یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص با اهرم پالایشی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۵۰ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. افزایش ۳ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای از ابتدای خرداد و رشد برنت تا ۵۵ دلار با تقویت خوش‌بینی‌ها به افزایش حاشیه سود پالایشی‌ها از این نمادها حمایت کرد. اما نرخ‌گذاری دستوری‌ این محصولات تردید در پایداری رشد پالایشی‌ها را رقم زد. افت قیمت فولاد و سنگ آهن در بازار شانگهای عامل فشار بر فلزی معدنی‌ها شد. همچنان با حمایت کف‌ تکنیکال رشد نمادهای گروه انبوه‌سازی شاهد اقبال معامله‌گران به تک‌نمادها بودیم. پایان زمان تسویه اعتباری‌ها روز یکشنبه، نشانه‌های کاهش نرخ سود بازارهای رقیب و چشم‌انداز حمایت کف‌های بالاتر از کف‌های پیشین فلزات عامل می‌تواند از بورس حمایت کند.

بازار ارز

تقویت پوند در نوسان محدود دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 2 تومانی به نرخ 3913 تومان معامله شد. نوسان محدود نرخ حواله‌ای درهم پس از افت در روزهای اخیر عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران شده است. علاوه بر این افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و اظهارات رئیس کل بانک مرکزی از نامناسب بودن بازار ارز برای سرمایه‌گذاری با تقویت چشم‌انداز مداخله صرافی بانک‌ها در بازار ارز فشار بر دلار را تشدید کرد. در سایر ارزها، با توجه به رشد 9/ 2 درصدی ارزش پوند جهانی نسبت به دلار طی دو روز با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره بانک انگلیس، پوند در بازارهای داخلی با رشد 80 تومانی به نرخ 5290 تومان معامله شد. در روزهای آتی تداوم فشار بر نرخ دلار با کاهش تقاضای ارز مسافرتی در پایان تابستان محتمل است.

بازار سکه

تردید سکه نسبت به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی مواجه شد. در بازار طلای جهانی، کم‌توجهی معامله‌گران به ریسک‌های ژئوپلیتیک و ثبت بیشترین رشد هفتگی بازارهای سهام آمریکا از ژانویه، اونس طلا را زیر ۱۳۲۰ دلار قرار داد. پیش‌تر، رشد نرخ تورم بیش از پیش‌بینی‌ها پس از ۵ ماه چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در نشست فدرال رزرو را تقویت کرد که نشست هفته جاری فدرال رزرو تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. اما در ادامه انتشار آمار نامناسب خرده‌فروشی و رشد یورو و پوند با سیگنال خروج از سیاست‌های انبساطی (عامل فشار بر طلا) بر شاخص دلار فشار آورد. در بازار ارز نیز شاهد افت دلار بودیم. این عوامل در کنار چشم‌انداز کاهش تقاضای مناسبتی در محرم، عامل فشار بر سکه شد.