یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حرکت بورس بر خط ثابت

دیروز شاخص کل بورس با افت اندک ۲ واحدی (کمتر از ۰۱/ ۰ درصد) همراه شد. «پارسان» با شناسایی سود غیرعملیاتی با عرضه بلوک «مارون» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با وجود آمارهای نامناسب اقتصادی چین، اما قیمت جهانی کالاها نزدیک سقف‌های پیشین، مس بالاتر از ۶۳۰۰ دلار، روی بالای ۲۹۰۰ و آلومینیوم بالاتر از ۲۰۰۰ دلار رقم خورد. با وجود انعکاس رشد قیمت جهانی فولاد در بورس کالا، اما اعمال محدودیت‌ از سوی چین برای کاهش سفته‌بازی و رشد پرشتاب عرضه فولاد چین در ماه‌های ژوئن و ژوئیه پایداری رشد قیمت‌ها را مبهم کرده است. «فولاد» نزدیک ۱۰ درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در شرایط توقف طولانی‌مدت «خساپا»، «خودرو» از کف یکساله عبور کرد. نزدیک شدن برخی نمادها به کف و برنامه‌های کلان دولت جدید می‌تواند بر بورس اثرگذار باشد.

بازار ارز

تلاش ناکام معامله‌گران فردایی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 3810 تومان معامله شد. در 5 روز معاملاتی اخیر شاهد تنها نوسان یک تومانی نرخ دلار هستیم. با وجود روند کم‌نوسان نرخ دلار در سطح 3770 تومانی، نزدیک میانگین تیر (3777 تومانی) در روزهای ابتدایی مرداد، اما رشد تقاضا در کنار افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی پس از شکستن سقف 3800 تومانی دلار، نرخ دلار را در 12 مرداد به سطح 3832 تومانی رساند. اما شناسایی سود و فشار عرضه صرافی بانک‌ها دلار را به زیر سطح 3810 تومانی بازگرداند. افت دلار به زیر سطح مزبور، کم‌رمقی معاملات را در بازار ارز تشدید کرد. با اینکه به نظر می‌رسد معامله‌گران فردایی در شرایط کم‌نوسان دلار تمایل به تشدید نوسانات دلار دارند. اما ناتوانی دلار برای رشد قابل توجه، می‌تواند با تشدید فشار فروش، دلار را به کف 3800 تومانی نزدیک کند.

بازار سکه

تردید سکه نسبت به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار تومانی مواجه شد. افت طلای جهانی در شرایط روند کم‌نوسان دلار، قیمت سکه را با بیشترین افت در ۲ هفته اخیر مواجه کرد. پیش‌تر رشد طلای جهانی تا سقف ۲‌ماهه (۱۲۹۴ دلار) قیمت سکه را به سقف یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان رساند. اما افت طلا روز دوشنبه با فروکش تنش‌های ژئوپلیتیک و رشد شاخص دلار افت طلا را تا سطح ۱۲۸۰ دلاری رقم زد. اما همچنان سطح مزبور از طلا حمایت می‌کند. در بازار ارز نیز در ۵ روز معاملاتی اخیر شاهد نوسان تنها یک تومانی نرخ دلار هستیم. امری که احتمال افت بیشتر دلار تا کف ۳۸۰۰ تومانی را تقویت کرده است. بنابراین تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران افت ۹ هزار تومانی (۷۳/ ۰ درصدی) قیمت سکه را در دو روز اخیر رقم زد.

بازار طلای جهانی

افت طلا از سقف ۲‌ ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی نزولی و به قیمت 1281 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار از کف و فروکش تنش‌های ژئوپلیتیک میان کره شمالی و آمریکا با حرکت معامله‌گران به سمت بازارهای سهام، افت اونس طلا از سقف 2‌ماهه را رقم زد. با وجود نشانه‌های کند شدن رشد اقتصادی چین با انتشار آمار سرمایه‌گذاری‌های ثابت و تولیدات صنعتی چین کمتر از پیش‌بینی‌ها، اما رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) ژاپن در سه ماهه دوم برای ششمین فصل متوالی در کنار تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران بازارهای سهام آسیا و اروپا را با رشد همراه کرد. در روزهای اخیر رشد نرخ تورم آمریکا در جولای کمتر از پیش‌بینی‌ها، تردیدها را نسبت به روند افزایش نرخ بهره این کشور تقویت کرد. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو و آمار خرده‌فروشی تصویر روشن‌تری از این امر ارائه می‌دهد. طلا با مقاومت جدی در سطح 1291 دلاری مواجه است.

بازار اوراق مسکن

تداوم حرکت کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۷/ ۰ درصدی همراه شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها تا سقف ۸۰ هزار تومانی از نیمه دوم مرداد، شاهد تقویت احتیاط و مقاومت سطح مزبور در مقابل رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن هستیم. افزایش تعداد معاملات مسکن در مرداد، قرار داشتن در فصل رونق عامل حمایت از «تسه»ها است. به این ترتیب در شرایط کنونی، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۲۲ درصد قرار گرفته است. اما همچنان رشد بخشی از تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها و تامین مالی توسط صندوق یکم بانک مسکن، مانع از رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها است. در روزهای اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی چشم‌انداز کاهش نرخ سود وام در صورت کاهش سطح نرخ بهره بانکی و طولانی‌تر شدن زمان بازپرداخت را ارائه داد.

بازار نفت

سیگنال چین به بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 48 دلار معامله شد. کاهش سطح نفت پالایش‌شده چین در جولای به کمترین سطح از سپتامبر 2016 نگرانی‌ها از مازاد عرضه فرآورده‌های نفتی این کشور و در نتیجه کاهش تقاضای نفت را تقویت کرد. اما اختلالات سمت عرضه با کاهش 30 درصدی تولیدات بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور (شراره) تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. همچنان افزایش (3 موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا نیز با چشم‌انداز رشد تولیدات شیل فشار را بر نفت حفظ کرده است. اما در هفته‌های اخیر شاهد کند شدن روند افزایش تعداد دکل‌های نفتی بودیم. علاوه بر این، کاهش سطح تعهد اوپک به کمترین سطح از زمان اجرای توافق در ماه گذشته و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از کاهش تقاضای اوپک با افت تقاضای چین و هند نیز تردیدها به بازگشت نفت به تعادل را تقویت کرد.