یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه احتیاط بر بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۵۸ واحدی (۰۷/ ۰ درصدی) در سطح ۸۳ هزار و ۶۷۵ واحدی ایستاد. افت قیمت فولاد در بازار شانگهانی و افت اندک قیمت فلزات از سقف‌های پیشین رقم خورد. همچنان موسساتی از جمله گلدمن‌ساکس تاثیر عوامل بنیادین و افت شاخص دلار را کمتر از رشد واقعی قیمت‌ها و ناشی از سفته‌بازی می‌دانند. بنابراین ریسک قیمت‌های جهانی در کنار کاهش ارزش معاملات( افت ۲۲ درصدی نسبت به میانگین هفته)سیگنالی برای تقویت احتیاط در بازار بود. همچنین فروکش خوش‌بینی‌ها از اخبار غیررسمی در پالایشی‌ها این نمادها را نیز با افت همراه کرد. همچنان شاهد تداوم فضای منفی در نمادهای خودرویی و تداوم نوسان این نمادها نزدیک کف‌های تکنیکال بودیم. با این وجود روز گذشته تغییر مالکیت ۱۸ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها و حرکت معامله‌گران به سمت نمادهای کوچک‌تر، از جمله قند و شکر رقم خورد.

بازار ارز

دلار در سقف 96

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ تومانی به نرخ ۳۸۹۵ تومان معامله شد. رشد نرخ درهم تا سطح ۱۰۶۹ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از دلار حمایت کرد. پیش‌تر با رسیدن دلار به سقف سال ۹۶ در سطح ۳۸۹۴ تومانی(روز یکشنبه)، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار تقویت احتیاط معامله‌گران با انتظار برای مقاومت سطح ۳۹۰۰ تومانی در برابر دلار، نرخ دلار را وارد سطح ۳۸۸۰ تومانی کرد. اما در ادامه حمایت سطح ۳۸۸۵ تومانی در کنار خوش‌بینی‌ها به تداوم رشد تقاضای مسافرتی با نزدیک شدن به پایان تابستان و از سوی زائران، مجددا دلار را در مدار صعودی قرار داد. از ابتدای مرداد رشد ۳/ ۳ درصدی نرخ دلار رقم خورد؛ موضوعی که در کنار حمایت عوامل بنیادین و رشد ۹/ ۱ درصدی نرخ دلار مبادله‌ای چشم‌انداز حمایت عوامل از دلار را نشان می‌دهد.

بازار سکه

سیگنال مثبت بازارها به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۶۷ هزار تومان معامله شد. بازگشت اونس طلا به سقف یک ساله در کنار رشد نرخ دلار در بازار داخلی و افزایش تقاضای مناسبتی، عوامل حمایت از قیمت سکه بودند. در بازار طلای جهانی کاهش شاخص دلار با ریسک‌های ژئوپلیتیک از سوی کره شمالی، تهدید توفان ایرما و تقویت تردیدها نسبت به افزایش نرخ بهره در سال جاری با رشد تقاضای محافظه‌کارانه و کاهش شاخص دلار اونس طلا را به ۱۳۴۰ دلار نزدیک کرد. با وجود مقاومت سطح مزبور در معاملات نقدی، در معاملات آتی طلا بالاتر از سطح مزبور نوسان داشت. در بازار ارز نیز شاهد بازگشت دلار نزدیک به سقف ۳۹۰۰ تومانی بودیم. اما احتمال مقاومت سطح ۳۹۰۰ تومانی در برابر دلار، کاهش تقاضای مناسبتی و سیگنال‌های بانک‌های مرکزی به طلا می‌تواند بر قیمت سکه اثرگذار باشد.

بازار طلای جهانی


بازگشت طلا به سقف یک‌ساله

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۹ دلار معامله شد. تشدید تنش‌های کره شمالی و نگرانی‌ها از توفان ایرما با افت شاخص دلار رشد طلا به سقف یک‌ساله (۴/ ۱۳۴۲ دلار) را رقم زد. اظهارات یکی از مقامات ارشد کره شمالی از آمادگی ارسال «بسته‌های هدیه» به آمریکا و اعلام مقامات آمریکا از «التماس کره شمالی برای جنگ» رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا، ین را به سقف ۳‌ماهه نسبت به دلار رساند. تنش‌های داخلی واشنگتن از جمله اختلافات برای افزایش سقف بدهی‌ها نیز مورد توجه معامله‌گران است. برینارد، نماینده فدرال رزرو دور بودن نرخ تورم از هدف فدرال رزرو را اعلام کرد و تخمین‌ها از افزایش نرخ بهره در سال جاری را کاهش داد. در روزهای آتی سیگنال نشست بانک مرکزی اروپا برای خروج از سیاست‌های انبساطی، اظهارات نماینده‌های فدرال رزرو و آمارهای اقتصادی بر طلا اثرگذار است.

بازار اوراق مسکن


رشد آرام اوراق از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۲/ ۰ درصدی همراه شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها در هفته اول شهریور به کف ۷۶ هزار تومانی، شاهد بازگشت «تسه»ها به روند صعودی هستیم. به صورتی که روز گذشته اوراق جدیدتر تا سطح ۸۰ هزار تومانی نیز رشد داشتند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۲۲ درصد قرار گرفته است. با وجود رشد ۷/ ۲۲ درصدی تعداد معاملات مسکن در مرداد نسبت به تیر، اما با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان (رونق مسکن) کاهش معاملات مسکن محتمل است. این عامل در کنار تنوع در وام‌های ارائه‌شده به ویژه صندوق یکم بانک مسکن، مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها است. اما رشد تدریجی تقاضا از سوی متقاضیان با درآمد متوسط و از سوی بافت فرسوده مانع از افت قابل توجه قیمت اوراق تسهیلات است.

بازار نفت


احتیاط نفت پیش از توفان دوم

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۹ دلار معامله شد. بازگشایی تدریجی پالایشگاه‌های آمریکا پس از توقف یک چهارم ظرفیت فعالیت (معادل۲/ ۴ میلیون بشکه در روز) به دلیل توفان هاروی، قیمت بنزین را برای سومین روز متوالی نزولی کرد و تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. همچنین تداوم افزایش حاشیه سود پالایشگاه‌ها در سطح جهانی (با توجه به افزایش اختلاف قیمت بنزین و نفت خام) عامل دیگر حمایت از قیمت نفت است؛ موضوعی که در هفته‌های اخیر صادرات فرآورده‌های نفتی به آمریکا از سوی آسیا و اروپا را رقم زد. همچنان توفان ایرما که به تخمین گلدمن‌ساکس زیرساخت‌های نفتی در جنوب شرقی و فلوریدای آمریکا را هدف می‌گیرد، می‌تواند اختلالات عرضه را ایجاد کند.کارشناسان در نظرسنجی پیش از گزارش رسمی افزایش ۵/ ۲ میلیون بشکه موجودی نفت و کاهش ۵ میلیون بشکه موجودی بنزین را پیش‌بینی کردند.