بازار سهام

20-01

ضعیف‌ترین عملکرد بورس طی 8 هفته

بورس تهران هفته گذشته را با ریزش 3/ 6 درصدی شاخص کل پشت‌سر گذاشت و بدترین عملکرد هفتگی از 18 دی‌ماه را تجربه کرد. این ریزش نتیجه سه روز فشار شدید عرضه بود. در این هفته همچنین ارزش معاملات روزانه با تنزل به سطح 2500 میلیارد تومانی، به کمترین میزان طی 40 روز کاری اخیر (از 22 دی) برخورد کرد. نگرانی از محدودسازی معاملات توسط سیاست‌گذار، ثبت شدیدترین سقوط روزانه نفت در 30 سال اخیر و همچنین ریزش سراسری شاخص‌های سهام جهانی و تداعی خاطره بحران سال 2008، موجی از التهاب فروش را در بورس تهران در پی داشت. با وجود این، چهارشنبه بهبود نسبی قیمت‌های جهانی و همچنین عدم محدودسازی نوسان قیمت توسط ناظر بازار و از سوی دیگر جذابیت قیمت‌ها پس از سه روز افت متوالی زمینه رشد تقاضا به‌ویژه در گروه‌های غیرکامودیتی‌‌محور بازار را به وجود آورد.

 

بازار طلای جهانی

20-04

جدایی اونس از کف 5 هفته

اونس طلا ساعت 16 جمعه به 1589 دلار رسید. طلا پنج‌شنبه همراه با سقوط 10 درصدی شاخص‌های سهام ضمن ریزش 4 درصدی به کف 1560 دلار تنزل کرد. جذابیت سهام پس از سقوط 10 درصدی را می‌توان عامل حرکت پول‌ها از طلا به سهام دانست. پس از هشدار سازمان بهداشت جهانی درخصوص «همه‌گیری» ویروس کرونا، آمریکا ورود مسافران اروپایی به این کشور را ممنوع کرد. بانک‌مرکزی اروپا هم برخلاف انتظار بازارها به نرخ بهره دست نزد تا مجموعه‌ای از عوامل کاهشی سقوط پنج‌شنبه را رقم بزنند. در این میان فدرال رزرو از پنج‌شنبه 5/ 1 هزار میلیارد دلار نقدینگی به بازارها تزریق کرد. جمعه هم بانک‌مرکزی چین برای حمایت از بازارها خبر از کاهش 1/ 0 تا 5/ 0 واحد درصدی نرخ بهره داد تا در کنار مداخلات سایر بانک‌های مرکزی، شاخص‌های سهام و مواد خام از کف قیمتی جدا شوند.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

«تسه»‌ها پس از یک ماه کاهشی شدند

اوراق وام مسکن طی هفته قبل تن به افت دسته‌‌جمعی دادند. هر ورقه تسه دی 97 (تسه9710) در معاملات هفته گذشته کاهشی 9/ 7 درصدی را تجربه کرد و روز چهارشنبه به قیمت 53 هزار و445 تومان رسید. معاملات «تسه»ها در این هفته غالبا در محدوده منفی قیمت رقم خورد. این اتفاق برای اوراق تسهیلات مسکن درحالی افتاد که نه‌تنها هفته دوم اسفند جهشی 16 درصدی را به نمایش گذاشته بودند، بلکه برای 4 هفته به‌صورت متوالی مسیری صعودی را طی می‌کردند. سطح قیمت‌ها در میان اوراق مختلف «تسه» تا آستانه ورود به کانال 60 هزار تومانی هم پیش رفته بود که با عقبگرد شاخص سهام از ابتدای هفته، مسیر «تسه»ها هم تغییر کرد. در این میان، به‌نظر می‌رسد کاهش حجم معاملات فیزیکی مسکن در پی شیوع ویروس کرونا منجر به فشار بیشتر بر «تسه»ها شده است.

 

بازار نفت

20-06

تقلای جبرانی طلای سیاه در روز جمعه

بازار نفت هم مانند سایر بازارهای جهانی طی معاملات جمعه صعودی شد. بهای هر بشکه نفت‌خام آمریکا ساعت 16روز گذشته ضمن رشد 2/ 6 درصدی به 45/ 33 دلار رسید. شاخص WTI پنج‌شنبه در پی هشدار سازمان بهداشت جهانی و سپس واکنش تند ترامپ در اعلام ممنوعیت مسافرت اروپایی‌ها به این کشور افت بیش از 5 درصدی را تجربه کرد. اگرچه جمعه قیمت‌ها اندکی تقویت شدند اما چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ و افت تقاضای سوخت ناشی از شیوع ویروس کرونا همچنان بر قیمت‌ها سنگینی می‌‌کند. بخش عمده رشد قیمت‌ها از کف طی روز جمعه را می‌توان نتیجه فروکش التهاب پنج‌شنبه و در عین حال، حمایت بانک‌های مرکزی از بازارها دانست. دیروز نفت با وجود افزایش قیمت‌ها نه‌تنها از محدوده «خرسی» خارج نشد بلکه بدترین عملکرد هفتگی خود از زمان بحران سال 2008 را تجربه کرد.