنی بر کاهش صدور نفت خود هم از قیمت‌ها حمایت کرد. علاوه بر آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن کرونا توسط شرکت مدرنا، تصمیم ائتلاف اوپک درباره سطح کاهش تولید از ماه بعد هم نقش مهمی در تعیین روند نفت خواهد داشت.