یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حمایت بزرگ‌ها از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۰۷ واحدی (۱۳ /۰ درصد) همراه شد. تداوم رشد قیمت فولاد در بازار شانگهای (رشد قیمت میلگرد تا سقف ۵/ ۴ سال) و خوش‌بینی‌ها به تداوم رشد تقاضای چین و چشم‌انداز کاهش عرضه با سیاست‌های مبارزه با آلودگی هوای این کشور، نوسان مس در ۶۹۰۰ دلار، روی ۳۱۹۰ دلار، از نمادهای فلزات اساسی حمایت کرد. همچنان افزایش سفته‌بازی در بازار چین، تردیدها نسبت به پایداری رشد قیمت‌های جهانی را تقویت کرده است. همچنین رشد پالایشی‌ها با اخبار غیررسمی رقم خورد. در صورت نبود عامل واقعی، پایداری رشد این نمادها مبهم است. در دومین روز بازگشایی «خساپا» فضای منفی خودرویی‌ها را شاهد بودیم، اما حمایت کف‌های تکنیکال مانع از افت قابل توجه این نمادها است. همچنان رشد دلار از صنایع صادرات‌محور حمایت می‌کند. اما تسویه اعتباری‌ها می‌تواند بر شاخص فشار آورد.

بازار ارز

بازگشت دلار از سقف

دیروز هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به نرخ 3884 تومان معامله شد. پس از رشد 40 تومانی نرخ دلار در 5 روز معاملاتی، تقویت احتیاط با نزدیک شدن دلار به سقف 3900 تومانی (3894 روز دوشنبه) در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها روند صعودی دلار را متوقف کرد. پس از رشد آرام دلار از کف 3810 تومانی در میانه دوم مرداد، شاهد تقویت احتیاط نزدیک سطح 3850 تومانی بودیم. با این وجود حمایت سطح مزبور مجددا دلار را بر مدار صعودی قرار داد. در هفته‌های اخیر رئیس بانک مرکزی شرایط تعادلی را در بازار ارز اعلام کرد. این عامل در کنار منفی شدن تراز تجاری (پیشی گرفتن واردات از صادرات) حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار را نشان می‌دهد. با چشم‌انداز تداوم رشد تقاضای مسافرتی اما تداوم مقاومت سطح 3900 تومانی در مقابل دلار محتمل است.

بازار سکه

بیش‌واکنشی سکه به رشد طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۰ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۶۶ هزار تومان معامله شد. با وجود توقف طلای جهانی روز جمعه در سطح ۱۳۲۴ دلاری، اما بازگشت ریسک‌های ژئوپلیتیک با آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی، نوسان اونس طلا بالاتر از سطح ۱۳۳۰ دلاری را رقم زد. اما سطح ۱۳۴۰ دلاری در برابر طلا مقاومت کرد. در صورت فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک، توجه طلا به چشم‌انداز سیاست‌های پولی فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا بازخواهد گشت. در بازار ارز نیز افزایش عرضه صرافی بانک‌ها مقاومت سطح ۳۹۰۰ تومانی را تقویت کرد. رشد طلا در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی سکه، افزایش سفته‌بازی در بازار سکه، رشد ۴۲ هزار تومانی سکه را در ۴ روز معاملاتی رقم زد. اما فروکش تنش‌های ژئوپلیتیک و کاهش تقاضای مناسبتی سکه با شروع ماه محرم می‌تواند بر سکه فشار آورد.

بازار طلای جهانی

رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1334 دلار معامله شد. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک با آزمایش بمب هیدروژنی کره‌شمالی و اعلام آمادگی این کشور برای ارسال موشک بین‌قاره‌ای حاوی بمب هسته‌ای معاملات آتی طلا را تا سقف یک ساله (1344 دلار) افزایش داد. با این وجود در معاملات نقدی، سطح 1340 دلاری در مقابل رشد طلا مقاومت کرد. تقویت ریسک‌گریزی افت بازارهای سهام و رشد ین ژاپن و فرانک سوئیس را رقم زد. آمریکا و کره جنوبی برنامه‌ای برای اقدام مشترک علیه کره شمالی در صورت جدی‌تر شدن تهدیدات این کشور دارند. اما در صورت فروکش کردن تنش‌ها، توجه‌ها به روند افزایش نرخ بهره آمریکا باز خواهد گشت. پیش‌تر با آمار اشتغال کمتر از پیش‌بینی‌ها تردید در روند افزایش نرخ بهره به وجود آمد. سیگنال‌های نمایندگان فدرال رزرو و نشست بانک مرکزی اروپا بر شاخص دلار اثرگذار است.

بازار اوراق مسکن

روند کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۶/ ۱ درصدی همراه شدند. پس از رشد ۸/ ۲ درصدی قیمت «تسه»ها در مرداد، در هفته اول شهریور افت ۳/ ۳ درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن، نوسان قیمت «تسه»ها در سطح ۷۷ هزار تومانی را رقم زد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح ۹/ ۲۱ درصدی تثبیت شده است. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و نزدیک شدن به پایان فصل تابستان، همچنین تامین مالی تقاضای «خانه‌اولی»ها از سوی صندوق یکم بانک مسکن عوامل فشار بر قیمت «تسه»ها هستند. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، سهم خانه‌های نوساز را در معاملات مسکن در ماه‌های اخیر کاهش داده بود. اما با تعدیل قیمت‌های ارائه شده برای واحدهای نوساز، در مرداد ۷/ ۴۶ درصد از معاملات به واحدهای نوساز اختصاص یافت.

بازار نفت

سایه ریسک غیر‌بازاری بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 47 دلار معامله شد. ریسک‌گریزی معامله‌گران با آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی بر قیمت نفت فشار آورد. کاهش حجم معاملات به دلیل تعطیلی بازارهای آمریکا و کانادا نیز نوسانات نفت را تشدید کرد. با این وجود، بازگشایی تدریجی پالایشگاه‌ها و افزایش فعالیت خط لوله‌های نفتی و استفاده از 5/ 4 میلیون بشکه ذخیره نفت استراتژیک آمریکا برای افزایش تولید پالایشگاه‌ها، افت بنزین (پس از رشد 25 درصدی از آگوست) و رشد قیمت نفت را رقم زد. بازگشت کامل ظرفیت پالایشگاه‌ها زمان‌بر است. علاوه بر این، توفان هاروی کاهش 5/ 5 درصدی تولیدات آمریکا، به میزان 96 هزار بشکه در روز را رقم زده است. تخمین‌ها از افزایش سطح تعهدات اوپک به 89 درصد (از 84 درصد در جولای، کمترین سطح تعهد از زمان اجرای توافق) از قیمت نفت حمایت می‌کند.