یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رکورد صعود روزانه شاخص در سال 96

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۹۲۹ واحدی (۱/ ۱ درصدی) در بالاترین سطح از ۲۵ دی ۹۲ قرار گرفت. خروج ریسک تسویه اعتباری‌ها رشد ۳۰ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین نیمه دوم شهریور را رقم زد. چشم‌انداز قرار گرفتن قیمت‌ جهانی کالاها در کف‌های بالاتر نسبت به کف‌های پیشین،‌ از فلزی-معدنی‌ها حمایت کرد. همچنان کاهش پروژه‌های عمرانی چین با نزدیک شدن فصل سرما فشار بر قیمت فولاد و سنگ آهن را حفظ کرده است. رشد اخیر قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و تداوم صعود نرخ ارز مبادله‌ای با خوش‌بینی به حاشیه سود پالایشی‌ها از این نمادها و هلدینگ‌ «پارسان» و «وغدیر» حمایت کرد. در شرایط کم‌نوسانی خودرویی‌ها، گروه اطلاعات و ارتباطات با صف خرید در نمادهای «های‌وب» و «اوان» بیشترین رشد را در صنایع داشت. روند نرخ دلار، نرخ سود بازارهای رقیب و قیمت جهانی کالاها بر بورس اثرگذار هستند.

بازار ارز

تقابل دیدگاه‌ها در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک یک تومانی به نرخ 3900 تومان معامله شد. کم‌نوسانی درهم در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار را بر دلار حفظ کرده است. پس از رسیدن دلار به سطح 3918 تومانی روز چهارشنبه هفته گذشته، در ادامه روند نزولی دلار با کاهش تقاضای آربیتراژی، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تقویت احتیاط میان معامله‌گران رقم خورد. به این ترتیب در سه روز معاملاتی اخیر شاهد روند کم‌نوسان نرخ دلار زیر سطح 3905 تومانی هستیم. افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار کاهش تقاضای مسافرتی با پایان تابستان، چشم‌انداز شکسته شدن حمایت سطح 3900 تومانی را تقویت کرده است. با وجود این برخی از معامله‌گران با توجه به حمایت عوامل بنیادین و با حمایت سطح 3900 تومانی در روزهای اخیر قرار گرفتن دلار در مسیر صعودی را دور از انتظار نمی‌دانند.

بازار سکه

بزرگ شدن حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۴۶ هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی شاهد افت حدود ۵۰ دلاری اونس طلا در ۱۰ روز معاملاتی اخیر از سقف ۱۳۵۷ دلاری هستیم؛ فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک و رشد بازارهای سهام در کنار بازگشت شاخص دلار از کف ۲۳ ماهه عامل فشار بر طلا شد. به صورتی که اونس طلا روز گذشته زیر سطح ۱۳۱۰ دلاری نوسان داشت. همچنان نتیجه نشست فدرال رزرو می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز شاهد افت دلار به کف ۳۹۰۰ تومانی هستیم. همچنان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و کاهش تقاضای مسافرتی می‌تواند فشار بر دلار را تشدید کند. با وجود چشم‌انداز کاهش تقاضای مناسبتی و تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار، روز گذشته حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بزرگ‌تر شد.

بازار طلای جهانی

نزدیک شدن طلا به کف ۱۳۰۰ دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1307 دلار معامله شد. پیش‌تر رشد بازارهای سهام (رسیدن شاخص بازارهای سهام دنیا به بیشترین رکورد ثبت‌شده) اونس طلا را به کف 1304 دلاری نزدیک کرد. اما روز گذشته پیش از آغاز نشست دوروزه فدرال رزرو شرایط احتیاطی در بازارهای سهام رقم خورد. موضوعی که در کنار رشد شاخص فضای کسب‌وکار آلمان بیش از پیش‌بینی‌ها با رشد یورو عامل فشار بر شاخص دلار شد. با وجود پایین بودن احتمال تغییر نرخ بهره در نشست جاری فدرال رزرو، قرار داشتن اشتغال نزدیک هدف فدرال رزرو و رشد نرخ تورم پس از 5 ماه بیش از انتظارات، احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری را تقویت کرد. امری که در کنار خروج بانک‌های مرکزی اروپا و بانک انگلیس فشار بر طلا (که نرخ بهره تعلق نمی‌گیرد) را حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

شکسته شدن کف حمایتی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴(تسه۹۴۱۲) با افت ۹/ ۲ درصدی همراه شدند. با وجود روند کم‌نوسان قیمت اوراق در بازه ۷۶ تا ۷۸ هزار تومانی، روز گذشته حمایت سطح ۷۶ هزار تومانی قیمت «تسه»ها شکسته شد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. در میانه مرداد با رشد ۷/ ۲۲ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به تیر، قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا سقف ۸۰ هزار تومانی رشد داشت. این در شرایطی است که تابستان سال گذشته، قیمت اوراق تا بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان نیز قرار گرفت. تنوع در وام‌های ارائه‌شده به ویژه صندوق یکم بانک مسکن و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، موانع رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها در تابستان سال جاری بودند. با وجود تداوم حمایت تقاضا، خروج از فصل رونق مسکن می‌تواند فشار بر قیمت «تسه»ها را تشدید کند.

بازار نفت

عبور نفت از ۵۰ دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 50 دلار معامله شد. پیش‌بینی‌ رشد تقاضای نفت از سوی آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک از قیمت نفت حمایت کرد. علاوه بر این بازگشت فعالیت پالایشگاه‌های آمریکا پس از توفان هاروی و به تعویق انداختن زمان تعمیر و نگهداری از تقاضای نفت حمایت می‌کند. این عوامل در کنار رسیدن صادرات عربستان در جولای به کمترین سطح در 3 سال اخیر و کاهش 260 هزار بشکه در روز تولیدات عراق (بیشتر از میزان تعهد) و اظهارات وزیر نفت عراق از احتمال توافق اعضا برای یک درصد کاهش بیشتر تولیدات تعهدشده، نوسان نفت بالاتر از 50 دلار را رقم زد. اما همچنان پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از رشد تولیدات شیل برای دهمین ماه متوالی و رسیدن به 1/ 6 میلیون بشکه در روز در اکتبر فشار را بر نفت حفظ کرده است.