یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سقف‌شکنی شاخص در دقیقه 90

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۴/ ۰ درصدی همراه شد. روز چهارشنبه با شکستن سقف ۱۶‌ماهه، شاخص به بالاترین سطح از بهمن ۹۲ رسید. رشد قیمت فولاد در بازار چین، افزایش قیمت مس تا سقف ۲ سال و نیم اخیر (۶۵۱۳ دلار) و آلومینیوم نزدیک سقف ۳ ساله (۲۰۴۶ دلار) و رشد سنگ‌آهن از گروه فلزات اساسی در پایان هفته حمایت کرد. اما تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک روند صعودی قیمت‌ها را متوقف کرد. همچنان سطح بالای موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین، چشم‌انداز کاهش تقاضای واقعی آلومینیوم و گزارش اتحادیه فولاد چین از افزایش قیمت‌ها با سفته‌بازی نیز عوامل ابهام درپایداری قیمت‌ها هستند. فشار فروش در سایر گروه‌ها و کاهش ۳۰ درصدی ارزش معاملات نسبت به نیمه اول مرداد به تقویت احتیاط در بازار اشاره دارد. کاهش ریسک‌های سیاسی با تعیین کابینه و چشم‌انداز کاهش نرخ سود بانکی می‌توانند بر بازار اثرگذار باشند.

بازار ارز

توقف صعودی هفتگی دلار

هر دلار آمریکا پس از 2 هفته صعودی با افت هفتگی 6/ 0 درصدی مواجه و به نرخ 3809 تومان معامله شد. با وجود روند نزولی نرخ دلار از ابتدای هفته، اما روز پنج‌شنبه دلار در مسیر صعودی قرار گرفت. پس از رسیدن دلار به سقف 3832 تومانی روز پنج‌شنبه 12 مرداد، از روز شنبه شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها روند نزولی دلار را تشدید کرد. با وجود حمایت سطح 3810 تومانی در میان هفته اما عدم حمایت عوامل بازاری دلار را زیر سطح مزبور قرار داد. روز پنج‌شنبه افزایش تقاضای آربیتراژی و افزایش تحرک معامله‌گران فردایی در شرایط کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، رشد اندک 2 تومانی نرخ دلار را رقم زد. با وجود احتمال روند کم‌نوسان دلار در روزهای آتی، همچنان حمایت کف 3800 تومانی از نرخ دلار محتمل است.

بازار سکه

رشد با احتیاط سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۲/ ۰ درصدی همراه شد. افزایش دلار و رشد طلای جهانی روز پنج‌شنبه سکه را با رشد ۲ هزار تومانی همراه کرد. در بازار طلای جهانی، در روزهای اخیر تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک میان آمریکا و کره شمالی، اونس طلا را پس از روند کم‌نوسان نزدیک سطح ۱۲۶۰ دلاری در مسیر صعودی قرار داد. به این ترتیب روز جمعه اونس طلا تا سقف ۲‌ماهه (۱۲۹۴ دلار) نیز رشد داشت که می‌تواند از سکه روز شنبه حمایت کند. اما همچنان شناسایی سود میان معامله‌گران مقاومت سطح ۱۲۹۰ دلاری را تشدید کرد. در بازار ارز نیز روز پنج‌شنبه رشد اندک دلار پس از ۵ روز نزولی رقم خورد. همچنان حمایت سطح ۳۸۰۰ تومانی در برابر دلار محتمل است. کم‌واکنشی سکه به رشد اونس طلا حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به زیر ۷۰ هزار تومان رساند.

بازار طلای جهانی

حرکت طلا در سقف ۲‌ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1287 دلار معامله شد. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک کره شمالی و آمریکا افت بازارهای سهام از سقف‌های پیشین را رقم زد. پیش‌تر ترامپ اعلام کرد تهدیدات هسته‌ای از سوی کره شمالی را با «آتش و قدرت» نشان خواهد داد. اما در پاسخ کره‌شمالی برنامه پرتاب موشک‌های میان‌برد به منطقه گوام (منطقه تحت مالکیت آمریکا در اقیانوسیه) را ارائه کرد و ترامپ کره شمالی را متهم به جدی نگرفتن تهدیدات آمریکا کرد. بنابراین رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا تا سقف 2‌ماهه (1294 دلار) و رشد ین به سقف 5‌هفته را باعث شد. روز جمعه نیز انتظار برای انتشار نرخ تورم آمریکا سپری شد که می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه دهد. همچنان افت تقاضای فیزیکی به ویژه از سوی هند به دلیل رشد قیمت‌ها عامل فشار بر اونس طلا است.

بازار اوراق مسکن

چشم‌انداز صعود آرام «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۳/ ۲ درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی شد. با وجود حرکت کم‌نوسان «تسه»ها نزدیک سطح ۷۶ هزار تومانی در هفته‌های ابتدایی مرداد، اما رشد تدریجی تقاضا قیمت اوراق تسهیلات مسکن را با رشد همراه کرد. بنابراین با اینکه پیش‌تر سطح ۷۸ هزار تومانی در مقابل رشد قیمت «تسه»ها مقاومت می‌کرد اما اوراق جدیدتر بالاتر از سطح ۸۰ هزار تومانی معامله شدند. افزایش تعداد معاملات مسکن در تابستان، فصل رونق مسکن، عامل حمایت از تقاضا است. امری که در مرداد سال گذشته، رشد ۶ درصدی قیمت «تسه»ها را رقم زد. اما در شرایط کنونی بخش عمده تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها و تامین مالی آن از سوی صندوق یکم بانک مسکن مانع از رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام به ۲۲ درصد رسیده است.

بازار نفت

تداوم فشار بر اوپک

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 48 دلار معامله شد. با وجود کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا (45/ 6 میلیون بشکه) مطابق پیش‌بینی‌ها اما افزایش موجودی بنزین برای اولین بار در 8 هفته اخیر نگرانی‌ها از کاهش تقاضای بنزین با اتمام فصل تابستان را پررنگ کرد. همچنین با رشد تولیدات لیبی و نیجریه، سطح پایین تعهد عراق، امارات و الجزیره کمترین سطح تعهد اوپک از زمان اجرای توافق رقم خورد؛ طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) سطح تعهد اعضای اوپک به 75 درصد و اعضای غیراوپک به 67 درصد رسید. اما IEA با وجود چشم‌انداز کاهش تقاضای نفت اوپک با کند شدن رشد تقاضای چین و هند، رشد تقاضای نفت را 5/ 1 میلیون بشکه در روز(4/ 1 میلیون در گزارش پیشین) در سال 2017 و رشد تولیدات غیراوپک به ویژه شیل را در سال 2017 و 2018 پیش‌بینی کرد.