یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

موج مثبت در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۹۸ واحدی (۶/ ۰ درصدی) همراه شد. با وجود موج مثبت در بورس با برداشته‌ شدن فشار فروش اعتباری‌ها، همچنان ارزش معاملات افت ۲۴ درصدی نسبت به میانگین نیمه اول شهریور را نشان می‌دهد. نوسان محدود قیمت مس بالاتر از کف یک‌ماهه (۶۴۰۰ دلار)، نوسان محدود روی و آلومینیوم تا حدی از فلزی-معدنی‌ها حمایت کرد.‌ اما قیمت فولاد در بازار چین برای سومین روز متوالی نزولی شد. همچنان تردیدها نسبت به قیمت جهانی کالاها پابرجا است. در سایر گروه‌ها، شاهد رشد محدود خودرویی‌ها نزدیک کف هستیم. رشد اخیر قیمت اوره و متانول از پتروشیمی‌های تولیدکننده حمایت کرد.‌ همچنان چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز و نوسانات قیمت جهانی کالاها در کنار ورود نقدینگی جدید می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.

بازار ارز

کف شکننده ۳۹۰۰ تومانی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 3 تومانی به نرخ 3901 تومان معامله شد. پس از رسیدن دلار به سطح 3918 تومانی، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار تقویت احتیاط میان معامله‌گران نرخ دلار را وارد مسیر نزولی کرد. بنابراین روز گذشته افت نرخ درهم تا سطح 1068 تومان، با توجه به رابطه برابری دلار و درهم، عامل فشار بر دلار شد. علاوه بر این با اینکه پیش‌تر عرضه صرافی بانک‌ها نزدیک نرخ سایر صرافی‌ها بود، اما عرضه زیر سطح 3900 تومانی روز گذشته از سوی این صرافی‌ها در کنار کاهش تقاضای مسافرتی احتمال شکسته شدن حمایت سطح مزبور را تقویت کرده است. علاوه بر این رشد 1/ 3 درصدی نرخ ارز مبادله‌ای از ابتدای خرداد نیز چشم‌انداز تلاش بانک مرکزی برای تک‌نرخی کردن ارز را نشان می‌دهد.

بازار سکه

سه عامل فشار بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۴۴ هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی، رشد شاخص دلار به سقف ۸ هفته‌ پیش از آغاز نشست دورزوه فدرال رزرو در کنار رشد بازارهای سهام (رسیدن شاخص بازار سهام دنیا MSCI-World Index) به بالاترین رکورد ثبت‌شده افت اونس طلا در کانال ۱۳۱۰ دلاری را رقم زد. افزایش بیش از انتظارات نرخ تورم آمریکا پس از ۵ ماه و قرار داشتن نرخ بیکاری مطابق هدف فدرال رزرو احتمال یک بار افزایش نرخ بهره (عامل فشار بر طلا) را تقویت کرده است. در بازار ارز نیز با افت درهم و فشار عرضه دلار در کف ۳۹۰۰ تومانی قرار گرفت. بنابراین تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار و چشم‌انداز کاهش تقاضای مناسبتی سکه در محرم عامل فشار بر سکه است.