یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

صعود آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۹ واحدی (۰۷/ ۰ درصدی)همراه شد. با بازگشایی بازارهای جهانی شاهد تداوم نوسان روی، مس و آلومینیوم در سقف‌های پیشین و رشد سنگ‌آهن بودیم. همچنین پس از روند اصلاحی در بازار فولاد، مجددا رشد قیمت فولاد رقم خورد. «ومعادن» با توجه به سهم قابل توجه پرتفوی از فلزات اساسی و معدنی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. اما «وبملت» در دومین روز بازگشایی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت؛ اما حمایت سهامدار حقوقی، قیمت پایانی را بالاتر از قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) این سهم قرار داد. همچنین گزارش ۳ماهه «شتران» با وجود پوشش ۳۵ درصدی پیش‌بینی سود ۹۶، اما خوش‌بینی‌ها به پالایشی‌ها را کاهش داد. ولی همچنان ریسک پایداری قیمت‌ها در کنار نزدیک شدن به زمان تسویه خریدهای اعتباری عوامل تقویت احتیاط در بازار هستند.

بازار ارز

دلار در مدار صعود

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی به نرخ 3827 تومان معامله شد. رشد تقاضا و چشم‌انداز صعودی نرخ دلار با افزایش تقاضا دلار را برای پنجمین روز متوالی صعودی کرد. اما با وجود رشد دلار تا نزدیک سطح 3830 تومانی در میانه معاملات، تقویت احتیاط میان معامله‌گران افت اندک دلار را از سطح مزبور رقم زد. پس از روند کم‌نوسان دلار زیر سطح 3810 تومانی در هفته سوم مرداد و عدم افت بیشتر دلار در کنار حمایت عوامل بنیادین، نرخ دلار را در مسیر صعودی قرار داد. امری که رشد 17 تومانی نرخ دلار را در 2 هفته اخیر رقم زده است. همچنان نزدیک شدن به پایان تابستان و رشد تقاضای ارز مسافرتی در کنار افزایش تقاضای حجاج عوامل حمایت از دلار هستند. اما انتظار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نیز می‌تواند نوسانات دلار را محدود کند.

بازار سکه

تردید سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۱ هزار تومان معامله شد. پس از رسیدن قیمت سکه به کف ۳هفته‌ (یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان) روز گذشته رشد دلار در کنار افزایش اندک اونس طلا از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی در ساعات پایانی معاملات هفته گذشته، طلا از ۱۲۹۰ دلار به ۱۲۸۴ دلار رسید. اما روز دوشنبه، تداوم احتیاط در بازارها نوسان اندک طلا بالاتر از سطح ۱۲۸۵ دلاری را رقم زد. اما همچنان تردیدها نسبت به روند اونس طلا وجود دارد. در بازار ارز نیز شاهد تداوم رشد دلار بودیم. همچنان احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار است. بنابراین تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار تخلیه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه به ۴۵‌هزار تومان را رقم زد.

بازار طلای جهانی

غلبه احتیاط بر بازارها

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1288 دلار معامله شد. آغاز مانور نظامی مشترک میان آمریکا و کره‌جنوبی مجددا توجه معامله‌گران را به تنش‌های ژئوپلیتیک کره‌شمالی بازگرداند. با وجود اخراج استراتژیست ارشد ترامپ و فروکش نسبی تنش‌ها، اما همچنان تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های مالی ترامپ عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است. بنابراین روز گذشته شاهد نوسانات آرام شاخص دلار و بازارهای سهام بودیم. در هفته جاری نشست میان روسای بانک‌های مرکزی می‌تواند سیگنالی برای بازارها باشد. همچنان چشم‌انداز خروج بانک مرکزی اروپا از سیاست‌های خرید اوراق قرضه (پولی انبساطی) عامل حمایت از یورو و تردیدها نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا به دلیل پایین بودن نرخ تورم، فشار را بر شاخص دلار حفظ کرده است. همچنان مقاومت سطح 1291 دلاری در برابر طلا انتظار می‌رود.

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۳۳/ ۰ درصدی همراه شدند. روز گذشته قیمت پایانی دو نماد از اوراق تسهیلات معامله‌شده بالاتر از سطح ۸۰ هزار تومانی قرار گرفت. اما سایر «تسه»ها همچنان زیر سطح ۸۰ هزار تومانی در نوسان بودند. مروری بر معاملات اوراق تسهیلات سال گذشته نشان می‌دهد اوج تقاضا در هفته آخر مرداد رقم خورد؛ امری که قیمت «تسه»ها را به بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان نیز رساند. بنابراین با توجه به مقاومت سطح ۸۰ هزار تومانی و نزدیک شدن به پایان فصل تابستان (رونق مسکن) رشد قابل توجه «تسه»ها دور از انتظار است. «دنیای اقتصاد» اعلام کرد ۵۸ درصد از معاملات مسکن تهران در مرداد زیر ۴۰۰ میلیون تومان بوده است. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و رشد تدریجی تقاضا چشم‌انداز تداوم رشد غیرتورمی مسکن را ارائه می‌دهد.

بازار نفت

سیگنال‌های دوگانه در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 48 دلار معامله شد. روز گذشته توقف تولیدات بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی (شرارا) از قیمت نفت حمایت کرد. علاوه بر این افت (5 موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای دومین هفته متوالی از نفت حمایت کرد. رشد تقاضای فیزیکی نفت با وجود نزدیک شدن به پایان فصل پیک تقاضا (تابستان) عامل حمایت از نفت است. با این وجود رشد تولیدات آمریکا به بالاترین سطح از جولای 2015 (5/ 9 میلیون بشکه در روز) فشار را بر نفت حفظ کرد. با اینکه همچنان بازار WTI در وضعیت کونتانگو (بالاتر بودن قیمت‌های آتی از قیمت‌های کنونی و سیگنالی برای مازاد عرضه) قرار دارد. اما نفت برنت برای اولین بار در 3 سال اخیر، وارد وضعیت backwardation (بالاتر بودن قیمت‌های کنونی از قیمت‌های آتی) شده که خوش‌بینی‌ها به حرکت بازار به تعادل را تقویت کرده است.