یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

جابه‌جایی نقدینگی در گروه‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۱ واحدی (۰۳/ ۰ درصدی) همراه شد. افت قیمت فولاد در بازار شانگهای و رشد شاخص دلار از کف، افت قیمت جهانی فلزات اساسی را رقم زد. بنابراین حرکت نقدینگی از سوی فلزات اساسی به سایر گروه‌ها رقم خورد. همچنان در نمادهای فلزات اساسی شاهد حضور معامله‌گران در سمت خرید بودیم. افزایش سفته‌بازی و اقدامات بانک مرکزی چین برای افزایش نرخ بهره کوتاه‌مدت، تردیدها برای پایداری قیمت‌های جهانی را رقم زده است. از سوی دیگر با تعدیل مثبت سودآوری پالایشی‌ها در گزارش‌های ۳ماهه و نزدیک شدن سیمانی‌ها به سطوح تکنیکال نقدینگی به سمت این گروه‌ها حرکت کرد. برخلاف روند روزهای اخیر (تغییر مالکیت ۱۸ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها در روز سه‌شنبه) دیروز تغییر مالکیت ۶ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد. همچنین نحوه اجرایی نرخ سود مصوب و روند نرخ دلار می‌تواند بر بورس اثرگذار باشد.

بازار ارز

تقویت احتیاط در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۳ تومانی به نرخ ۳۸۷۱ تومان معامله شد. با وجود رشد تقاضا از سوی معامله‌گران فردایی، اما شرایط احتیاطی مانع از رشد قابل توجه نرخ دلار شد. پس از رشد ۴۳ تومانی نرخ دلار در ۸ روز متوالی از ۲۲ مرداد شرایط احتیاطی در بازار ارز تقویت شد. اما حمایت سطح ۳۸۵۰ تومانی، مجددا دلار را بر روند صعودی قرار داد. امری که رشد ۱۸ تومانی دلار را از دوشنبه رقم زد. با وجود این، عدم همراهی نرخ درهم، کاهش تقاضای واقعی ارز و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عوامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران بودند. همچنین با وجود حمایت چشم‌انداز رشد تقاضای مسافرتی و تقاضای زائران، اما احتمال افزایش عرضه صرافی بانک‌ها و نیاز به حجم بالای تقاضا برای عبور دلار از سطح ۳۸۸۰ تومانی، مانع از رشد قابل توجه دلار است.

بازار سکه

تداوم تخلیه حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۸ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان معامله شد. پس از رشد ۲۲ هزار تومانی قیمت سکه در ۵ روز متوالی، شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار افت طلای جهانی از سقف ۹ ماه و نیمه و تقویت احتیاط در بازار ارز، عامل فشار بر قیمت سکه شد. فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک و رشد شاخص دلار از کف افت طلا به زیر سطح ۱۳۱۰ دلاری را رقم زد. انتشار آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا می‌تواند اونس طلا را به زیر سطح ۱۳۰۰ دلاری بازگرداند. در بازار ارز نیز پس از رشد ۱۸ تومانی دلار در ۲ روز اخیر، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها شرایط احتیاطی را در بازار ارز رقم زد. بنابراین تردیدها به بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا ۲۶ هزار تومان تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

افت طلا از سقف

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1310 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار از کف 2 و نیم ساله و فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک افت طلا را رقم زد. واکنش ملایم‌تر ترامپ به آزمایش موشکی کره‌شمالی و رشد بازارهای سهام عامل فشار بر طلا شد. همچنین با عبور یورو از سقف 20 / 1 واحدی برای اولین بار در دو سال گذشته، بازگشت احتمال سخنرانی برای کاهش ارزش یورو در نشست بانک مرکزی اروپا در هفته آتی، افت یورو را رقم زد. امری که در کنار افت ین (ارز امن) شاخص دلار را به مسیر صعودی بازگرداند. همچنین اثرات توفان هاروی با زیان احتمالی تا 100 میلیارد دلار می‌تواند بر بازارهای آمریکا اثرگذار باشد. آمار نرخ تورم آلمان بر یورو، بازبینی تولید ناخالص داخلی (GDP) سه‌ماه دوم آمریکا و آمار تورم و اشتغال آمریکا عوامل اثرگذار بر شاخص دلار هستند.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به مسیر نزولی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۷/ ۱ درصدی مواجه شدند. با اینکه در نیمه دوم مرداد رشد تدریجی قیمت «تسه»ها تا ۸۰ هزار تومان رقم خورد، اما با چشم‌انداز خروج تدریجی از فصل رونق مسکن (تابستان) در شرایط کنونی «تسه»ها نزدیک سطح ۷۷ هزار تومانی معامله می‌شوند. گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن با وجود افت ۵/ ۲ درصدی تعداد معاملات در تیر نسبت به سال گذشته، رشد ۱/ ۶ درصدی تعداد معاملات مسکن در مرداد نسبت به مرداد سال گذشته و رشد ۷/ ۲۳ درصدی را نسبت به تیر نشان داد. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد غیرتورمی مسکن (رشد ۲/ ۶ درصدی نسبت به سال گذشته) را به دنبال داشت. همچنین با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود «تسه»ها، کاهش نرخ سود بانکی، می‌تواند با تعدیل نرخ سود «تسه»ها عامل دیگر فشار بر قیمت اوراق تسهیلات مسکن شود.

بازار نفت


WTI در کف 5‌هفته‌

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۶ دلار معامله شد. با وجود تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۷۸/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری ‌آمریکا، همچنان اثرات توفان هاروی، نوسان WTI را در کف ۵‌هفته‌ای رقم زد. به گزارش گلدمن‌ساکس ۱ / ۴ میلیون بشکه در روز، معادل ۲۳ درصد از ظرفیت کل پالایش نفت آمریکا به دلیل توفان هاروی متوقف شد؛ بنابراین رشد قیمت بنزین برای هفتمین روز متوالی رقم خورد. همچنین گلدمن‌ساکس کاهش تولیدات آمریکا به میزان ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز، ۱۵ درصد از کل تولیدات آمریکا را به دلیل توفان تخمین زد. با چشم‌انداز بازگشت توفان به شرق تگزاس اثرات توفان می‌تواند زمان‌بر باشد. معامله‌گران در بازارهای آسیا اقدام به صادرات محموله‌های بنزین به آمریکا کردند. همچنین کاهش تولیدات لیبی به میزان ۳۶۰ هزار بشکه در روز تا حدی از برنت حمایت می‌کند.